Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bevara konturerna men transperant annars?

Produkter
(logga in för att koppla)

gbjerne

Aktiv medlem
Hej där!
Nu har jag suttit alldeles för länge pga min envishet.
Håller på med ett par olika bilder till en framsida för en katalog.
Tanken är att ett porträtt ska utgöra grunden. Dvs konturerna och skuggan ska finnas kvar samtidigt som bilden i övrigt ska vara transparent och kunna släppa igenom bakgrundsfärger.

Hmm vet inte riktigt om jag uttryckt mig klart men hade blivit väldigt glad för hjälp!

Tack
hmm har provat den varianten nu men inte riktigt det resultatet jag är ute efter.

Vet egentligen inte riktigt hur jag ska beskriva det "önskade resultatet". Själva konturerna av bilden ska vara kvar så som hår, ögon, läppar mm men orginalbilden ska släppa igenom en bakomliggande färg.

Typ så här? Eller vill du ha en konturlinje i en färg, ex svart?

Den här är gjord med hjälp av banor och linjera bana. Är det ungefär så här du vill ha det så kan jag förklara bättre hur du kan göra.

edit: sen kan du förstås jobba med masker också och sudda/måla fram det du vill använda i varje lager.

Bilagor

• konturbild.jpg
    konturbild.jpg
    30.2 KB · Visningar: 304
Nja nog snarare konturlinjen jag är ute efter. Modellen på bilden håller ut händerna i en "boxningspose" (med handskar) så även dessa handskars konturer mot en vit tröja bör komma med.
Poängen är att det ska se lite teknat ut samtidigt som man ska känna igen modellen.

Menar du så här då? Det är den klassiska Lena-bilden där jag applicerat "Filter->Sketch->Stamp" (efter lite nivåjusteringar för bättre kontrast). Sen kan du enkelt ändra så att det vita blir transparent

Bilagor

• lena.jpg
    lena.jpg
    92.7 KB · Visningar: 250
Ok! Ja då förstår jag bättre!
En annan grej som du kan prova också är att använda "tröskelvärde" (under bild->justeringar->tröskelvärde, eller under "justeringslager" så kan du finjustera vid behov och färga om du vill sen), men det ger inte riktigt samma detaljer som Görans förslag.

Bilagor

• _mg_5505.jpg
    _mg_5505.jpg
    20.7 KB · Visningar: 214
Massor med tack!
Nu har jag förutom lyckats ta fram en bild som fungerar mer än väl dessutom lärt mig några nya små trick i PS!

Stort tack

Låter bra! Jag skulle precis fråga om det var något i den här stilen du var ute efter, men då kan jag släppa det!
Får vi se ditt slutresultat här?

Bilagor

• test.jpg
    test.jpg
    96.4 KB · Visningar: 175
ANNONS
Götaplatsens Foto