Annons

Betygsättning av bildkritik

Produkter
(logga in för att koppla)

jac38

Aktiv medlem
För att motivera till just konstruktiv kritik tycker jag att varje fotograf skulle ha möjlighet att betygsätta den bildkritik han/hon fått på en inlagd bild i "Bildkritik". Som det är nu finns en möjlighet att markera "tummen upp" för den kritik man fått, men den funktionen används ju knappt alls.

Vad jag är ute efter är att försöka lösa problemet med att dels ens bild lätt drunknar i antalet inlagda bilder plus att lägga in en bild och få kritik ses som mer intressant än att själv lämna kritik. Att införa tvång på att kommentera ett visst antal bilder för att själv få lägga in en, resulterar antagligen endast i fler kommentarer utan kunstruktiv kritik som tex "vilken fin bild du tagit". Om det däremot var så att lämna bra kritik kunde ge en form att belöning i "att vara någon som kan ge bra tips och råd" skulle kanske motivera till fler, och framför allt bättre, kommentarer i "Bildkritik". Jag tänker mig då en betygsskala tex mellan 1-5 tummar/guldstjärnor (eller liknande) som sedan visas antingen i ens profil eller syns när man ger kritik på bilder.

Eventuellt kanske det till och med behövs en automatisk funktion som träder i kraft när man fått kommentare på en inlagd bild, där man måste ge ett betyg på själva bildkritiken, så betygssystemet verkligen används i början. Jag tror att det skulle kunna motivera dom som verkglien kan foto att lägga ner tid på att lämna kontruktiv kritik och sporra dom som är mindre bra, att lära sig att göra det.

MVH
Jacob Boman
 
Ja jag undrar ju naturligtvis vad ni andra tycker, tänker och tror om min idé...
 
Hej!
Jag har många gånger funderat på vad man kan göra åt kommentarerna. Jag tycker din ide är bra men jag vet inte om fler skulle ge konstruktiv kritik för det.
Jag har i princip slutat kommentera på grund av att många inte kan ta konstruktiv kritik utan blir stötta. Jag har fått skäll flera gånger. En person har mailat mig och bett mig ta bort den negativa kommentaren för mitt eget bästa så jag inte skämmer ut mig:) största problemet där var nog att personen i fråga var frilansfotograf och tyckte väl att han visste bättre än mig.
Hela kommentarfunktionen är kass och det är bara grupper för inbördes beundran som kommenterar och gärna bara positivt för att få många positiva kommentarer tillbaka ala ryggklapp vad du är bra.

Jag tycker alla bilder i poolerna ska vara anonyma första månaden eller så.
Tänk om alla kunde kommentera konstruktivt vad vi skulle lära oss.

/M
 
Okej, det är inte min erfarenhet av att lämna konstruktiv kritik. Vissa få kan inte riktigt ta det, det är sant, men dom flesta tycker jag blir tacksamma för råd och tips om hur bilden eventuellt kan förbättras eller en ny bild kan tas bättre. Nu menar jag inte att anledningen till det är att jag skulle lämna bra eller bättre kritik än någon annan här.

Jag kan bara se till mig själv och jag tror att jag skulle lämna mer betyg/kritik om jag visste att det graderades utifrån hur bra fotografen ifråga tyckte den var och att inte bara fotografen fick en klapp i ryggen utan också jag som ger kommentaren kan få det. Dessutom är det väl inget fel att få beröm för en bra bild man tagit. Visar man aldrig upp den för någon så kan man ju bara själv njuta av den bilden. Lägger man upp den i bildkritik kan ju andra också njuta av ens bild och/eller ge sin åsikt...
 
Jag tycker du har en bra poäng och "tummen upp"-systemet är väl ett steg i rätt riktning för de användare som ger och uppskattar konstruktiv kritik. Men du menar att ett sifferbetygsystem för detta kanske skulle utveckla kommenterandet ytterligare?

