Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildförvaring, RAID-disk mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas Westring

Aktiv medlem
Nu har jag för första gången under min fotografiska tid varit med om en hårddisk krasch. Jag har haft turen att inte förlora något över huvud taget tidigare. Som tur är hade jag införskaffat en RAID disk. Fördelen med LaCie Diskarna är att det är lång garanti. Hela 3 år. Och jag behövde inte ens gå till baks till butiken där jag köpte enheten. Jag registrerade produkten på LaCies hemsida, sedan går man in på deras support där du kan via serienumret se om det finns garanti kvar. Finns det garanti så är det bara att fullfölja med vad typ det är för skada ock så vidare. Nu kommer det en ny disk på posten om några dagar....

Visserligen är jag glad över att min disk kommer att bli hel igen, men nu återstår nästa problem. Kommer informationen vara kvar på disken....NÄRVÖS...
långt över 15000 bilder ligger på disken...
Rent tekniskt sätt vet jag att det kommer vara de, men tekniken har svikit en förr...Frågan är om jag har den digitala guden med mig.

Fungerar detta så vill jag helt klart påpeka till er alla som inte har en RAID disk....KÖÖÖPPP EENN NUUUU!!!!!!!!!!
 

jelu1661

Aktiv medlem
Ditt inlägg är lite missledande. RAID är inte en typ av hårddiskar, det är en handfull lagringsmetoder där flera hårddiskar som en enhet. Olika RAID-typer används för att uppnå olika resultat. Läsprestanda, skrivprestanda och tillförlitlighet. Vissa RAID-typer ger SÄMRE tillförlitlighet än ingen RAID alls.

Ingen typ av RAID är ett alternativ till backup, de (kan vara) ett komplement.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Raid
 

tgr

Aktiv medlem
Raid är aldrig och kommer aldrig vara backup.
Backup är en kopia på data på annan plats/brandzon.
 

Nidhogg

Aktiv medlem
Själv gör jag kontinuerligt nya backuper på extern hårddisk som jag förvarar i kassaskåp. Utöver det så bränner jag ner bilderna på dvd varje år. Skulle aldrig lita på en hårddisk så mycket att jag bara har en kopia av 1000-tals bilder.

Inte för jag har några superviktiga bilder direkt men det är synd om allt skulle försvinna.
 

Falumas

Aktiv medlem
Raid är aldrig och kommer aldrig vara backup.
Backup är en kopia på data på annan plats/brandzon.
Det är tom betydligt säkrare att ha en backup även om backupdisken ligger bredvid. Brand händer rätt sällan men filsystemfel, radering av misstag, överskrivning är alla saker som händer oftare och som en backup klarar men inte RAID. Ett RAID-system räddar dig dock från en disk-krash vilket är något alla råkar ut för förr eller senare.

Skall en backup vara något att hänga i julgranen krävs dock rotationer av backupdiskarna annars kan backupen också vara fel när det är dags att återställla något.

/Karl
 

elohim

Aktiv medlem
Jag kör min egna lösning som jag tycker fungerar bra för mig, som lokal säkerhetsprincip:

En extern disk med raid1-konfig som är backupmål från filerna jag använder, liggandes på en hårddisk i datorn, med inkrementell backup varje natt som datorn är påslagen.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag kör min egna lösning som jag tycker fungerar bra för mig, som lokal säkerhetsprincip:

En extern disk med raid1-konfig som är backupmål från filerna jag använder, liggandes på en hårddisk i datorn, med inkrementell backup varje natt som datorn är påslagen.
Så länge det är en inkrementell backup och inte en syncronizering är du ju bra skyddad mot ändrade/borttagna filer.

Det går alltid att dra allt till sin spets men att bara ha en backup eller ett speglat system är otroligt bra.

/Karl
 

PerPer

Aktiv medlem
Kanske halv off-topic, men är det någon som hittat bra tjänst för att lagra sina bilder över nätet? Vore ju onekligen väldigt smidigt om man är ute och reser länge, att kontinuerligt kunna lagra sina bilder någon annanstans än på bärbar dator/annat fysiskt medium man måste ha med sig.
 

benjamineidem

Avslutat medlemskap
Så länge det är en inkrementell backup och inte en syncronizering är du ju bra skyddad mot ändrade/borttagna filer.

Det går alltid att dra allt till sin spets men att bara ha en backup eller ett speglat system är otroligt bra.

/Karl
apples timemachine då? hur bra är den? om min hårddisk kraschar kan jag bara återställa den via timemachine om jag har fattat det rätt?
 

Falumas

Aktiv medlem
apples timemachine då? hur bra är den? om min hårddisk kraschar kan jag bara återställa den via timemachine om jag har fattat det rätt?
Jag är ingen Mac-expert och kan tyvärr inte besvara den frågan. Så länge timemachine lägger över datat på en annan disk är du en bra bit på vägen, sedan hur långt vet jag inte.

