Annons

Bilder publicerade på nätet dök upp i tidning

Produkter
(logga in för att koppla)

saranorrehed

Aktiv medlem
Fotar vimmelbilder för en sajt, bilderna publiceras i hyffsad kvalitet på nätet.

Nu dök fyra bilder upp i en lokal gratistidning (som kommer ut på papper och på nätet) som exempel på "vad som hände" under sommaren. Dom har skrivit mitt namn som byline på tre av bilderna.

Men, får man göra så? Även om man nu skriver ut byline?

Eftersom bilderna måste ha tagits från nätet på vimmelsajten fanns ju alla mina kontaktuppgifter där, bara skicka ett mail o fråga lite snällt. Jag hade givitvis låtit dem använda mina bilder.

Tidningen kommer ändå ut i hyffsad upplaga och ngn ersättning är väl egentligen befogad?

http://www.mediafabriken.nu/pdf/appealnr3_07.pdf
 
Nej, de får inte göra så.

Men jag gisar på att sajtens ägare har gett bilderna till tidningen. Jag gissar på att du fått betalt för ditt arbete och sajtägaren betraktar bilderna som sin egendom. Naturligtvis har ni inte upprättat ett kontrakt med vad som ingår i bildpriset. Så det blir bråk det med, du kan kräva ersättning, vilket uppgår till 640 kr + moms (om du är momsregistrerad) per bild.
 
Sajten du publicerar på kanske kan driva saken?
Alternativt skicka faktura på dubbelt belopp.
Anlita eventuell förening/bildgrupp som du är med i.
 
Tack så mycket för de snabba svaren.

Har faktiskt ett litet avtal med sajten jag publicerar på att de inte får sprida bilderna utan min tillåtelse. Det har hitintills respekterat det och alltid skickat förfrågningar vidare till mig så vitt jag vet.

Men hmm, ska gräva lite. det är en djungel!

Mvh sara
 
ANNONS