Annons

Bildkommentarer

Produkter
(logga in för att koppla)

cw-op

Aktiv medlem
hansen2 skrev:
Skrammel skrammel ... köp en sandsäck!

/Johan
Exakt så kreativ är du? Jag snackade om "skramlande tunnor" Hitta på nåt eget, en egen stil att tackla mig på. Skrammel har jag patent på just här & nu iaf(C;?

Du är på defensiven, Johan? Bra!

"Pellejönskommentarer"? Jo-Jo me snöre! JANNE
 

hansen2

Aktiv medlem
cw-op skrev:
Exakt så kreativ är du? Jag snackade om "skramlande tunnor" Hitta på nåt eget, en egen stil att tackla mig på. Skrammel har jag patent på just här & nu iaf(C;?

Du är på defensiven, Johan? Bra!

"Pellejönskommentarer"? Jo-Jo me snöre! JANNE
Jag blir inte ens "irriterad light". Du är osedvanligt förutsägbar i ditt vässande. Du skall däremot ha en eloge för att du var uppriktig i en annan tråd då du klargjorde att det var sådant var din behållning av FS.
Däremot var jag en idiot som gick på din invit, skall inte upprepas.

För att lämna sandlådan vill jag tipsa om att kolla upp vad som diskuteras innan man hugger för huggandets skull. Klimatet blir mer kreativt och man kan kanske komma någonstans.

/Johan
 

Tomasz

Aktiv medlem
hansen2 skrev:
...
Visst är det så, men bör vi inte hålla en miniminivå i alla fall? Om inte urvattnas hela konceptet, tror jag.
...
/Johan
Jag är inte riktigt säker på vad konceptet är, oavsett vad som står i regler och intentioner. Från det att jag upptäckte FS har mina åsikter och känslor om det svajat mellan extrem avsky och tonårsförälskelse, ungefär.

För mig står det helt klart i alla fall att FS är att betrakta som en site för amatörer. Det betyder absolut inte att den är dålig, men det betyder absolut att det inte är ett konstmuseum. En enorm guldgruva är det, om man inte sätter förväntningarna fel.

Sedan har jag funderat på debatten i den här och andra trådar. Den blir så eldfängd.
Jag förstår att man vill säga sin åsikt och förhoppningsvis göra någon skillnad med det. Men är den rätta/enda metoden för förändring att ta fram stortruten och skrika provocerande?
Den frågan gäller givetvis både den som först tar till orda och de som upprört svarar.
 

cw-op

Aktiv medlem
Tomasz skrev:
Men är den rätta/enda metoden för förändring att ta fram stortruten och skrika provocerande?
Den frågan gäller givetvis både den som först tar till orda och de som upprört svarar.
Bra skrivet Tomas och en bra beskrivning av verkligheten - dvs även min verklighet!
Jag tar oxo åt mig av kritiken och lovar att bättra mig - åtminstone för stunden (C:? JANNE
 

lottawe

Aktiv medlem
nonno skrev:
Jag antar att du har skickat listan som ett förslag från dig personligen - inte som ett förslag/underlag från deltagarna i den här tråden?

/Nonno
Naturligtvis. Jag skrev en rad om att jag sammanfattat några av de förslag som uppkommit i trådar om bilder och kommentarer senaste tiden och angav att de fanns specifikt i denna också typ. Sedan är det upp till redax att ta ställning. (om fler förslag de borde se har kommit upp har jag nog tyvärr missat dem, men då kan ju någon annan maila dem isf.)

Jag hoppas förslagen genomförs.
 

cw-op

Aktiv medlem
hansen2 skrev:
Du skall däremot ha en eloge för att du var uppriktig i en annan tråd då du klargjorde att det var sådant var din behållning av FS.

cw Jag är en hyfsat ärlig människa ...
MEN riktigt så har jag inte sagt. Jag gillar vs-trådar och lite drag under pampuscherna ungefär men det är självklart foto som är min stora behållning på fs.


