Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Betalningspåminnelse

Produkter
(logga in för att koppla)

JOLidman

Aktiv medlem
Om jag för 1,5 år sedan skickade ut en räkning som jag inte fått betalt för och nu har kommit på att jag inte skickat någon betalningspåminnelse, hur lång tid efter förfallodagen kan jag skicka en betalningspåminnelse?

Känns lite fel att komma 17 månader senare med en betalningspåminnelse. Egentligen är det om jag har laglig rätt eller om en skuld preskriberas efter en viss tid.

En som undrar / Jan-Olof

JOLidman skrev:
Om jag för 1,5 år sedan skickade ut en räkning som jag inte fått betalt för och nu har kommit på att jag inte skickat någon betalningspåminnelse, hur lång tid efter förfallodagen kan jag skicka en betalningspåminnelse?

Känns lite fel att komma 17 månader senare med en betalningspåminnelse. Egentligen är det om jag har laglig rätt eller om en skuld preskriberas efter en viss tid.

En som undrar / Jan-Olof

Om inte reglerna har ändrats sen jag jobbade på ett elbolag där vi inte alls var snälla, utan ganska otäcka så är det tre år vi hade rätt att komma med efterkrav.

Tre år mot privatperson och sju eller tio för företag... ring och prata med vederbörande om ni är på talking terms o diskutera vad som kan ha hänt och berätta att du vid en "revision" eller nåt annat seriöst upptäckt att du inte fakturerat/fått betalt.

Edit: Efter varje påminnelse börjar ny preskribtionstid att löpa

Jag råkade ut för samma sak för ett tag sedan. Inte 17 månader men några iallafall. Jag ringde upp företaget och det visade sig att de flyttat kring det datum jag skickade fakturan och att den måste kommit bort då. De bad mig maila en kopia och nästa dag var den betald.

10 år är huvudregeln för allt annat än fordringar på konsumenter (i just konsument-näringsidkarförhållanden), enligt 2 § preskriptionslagen (1981:130).

10 år gäller alltså även mot privatpersoner om fordringen inte har uppstått genom konsumentköp, konsumenttjänst eller motsvarande.

2 § En fordran preskriberas tio år efter tillkomsten, om inte preskriptionen avbryts dessförinnan.

Preskriptionstiden är dock tre år för fordran mot en konsument, om fordringen avser en vara, tjänst eller annan nyttighet som en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet har tillhandahållit konsumenten för huvudsakligen enskilt bruk. Detsamma gäller fordran mot den som har gått i borgen för betalningen av en sådan fordran. Den treåriga preskriptionstiden gäller dock inte fordringar som grundar sig på löpande skuldebrev.

För fordran på pension räknas preskriptionstiden från den dag fordringen tidigast kan göras gällande.

Var ju raka och klara svar. Blir till att ringa upp och tala om varför det kommer en påminnelse.

Tack ska ni ha!

ANNONS
Götaplatsens Foto