Bengt Sändh
Avslutat medlemskap
Finns det någon på denna tråd som tillämpat Ansel Adams zonsystem eller delar därav vid digital fotografering. Den skulle jag vilja bli bekant med.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Finns det någon på denna tråd som tillämpat Ansel Adams zonsystem eller delar därav vid digital fotografering. Den skulle jag vilja bli bekant med.
Jo det kan man, men det är inte byggt på Ansel Adams system som bygger på en kombination av exponering, framkallning och kopiering. Det zonsystemet för den digitala fotograferingen handlar mer om exponering och en total kontroll över den. En multisegmentsmätning är inte det optimala sättet att mäta ljus. Att spotmäta och fördela in mätpunkter i olika zoner ger mig en bättre kontroll på hög-/lågdager och vad jag prioriterar i min exponering. Sedan finns det HDR-teknik som hjälper till att sträcka ut det dynamiska omfånget men det är ett annat ämne som förvisso är länkat till detta ämne. Man får inte större dynamiskt omfång med Zonsystemet, men man får bättre kontroll på exponeringen.Något direkt Zonsystem tycker jag inte vi kan prata om i den digitala världen.
Mvh
JB
Vad jag menar är bara att man inte skall blanda ihop det hela och tro att det är Ansels Zonsystem man håller på med.
Roligt att se att det lever.
Hej Bengt. Såg att du lärt dig zonzystem av Peter Ugander. Tyvärr fick jag aldrig själv träffa Ansel Adams; jag skrev till honom, men han hann avlida innan jag fick något svar.Finns det någon på denna tråd som tillämpat Ansel Adams zonsystem eller delar därav vid digital fotografering. Den skulle jag vilja bli bekant med.