Annons

Bilder "dör" då jag sparar som jpeg i PS

Produkter
(logga in för att koppla)

JoakimS

Aktiv medlem
Då jag bearbetat en bild i PS 7 och sedan sparar den som jpeg så "dör" den. Dvs den tappar i lyster och mättnad. Vad kan jag göra för att få samma utseende på bilden i jpeg som jag har då den är i psd-format?

Testa att ta save for web, om det nu är det du vill göra. Spara den där istället då kommer den automatisk konvertera till sRGB

Save for Web omvandlar tydligen inte alltid bilden till sRGB, du måste nog konvertera den manuellt innan du sparar den.

såvida du inte kör PS elements så finns det en smidig funktion som heter "proofing". Under menyn View -> Proof Setup så kan du välja "Custom". Där kan du välja sRGB. Nu kommer du att se bilden så som den kommer att se ut efter konvertering till sRGB, och kan således göra tonjustering innan själva konverteringen sker.

Sen måste du konvertera till sRGB innan du sparar bilden.

Walle skrev:
såvida du inte kör PS elements så finns det en smidig funktion som heter "proofing". Under menyn View -> Proof Setup så kan du välja "Custom". Där kan du välja sRGB. Nu kommer du att se bilden så som den kommer att se ut efter konvertering till sRGB, och kan således göra tonjustering innan själva konverteringen sker.

Sen måste du konvertera till sRGB innan du sparar bilden.

Tackar
Detta var precis det jag sökte. Det fungerar även i Photoshop 7

ANNONS
Götaplatsens Foto