Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilderna öppnas mörkare än orginal i PS

Produkter
(logga in för att koppla)

vaksam

Ny medlem
Har fått ett lite problem i Photoshop som jag inte vet hur jag ställer till rätta. Alla bilder som jag öppnar i photoshop ser ut att varamörkare än vad de är som orginal. I alla andra bildprogram är de så ljusa som de ska va. Drar jag upp ljuset till normal nivå och sparar så blir ljuset så mycket högre som jag har höjt om jag tittar på bilderna i något annat program.
Vad ska jag göra?
Har testat att installera om Photoshop. Har CS 8.01

Bifogar en bild, båda bilderna har jag bara öppnat utan att jag gjort något med dom.

Bilagor

• exempel.jpg
    exempel.jpg
    48.3 KB · Visningar: 280
det ser underligt ut...

är du säker på att du inte har någon speciell färgrymd förinställd när du öppnar bilder? Det kan nämligen ibland ge lite konstiga färger.

Titta på dina färginställningar med dotgain osv... Dessa brukar man ställa in när man öppnar PS för första gången. går även att ställa in i en av menyerna.

vaksam skrev:
Har fått ett lite problem i Photoshop som jag inte vet hur jag ställer till rätta. Alla bilder som jag öppnar i photoshop ser ut att varamörkare än vad de är som orginal.

Gör en skärmdump på dina färginställningar och lägg upp här, så går det säkert att se om det är något fel på dem.

Photoshop använder ju automatiskt din skärmprofil för att korrigera bildernas utseende. Många andra bildvisningsprogram gör inte det. Om då din skärmprofil är felaktig, kan utseendet i Photoshop se märkligt ut.

Prova att göra en ny profil för din skärm. Om du inte har en skärmkalibrator, använd Adobe Gamma som du hittar i Kontrollpanelen.

MVH/Stefan

tackar, gick igenom adobe gamma wizarden så jag fick en ny profil. Sedan under egenskaper för bildskärmen kunde jag göra den som standard. Måste varit min som följde drivrutinen till bildskärmen som var lustiga.
Men nu är det löst iaf.

ANNONS
Götaplatsens Foto