Däremot var jag en idiot som gick på din invit, skall inte upprepas.


cw Du är oxo hyfsat ärlig - nu iaf(C;?


För att lämna sandlådan vill jag tipsa om att kolla upp vad som diskuteras innan man hugger för huggandets skull. Klimatet blir mer kreativt och man kan kanske komma någonstans.


cw Jag hugger inte för "huggandets skull" jag högg på det här;

Yes, "Hård kritik" lider av svårartad motvind i form av att pellejöns-kommentarerna dominerar. Ska detta vara hård kritik vågar jag inte tänka på hur kommentarerna ser ut i de andra kritikpoolerna. Finner inte ord ... jo, möjligtvis S K A N D A L!!!

/Johan


JANNE
 
Senast ändrad:

EvaJ

Aktiv medlem
För den händelse redax orkar läsa ända hit, upprepar jag mitt förslag (om det var här eller i en annan tråd, det är så många klagotrådar att jag inte minns längre) om en

Pool för de som vantrivs i dagens kritikpooler pga att de tycker att det är dåliga bilder och dålig kritik. Medlemmarna i poolen ska inbjudas och enhälligt röstas in så att garanterat bara de allra bästa bilderna och den hårdaste kritiken förekommer där inne.

Det är det absolut enda sätt jag kan se att en pool möjligen kan fungera så att alla känner sig nöjda. Det är svårt att klaga om man själv har röstat in någon. (Fast det går säkert det också.)

För oss som är rätt nöjda med FS idag, kan resten fortsätta ungefär som nu med bara småjusteringar i form av förenklingar. Det är ju ett vinnande koncept, uppenbarligen. If it ain't broken, why fix it.
 

Haraldus

Aktiv medlem
En annan typ av kommentarer...

Jag vet inte om detta tillför så mycket i sak i denna tråd. Emellertid har jag fått diverse ”bildkommentarer” liksom på annat sätt.

Ex 1(citat från mail)
Läste ditt svar från mitt inlägg i din gästbok.Jag har också tittat igenom alla dina bilder på Fotosidan.Det enda råd jag kan ge dej är:Gå en fotokurs.(slut citat)

Ex2 (citat från anonymt mail)
Jag tycker att du skall lägga ner din verksamhet på Fotosidan.se.
Anledningen är att du inte kan ta kritik från fotografer som är skickligare än du. Dina bilder är kanske lämpliga för familjealbumet. Som fotograf är du ännu på amatörstadiet fast du själv tycks tro att du är ett proffs. Att ha en proffskamera är inte det samma som att vara skicklig, kameran tar inga bilder, det gör fotografen.
Det som får mig att skriva detta mail är en kommentar som du ger till en fotograf som du tycker ska söka läkare för att han har synpunkter på dina bilder.Är det någon som ska söka läkare så är det i alla fall inte den som inte tycker som du. Om det hade varit jag som fått detta svar så hade jag antagligen anmält för ärekränkning.
PS. FunkArt var inte svårt att knäcka koden på. Varför betala när det var så lätt? DS.
(slut citat)

Jag har även fått kommentarer via mail som varit av den karaktären att skribenterna åkt ur såväl FS som sin internetdomän.

Gemensamt för alla dessa ”bildkommenterare” är att de inte har några egna bilder på FS kombinerat med att de tydligen har någon sorts medveten eller omedveten vilja att mästra andra. Personen i Ex2 måste leva i en halvvärld. Å ena sidan skulle han tydligen kunna tänka sig att försöka använda lagen om ärekränkning samtidigt som han stjäl datorprogram… Dessutom ljuger han. Jag har aldrig bett någon söka läkare…

/Harald
 

Nome Nescio

Aktiv medlem
Harald: Jag har tittat på dina bilder och läst några av kommentarerna.

Min reflektion är detta:
- Kvalitet på dina bilder är verkligen varierande, en del är kanon som "Antelope Canyon", medans din "rönn" är för bedrövlig. Det känns nästan som att dina bilder är sämre nu.