/Karl
 

Melker Humala

Aktiv medlem
apples timemachine då? hur bra är den? om min hårddisk kraschar kan jag bara återställa den via timemachine om jag har fattat det rätt?
Timemachine är helt lysande. Kan inte nog understryka hur fantastiskt bra det är. Visst man kan inte påverka direkt när och hur den backupar men det är också lite styrkan iom att det blir gjort och det är enkelt.


Timemachine lagrar data på extern disk inkremetellt och använder hårda länkar till filerna vilket gör att det är busenkelt att återskapa filer. Strukturen på backupdisken blir i standardkonfiguration: Externdisk/Backups.backupdb/datornsnamn/åååå-mm-dd-hhmmss/hårddiskarnasnamn/allinfoprecissompåhårddisken

åååå-mm-dd-hhmmss blir altså tex 2010-03-24-164033 och dessa mappar finns det då såklart flera av.
hårddiskarnasnamn är då en mapp för varje hårddisk som är ansluten

Timemachine backar som standard upp varje timme och sparar timsvisa backuper för de senaste 24 timmarna. rensar automatiskt så att det finns kvar dagliga backuper för den senaste månaden och sedan veckovisa backuper så långt tillbaka som utrymmet räcker till.

På min maskin använder jag ca 200GB och på min 500GB externa disk som jag använder till timemachine har jag backuper sedan 16 dec 2008.

M
 

Melker Humala

Aktiv medlem
apples timemachine då? hur bra är den? om min hårddisk kraschar kan jag bara återställa den via timemachine om jag har fattat det rätt?
Glömde ju att svara på själva frågan.

Skulle din HD rasa så kan man bara byta disken boota på System CD/DVD:n och direkt återskapa allt som det var på senaste backupen. Detta gäller såklart om man har standard-inställningar. Det går nämligen att välja att utesluta mappar från backupen om man vill.

M
 

Segeson

Aktiv medlem
Visserligen är jag glad över att min disk kommer att bli hel igen, men nu återstår nästa problem. Kommer informationen vara kvar på disken....NÄRVÖS...
långt över 15000 bilder ligger på disken...
Rent tekniskt sätt vet jag att det kommer vara de, men tekniken har svikit en förr...Frågan är om jag har den digitala guden med mig.
Om det är denna, eller liknande kanske du har dina bilder kvar.
http://www.lacie.com/se/products/product.htm?pid=11142
Beroende på om du satt den i RAID 1 (speglade diskar)finns dina bilder på disken och du borde kunna komma åt dom trots att den andra disken har dött. Har du satt den i RAID 0 är dina bilder borta.
RAID 0 är egentligen inte något redundant system, utan det sprider ut filerna över båda diskarna för att man ska kunna läsa dom fortare, rasar en disk finns alltså bara hälften av filen kvar, en halv fil är ju inget att ha, alltså... alla bilderna är borta, sorry.
 

peolund

Aktiv medlem
Ditt inlägg är lite missledande. RAID är inte en typ av hårddiskar, det är en handfull lagringsmetoder där flera hårddiskar som en enhet. Olika RAID-typer används för att uppnå olika resultat. Läsprestanda, skrivprestanda och tillförlitlighet. Vissa RAID-typer ger SÄMRE tillförlitlighet än ingen RAID alls.

Ingen typ av RAID är ett alternativ till backup, de (kan vara) ett komplement.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Raid
Raid 1 är ju ett alternativ till backup. Samma info skriven till 2 diskar. Lite säkrare är ju extern disk som inte står vid datorlådan ifall det börjar t.ex. pyra. Ordentlig backup har man inte ens i närheten! Själv kör jag med skivor och extern hårddisk som befinner sig på olika plats.
 

Falumas

Aktiv medlem
Raid 1 är ju ett alternativ till backup. Samma info skriven till 2 diskar. Lite säkrare är ju extern disk som inte står vid datorlådan ifall det börjar t.ex. pyra. Ordentlig backup har man inte ens i närheten! Själv kör jag med skivor och extern hårddisk som befinner sig på olika plats.
Det är inget alternativ till backup, men det är klart bättre än inget alls.

/Karl
 

Melker Humala

Aktiv medlem
Raid 1 är ju ett alternativ till backup. Samma info skriven till 2 diskar. Lite säkrare är ju extern disk som inte står vid datorlådan ifall det börjar t.ex. pyra. Ordentlig backup har man inte ens i närheten! Själv kör jag med skivor och extern hårddisk som befinner sig på olika plats.
RAID är INTE backup. RAID1 skyddar ju inte mot klantighet tex att råka kasta en fil. Inte heller mot stöld eller brand.
 

Falumas

Aktiv medlem
RAID är INTE backup. RAID1 skyddar ju inte mot klantighet tex att råka kasta en fil. Inte heller mot stöld eller brand.
Nej, men det gör för det mesta en simpel backup heller inte eftersom man sällan upptäcker sitt misstag innan backupen är överskriven. På jobbet har vi alla dagar en vecka tillbaka sedan varje vecka en månad tillbaka och sedan varje månad vilket inte ens det räcker alla gånger för att rädda alla misstag folk gör utan att märka det.

/Karl
 
ANNONS