Annons

Bildbyrå - Hur funkar det?

Produkter
(logga in för att koppla)

FouFoto

Aktiv medlem
Den bildbyrån som jag är anslutan till kräver en upplösning 300 pixlar per tum. Bredd x höjd ska ge minst 10 miljoner pixlar, Jag använder idag Canon EOS med vanlig film som jag skannar in med en Minolta Dual lll filmskanner. Det finns inte många digitalkameror som klarar samma sak. Canon EOS 1Ds klarar det...

Sedan kan du säkert interpolera upp storleken om du exempelvis fotar med en Canon EOS 10d men det är ju en anna fråga...
 

kirigoe

Aktiv medlem
jag trodde att bildbyråer var något man kunde ägna sig åt även med ett annat heltidsjobb men att leverera 300 godkända bilder om året (och i fallet med svenska bildbanken första året 500 bilder) är ju inget man gör i en handvändning. vad är det som hindrar att bildbyråerna köper bilder från oss amatörfotografer som inte producerar så värst många bilder per år?
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Antagligen vill man undvika det administrativa krångel som troligen följer av att låta vem som helst med bara några få bra bilder ansluta sig.

Sen är det nog också så att den som "är igång" tillräckligt mycket för att producera 300+ bilder som håller måttet varje år förmodligen också håller högre klass på det han eller hon gör just genom mängdträningen.
 
ANNONS