- Du får både ris och ros för dina bilder pga ovanstående.

- En del ris är konstruktiv, en del är dålig. Att klona bort ett helt träd är inte rimligt för mig.

- All riskritik bemöter du på ett sätt som bara kan tolkas som fientligt. Du accepterar aldrig att någon annan tycker det kan vara/bli bättre.

Dina mottagna mail låter jag vara eftersom ingen vet hela händelseförloppet.
 

xandx

Aktiv medlem
Harald Gaunitz: Tycker inte dina bilder är sämre eller bättre än alla anras bilder inklusive mina men jag håller med föregående talare ialf lite.

Om man får kritik så betyder det inte att den andra personen har rätt utan snarare att den andre personen har sin syn på bilden och det är hans syn. Det är bara att tacka för att de lagt ner tid och möda med att kommentare din bild. Kränkningar skall man inte tollerare utan anmäla. Jag brukar hitta på ett kul svar när någon går över gränsen.

Ett exempel!
Betyg: 1
God help us. De som taler om produktbild her har ingen som helst IDE om hva de prater om. Bildet er en katastrofe og så enkelt er det med den saken. Ta det ut av poolen så fort som mulig.

Svar från Jaroslaw Gibek
Måste säga att detta är en av de bästa kommentarerna jag någonsin har fått på en bild, har du skrivit den själv? Man blir riktigt rörd av din gemytliga atityd. Konstruktiv har du också varit, du har verkligen lagt ner energi på att förklara vad det är i bilden som inte passar dig. Tack för din komentar, det är inte ofta bilder i polerna får den responsen.
 

Haraldus

Aktiv medlem
Ugglor i mossen...

Per,
Jag tror att du anar ugglor i mossen här och det med rätta. Det var så att en person gjorde en bedömning av EN av mina bilder och förbättringsförslaget uppfattade jag som rena sabotaget mot den bilden. Att jag inte köpte det förslaget gjorde en annan person fullkomligt utom sig och jag fick ett privat mail fullt av svordomar. Då trädde en annan person in och gjorde 28 ”bildbedömningar” för ”nu skulle den djäveln få” som det stod i mailet.

Arne S noterade och kommenterade detta så här:
Citat
Håller med om att svaren inte är trevliga, tonen i diskussionerna är INTE bra. Men jag ser ett par andra saker som jag undrar över;

- Väldigt många av de bilder som du kommenterat hos den fotografen har denne inte lagt i en pool för hård kritik. Min uppfattning är att de hårda "sågningarna" (förlåt uttrycket) bara skall ske i den poolen som är inriktad på det. Kanske bör även du vara lite självkritisk på den punkten, Aver?

- Om man tittar på dina kommentarer hade du tidigare gett totalt 7-8 kommentarer under 4,5 månader i år. Från slutet av juni till mitten av juli ger du samma fotograf 28 kommentarer, varav hela 24 (!) stycken samma dag, 2006-07-01 (ok, vissa är "svar-på_svaret", men ändå). Och under hela denna tiden ingen kommentar till någon annan fotograf. Jag ställer mig lite frågande till detta, är det bara en tillfällighet? Om inte, vad beror det på?

/Arne

Edit:// Kollade på Avers profil för några minuter sedan...nu är han inte längre medlem???
Slut citat

Strax efter detta åkte personen ur FS. Fick därefter flera ytterst hätska mail och den som jag föreslog skulle få hjälp i den öppna sjukvården fick också hjälp. Det som känns lite märkligt är att de flesta som läser dessa 28 ”bildbedömningar” med mina svar nödvändigtvis måste ta sig an dessa på ett regelvidrigt sätt. Jag är fullkomligt nöjd om jag får konstruktiva bildkommentarer gjorda i en positiv anda. Fast jag kan ju inte begära att få mer kommentarer än jag ger själv och jag ger sällan bildkommentarer numera trots att jag tycker att jag har en jättebra mall för detta…
/Harald
 

Haraldus

Aktiv medlem
Olagligheter...