Personligen är jag lite mot skalor 1-5 eller liknande eftersom det är lätt att stirra sig blind på en siffra eller ett snitt, istället för att värdera själva kvaliteten på bilden eller kritiken. Jag tycker en kombination av uppmuntran av konstruktiv kritik (kanske en rankinglista av de som fått flest "tummen upp" för sin bildkritik) och ett mer enkelt "tummen upp" system för poolbilder skulle vara lämpligt.

Många bilder kanske uppskattas av många fotosidananvändare men av en och annan anledning upplevs som "svårkommenterade". Alla användare har heller inte förmågan att uttrycka sig så nyanserat och givande i text men kanske skulle vilja markera sitt gillande på ett enkelt sätt i Facebookanda genom att klicka på en tumme upp?

EDIT: La precis märke till några symboler under en bild som påminner om det jag precis skrev... ;) Hur länge har "vi" haft Facebook-gilla-knappar under bilderna? ;) Jaja, då är väl allt som det ska då, förutom att alla inte har Facebook eller vill spamma sin Facebooksida med massa "gilllar...."-meningar..
 
Senast ändrad:
För att motivera till just konstruktiv kritik tycker jag att varje fotograf skulle ha möjlighet att betygsätta den bildkritik han/hon fått ...
Javisst, och sedan ska man kunna betygssätta det betyg fotografen satt på kritiken. Och sen ska man kunna betygssätta det betyg som... osv. ;-)
 
Om det däremot var så att lämna bra kritik kunde ge en form att belöning i "att vara någon som kan ge bra tips och råd" skulle kanske motivera till fler, och framför allt bättre, kommentarer i "Bildkritik".

Tanken är väl bra, men min erfarenhet säger mig att det kommer att stupa på bristen på dialog.
Om jag får säga det själv tycker jag att jag är bra på att ge konstruktiv kritik, det vill säga ge bilden både ris och ros. Visst, ibland blir det bara ros för att bilden är väldigt bra eller för att det inte finns något särskilt att kritisera. Men jag tycker inte att responsen är i paritet med mina kommentarer, alltså jag borde ha fått fler "tummen upp".
Så även om man får bra kommentarer finns det ingen överdriven vilja till att belöna givaren, det är min slutsats.
 
Javisst, och sedan ska man kunna betygssätta det betyg fotografen satt på kritiken. Och sen ska man kunna betygssätta det betyg som... osv. ;-)

Jag förstår inte din anledning att försöka göra dig rolig i stället för att skriva vad du tycker. Du kanske inte tycker något alls i detta ämne, men att försöka skämta bort det hela hjälper vare dig själv eller ämnet...
 
Tanken är väl bra, men min erfarenhet säger mig att det kommer att stupa på bristen på dialog.
Om jag får säga det själv tycker jag att jag är bra på att ge konstruktiv kritik, det vill säga ge bilden både ris och ros. Visst, ibland blir det bara ros för att bilden är väldigt bra eller för att det inte finns något särskilt att kritisera. Men jag tycker inte att responsen är i paritet med mina kommentarer, alltså jag borde ha fått fler "tummen upp".
Så även om man får bra kommentarer finns det ingen överdriven vilja till att belöna givaren, det är min slutsats.

Fast du slår ändå huvudet på spiken lite grann, eftersom det handlar om dom som får kritiken som sen ska betygsätta. Om dom anser man gett bra konstruktiv bildkritik har man säkert det och sen spelar det mindre roll vad den som ger kritiken har för uppfattning på sin egen förmåga. Jag menar nu inte att du inte kan ge bra kontruktiv bildkritik för det vet jag inget om. Systemet med "tummen upp" används ju inte i nuläget och det var dumt av mig att skriva om ett betygsystem med "1-5 tummar" utan det behövs något helt nytt, inte en utökning av någonting som inte används i nuläget.

Kanske var detta ingen bra ide ändå. Jag ska fundera på en annan väg att lösa problemet med många bilder och få kommentarer...
 
ANNONS