Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beträffande Zonsystemet.

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengt Sändh

Avslutat medlemskap
Finns det någon på denna tråd som tillämpat Ansel Adams zonsystem eller delar därav vid digital fotografering. Den skulle jag vilja bli bekant med.
 
Japp, jag tillämpar det dagligdags. Ansel Adams Zonsystem är för stort i omfånget och dessutom beroende av exponering/framkallning och kopiering för att det ska bli så brett i omfånget. Det är inte anpassat för digital fotografering. Jag tillämpar ett zonsystem som är anpassat för digital fotografering som även lämpar sig för analogt.

Läs mer: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=90617

mvh/Ove
 
Senast ändrad:
Finns det någon på denna tråd som tillämpat Ansel Adams zonsystem eller delar därav vid digital fotografering. Den skulle jag vilja bli bekant med.

Jag gjorde ett lite försök för ett tag sen, men insåg snabbt att det inte fungerar i praktiken så som jag nu plåtar. Framför allt så är miljön här i kustbandet för ombytlig. Man kan mäta och stå i men ljuset varierar oftast för mycket från ögonblick till ögonblick för att de resultat man ytterst omständligt har noterat ska vara användbara.

Vid mer statiska motiv än en absolut klar himmel så är det ingen stor idé med zonsystem, om man nu inte föredrar att teknik och inte känsla styr exponeringsögonblicket.

Man bör väl också vara medveten om att Ansel Adams gärna ville sälja sina böcker, och att han inte använde sitt system slaviskt själv. Som de flesta stora konstnärer var Adams en lysande kapitalist som mycket gärna vill ha mycket pengar för att kunna göra som han ville konstnärligt. Vi som inte är stora konstnärer kommer inte att bli det genom att använda nåt speciellt system.

Fast det hela har ju med utrustningen att göra också. På 1940-talet slängde man inte bara upp kameran och tog en ögonblicksbild med teknisk kvalitet i paritet med det som idag går att prestera. Adams zonsystem löste säkert en del problem när han skapade metoden, men idag finns andra arbetssätt anpassade till dagens utrustning.
 
Dessutom byggde hans system på en kombination av framkallning och exponering. I dag "framkallar" vi på ett annat sätt och kan omedelbart se på historogrammet hur exponeringen blev. Sedan fortsätter bearbetningen i datan där vi kan förändra kontraster o dyl, medan Ansel använde sig av olika hårdhet på papper. Något direkt Zonsystem tycker jag inte vi kan prata om i den digitala världen.
Mvh
JB
 
Något direkt Zonsystem tycker jag inte vi kan prata om i den digitala världen.
Mvh
JB
Jo det kan man, men det är inte byggt på Ansel Adams system som bygger på en kombination av exponering, framkallning och kopiering. Det zonsystemet för den digitala fotograferingen handlar mer om exponering och en total kontroll över den. En multisegmentsmätning är inte det optimala sättet att mäta ljus. Att spotmäta och fördela in mätpunkter i olika zoner ger mig en bättre kontroll på hög-/lågdager och vad jag prioriterar i min exponering. Sedan finns det HDR-teknik som hjälper till att sträcka ut det dynamiska omfånget men det är ett annat ämne som förvisso är länkat till detta ämne. Man får inte större dynamiskt omfång med Zonsystemet, men man får bättre kontroll på exponeringen.

mvh/Ove
 
Jo det måvara Ove, var och en finner väl ut sin egen väg att få till det. Är det sedan en bra väg skadar det säkert inte att man lär ut vad man håller på med. Vad jag menar är bara att man inte skall blanda ihop det hela och tro att det är Ansels Zonsystem man håller på med.
Mvh
JB
 
Vad jag menar är bara att man inte skall blanda ihop det hela och tro att det är Ansels Zonsystem man håller på med.

Håller med.

Fast det är väl lite som Vätternrundan: inte är man elitcyklist för att man lyckas sig sega sig runt den där sjön. Känslan av "fotograf" kanske stiger av att man på något vis försöker tänka som Adams. Mår man bättre av det så är det väl bra. Blir man pretantiös så blir det skit.

:)
 
Jag tackar Er alla för intressanta inlägg. Jag tillämpar själv zonsystemet delvis vid digital fotografering. På filmtiden lärde jag mig systemet utav min vän Peter Ugander/N som studerat det hos självaste Ansel Adams. Han hade på 80-talet kurser i ämnet för yrkesfotografer. Roligt att se att det lever.
 