Bildbedömning, uteslutning från FS, ofredande via mail, avstängning från Internetleverantör, olaglig ”knäckning” och olaglig användning av datorprogram, polisanmälan av ofredandet och av den olagliga programanvändningen…

Ytterligare en celebritet på Fotosidan ger svaret ”Ej längre medlem på Fotosidan” om man klickar på någon av celebritetens kvarlämnade länkar. Min sorg över detta är överkomlig. Ofredandet på min privata mail blev till slut så omfattande så att jag kontaktade celebritetens Internetleverantör och polisen. Vissa personer på FS är tydligen medlemmar med enda syfte att trakassera folk. Rapporterar man detta till FS´adm så vidtas åtgärder. Om en utesluten FS:are fortsätter med ofredandet så kan de lämpliga åtgärderna vara följande:
Skicka ett av de mottagna mailen med ”full header” till ofredarens Internetleverantörs abuse-mailadress samt ett mail till polisen. Full header fås fram i t ex Outlook Express genom att man trycker CTRL – F3. Då visas det fullständiga mailet i ett nytt fönster som kan markeras med CTRL – a och kopieras med CTRL – c. Kan sedan klistras in i nytt mail med CTRL – v.

Om man använder annan browser så finns en del hjälp här:
http://www.spamcop.net/fom-serve/cache/19.html

Att polisanmäla ett ofredande som utförs via email är svårt att göra per telefon. Problemet är att man kanske inte vet vem ofredaren är. Namnet kan vara falskt etc. Dessutom är det inte realistiskt att rabbla upp alla tecken som finns i headern och övriga mailet. Man får ringa polisen på 114 14 och fråga till vilken mailadress man kan skicka sin anmälan. Det räcker att anmäla att man blir ofredad av usern som finns i den inkopierade headern från ett av mailen. Spara dock alla mail du fått för de kan senare behövas vid lagföringen.

Ofta utreder Internetleverantören ärendet mycket snabbt speciellt om man meddelat att man också gjort en polisanmälan. Svaret från Internetleverantören brukar vara ”konfidentiellt” och där kan stå att åtgärder i enlighet med Internetleverantörens regelverk vidtagits.

Observera att om du får ett ej önskat mail så är en reaktion att du inte svarar på mailet. Om du då får flera mail som du alltså inte svarat på så är det direkt ofredande vilket är olagligt.

Om du får ett mail som du svarar på och skriver att du inte vill ha någon mer kontakt så ska detta respekteras. Om du trots detta får flera mail så är detta ofredande och olagligt.

Om du får oönskade mail med reklam så kan detta beivras via Konsumentverket, om avsändaren är spårbar. Om man får ej spårbar reklam eller s.k. spam så är det inte så lätt att beivra. Ett sätt att ”tagga av” mailets ursprung är att registrera sig på gratissiten www.spamcop.net När man fått fram mailets ursprung kan man låta Spamcop skicka protestmail vidare till berörd abuse. (I det fallet röjs inte din mailidentitet.) Ett annat sätt är att själv protestera hos berörd abuse men i vissa fall kan abuse vara i maskopi med spam-sändarna och alltså vidarebefordra din mailadress till dessa spammare…

Om någon ”knäcker” ett skyddat program eller använder det i strid med licensreglerna så är det ofta svårt att beivra såvida inte ”knäckaren” skryter och raljerar om detta. Om så sker och du har sparat t ex mail som visar detta så bör dessa mail bifogas din polisanmälan. Kom ihåg att även i dessa kopior måste headern vara med. Då kan den kopian tillsammans med uppgifter från ”knäckarens” Internetleverantör bli tillräckliga bevis.

Detta är inget klagomål mot FS´rutiner eller funktion, tvärtom!
/Harald
 
ANNONS