Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Bilder i fel ordning

Produkter
(logga in för att koppla)

Kakan74

Aktiv medlem
Hej!
Har en Canon 350d som har börjat bete sig märkligt. När jag har laddat över bilderna i Canon zoombroser så hamnar bilderna i fel ordning. Ibland är det bara någon bild som hamnat fel och ibland är det flera som skiftat plats. Frågan är ju om det är i kameran det blir fel eller vid överföringen till datorn. Har någon varit med om detta eller kan tänkas ha en rimlig förklaring?
Tack på förhand!

Vad är fel och vad är rätt ordning ?

I så gott som alla program bestämmer du själv ordningen. Ändra i menyn (View) till den ordning som passar dig

Hmmm... jag var nog inte så tydlig! Idag t ex, så har kameran använts till och från och bilderna hamnade på detta vis i zoombrosern: 7225-7230, 7233, 7253, 7284-7358, 7232, 7255-7277, och sist men inte minst:7360. Alltså inte i nummerordning. Jag har inte varit och pillat något i inställningarna förutom att jag växlade från sRGB till Adobe RGB häromdagen och det kan ju knappast ha något med det hela och göra. Jag ska ta och fotografera imorgon och titta efter hur bilderna ligger i kameran om dom hamnar i "oreda" redan där eller om det sker efter överföringen till datorn.

Om du skiftar mellan RGB och sRGB ändrar kamean namn på filerna.

_MG_3495.jpg <---- RGB

sRGB har inga _ bara MG, ev IMG elelr liknande. Har aldrig plåtat i sRGB så jag vet inte exakt vad dom heter...

Halleluleja! Tänk vad rätt ni har! Jag stirrade mig blind på sifforna och såg ej att IMG var utbytt till _MG_! Alltså så ändras färgrymden bara i det manuella läget?! Tack för hjälpen!!! Och jag som trodde att kameran fått spel... Tack igen!

ANNONS
Götaplatsens Foto