Finns det någon på denna tråd som tillämpat Ansel Adams zonsystem eller delar därav vid digital fotografering. Den skulle jag vilja bli bekant med.
Hej Bengt. Såg att du lärt dig zonzystem av Peter Ugander. Tyvärr fick jag aldrig själv träffa Ansel Adams; jag skrev till honom, men han hann avlida innan jag fick något svar.
Enligt min uppfattning så är zonsystemet ett utmärkt hjälpmedel när man plåtar med svartvit film. Men tack vare utmärkta digitalkameror faller det mesta som zonsystemet står för. På den gamla goda tiden fick man inte reda på resultatet förrän man framkallat filmen och kopierat på papper. Med zonsystemet visualiserade man hur motivet skulle kunna se ut på bild. Man exponerade för att få med motivzonerna på negativet. Och om allt stämde så kunde man kopiera med en standardtid på normalt papper.
Idag ser vi på histogrammet hur exponeringen fungerade. Vi använder RAW för att korrigera färgtemperatur och exponering. Vi kröker kurvor tills vi är nöjda med resultatet. Vi lägger på färgfiltereffekter när vi konverterar till svartvitt. Vi kan till och med simulera olika filmer. Dagens digitalfotografering ger oss möjlighet att ångra oss på ett sätt som var omöjligt med film. Det ger oss en variationsrikedom som endast kunde drömma om på filmtiden.
Zonzystemet fick en kultstatus som Ansel Adams aldrig avsåg att det skulle ha. Det är en metod, ingen religion. Om Ansel Adams hade fått uppleva digitalfotografin så hade han lagt zonsystemet på hyllan, det är jag övertygad om.
Det man kan ha mycket glädje av vid digitalfotografering är kunskap om sensitometri, och det fick man när man höll på med zonsystemet. Mitt råd är att lägga tid på sensitometrin hellre än på det för digitalfotografering förlegade zonsystemet.
 
Har aldrig fallit mig in att zonsystemet skulle vara en religion. Hade det varit det så hade jag, som gammal ateist, spolat det direkt.

En sak som jag använder mig av än i dag är att mäta mot en medelgrå yta. Peter Ugander som sedan länge plåtar digitalt och hade kurser med namnet !"Det digitala mörkrummet", för yrkesfotografer i Gysinge, har små medelgråa tyglappar i fickan och i kameraväskan som han mäter mot. Sedan stal en tidning namnet "Det digitala mörkrummet".

När man riktar kameran mot en mörk eller ljus yta så har den bara en enda ambition och det är att göra denna yta medelgrå. Ingen dum idé att ha en medelgrå yta att mäta emot.

Keep swinging!
 
Jag vet inte om jag kan säga att jag "tillämpar" zonsystemet, men jag använder mina kunskaper om det för att förstå hur jag ska få det kontrastomfång jag vill ha, även med digitalkameror. D v s mäta där jag vill ha detaljer i det svarta och sedan underexponera två steg o s v.
 
täcker inte sensorns dynamiska omfång kontrastomfånget i bilden så får man välja att exponera motivet ,dvs exponera efter det som anses vara viktigt i bilden , exv högdager.
Du har ju histogrammet att gå efter och exponeringen är därmed inget stort problem, dessutom kan du justera bilden i rawprograqmmet eller i annat bildbehandlingsprogram så som du önskar .
 
Nu är jag ingen zonsytems-specialist, ej heller någon tillämpare av Adams metod, men läste herr Kjellbergs artiklar/böcker på 80-90-talet och har lärt en del av det. Femfingermetoden provade jag och den fungerade ganska bra vid landskapsfoto även om man saknade spotmätare.

Att zonsystemet direkt skulle kunna översättas till digital fotografering tvivlar jag på. Däremot finns det säkert anpassade metoder för det som fungerar. Zonsystemet är ju så intimt förknippat med samspelet mellan exponering och framkallning av filmen och även efterföljande kopiering på papper. Enkelt skulle man kunna säga att zonsytemet är en förfining av den gamla devisen: Exponera efter skuggorna och framkalla efter högdagrarna. Dvs, lägg exponeringen så att du får bra teckning i skuggorna, framkalla sedan så att högdagrarna inte plattas till (för lite framkallning) eller gror igen (för mycket framkallning). Svartvita filmer är nämligen av den karaktären att exponeringen påverkar mest i skuggdetaljerna medan framkallningen ger mest effekt i högdagerområdet.

I photoshop finns ett enkelt och bra verktyg (skuggor-högdagrar) som enkelt kan användas i det här syftet. Man påverkar då kontrast/ljushet i enbart skuggor eller högdagrar och får då i princip samma resultat som när man exponerar/framkallar filmen olika.
 
ANNONS
Götaplatsens Foto