Annons

Vilja att kritisera under olika tider?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nfg

Ny medlem
Jag har suttit nu en hel del av kvällen och kommenterat en del bilder i kritikpoolerna, jag har gjort det tidigare, och flera gånger givit kritik på några bilder jag tycker att jag kan ge rättvis kritik på, vilket tyvärr är långt ifrån. Vanligtvis tycker ajg att kritiken funkar ganska bra, även om det är lite lite kommentarer sammanlagt, Men idag blev jag väldigt överraskad.

När klockan var ungefär nio lade jag själv upp en bild i kritikpoolen prcis som många andra, sen stannade jag kvar på fotosidan för att ge lite kritik till andra. I skrivande stund har det lagts upp 30 bilder till efter mig i poolerna. Och dessa 30 bilder har fått så mycket som ELVA kommentarer, varav fyra stycken kommer från mig, och jag räknar det till att minst två till har skrivit mer än en kommentar, alltså är det ungefär fem som skriver kommentarer (varav de flesta är av typen "bra bild jag gillar motivet") och mer än fem gånger så många som lägger ut bilder i poolen.

Men nu ska inte det här bli ännu en klagotråd för den dåliga kommentarer/bild-ration, det jag undrar är vad alla andra har för observationer när det gäller kommentarer i kritikpoolerna på olika tider på dygnet eller olika dagar, jag har själv upplevt det så att det är många fler som lägger ut bilder på kvällan/helger än övriga tider, men konstigt nog verkar det vara så att de som ger kritik tänker precis tvärt om, och är inne på fotosidan helt andra tider. De tider då få bilder läggs upp brukar nästan alla bilder ha en eller fler kommentarer. Däremot under dessa högtryckstider som nu glöms nästan alla bilder bort.

Nu är det inte så att jag reagerade på det enormt stora antalet okommenterade bilder, utan det jag reagerade på mest var att jag efter endast en kort stund fick svar på över hälften av min egna kommentarer med alla dessa tack och "hålla-med-andet" som man brukar få på kommentarer. Dessa personer är alltså uppenbarligen aktiva på sidan under denna tid, men tar sig inte tid att kommentera andras bilder.

Vad beror det på att så många lägger in bilder utan att själv kommentera? När ska man lägga upp sin bild för att troligare få någon kritik?
Och om någon av er som lägger upp bilder utan att själv kommentera läser detta. hur tänker ni, varför inte ge en kommentar?
Finns det nått samband med att det lägg upp många bilder på kort tid med att det ges ut få kommentarer, eller är det tiden på dygnet som får folk att inte orka anstränga sig med att skriva men man kan alltid hoppas att några andra gör det? Jag kommer personligen inte lägga ut mina bilder på kvällar mer för då sköljs mina bilder bort bland massorna av okommenterade bilder. Hoppas att vi kan få någon diskussion om detta och att det i framtiden leder till att folk tänker till lite innan de bara lägger upp sin bild och hoppas att andra ska stå för kritiken...
 
Har du funderat på möjligheten att vi kanske inte alla är här för att ge kritik?

För mig är fotosidan i första hand ett forum med en (ganska begränsad och knölig) bildbanks/bildvisningsfunktion...vilket säkert syns på hur ofta jag lägger upp nya bilder. Det blir mest för att man känner att man bör skaka på sig lite så det inte börjar växa mossa i kanterna som man gör det...inte för att man egentligen vill i mitt fall.

När det gäller själva bilddelen känns det som om fotosidan skulle må bra av att snegla lite åt flickr hållet...det är en tjänst som erbjuder mycket bättre funktion kring bilderna enligt mig.

Detta skrivet utan att jag har den blekaste hur mina "ratio" ser ut...jag kanske är en riktig usling!
 
Självklart tycker jag inte att man ska tvinga folk att ge kritik, genom att tex kräva ett visst antal kommentarer innan man får lägga upp en bild. Det jag menade var mer att det verkar finnas många som lägger upp bilder utan att under samma tid faktiskt bidra med kritiken som kritikpoolen bygger på, utan verkar av någon anledning hoppas på att få kritik på den egna bilden.
För att en pool just för kritik sak funka måste ju medlemmarna själva, alltså de som lägger upp egna bilder också stå för kritiken. Jag undrar mer hur det kan komma sig att så många laddar upp bilder utan att ge lite kritik samtidigt, är inte det det minsta man kan begära, att folk av ren artighet bidrar med kritiken som så många, oftast även de själva är ute efter.

Sen är det ju klart att man inte ska överdriva, om man sällan lägger upp bilder i kritikpoolen är det ju helt okej att lika sällan kommentera bilder där om man inte känner för det.

Min egentliga fråga var mer inriktad på hur det kommer sig att så det kan finnas så många okommenterade bilder under de tider då väldigt många bilder läggs in i poolen. Det är ju trotsa allt då många medlemmar använder sig av kritikpoolen.
 
Jag tycker inte det är så konstigt:
Lägga upp bilder gör man ju helst från sin egen dator, inte på lunchrasten på jobbet eller så. Och det är ju just kvällen i vanliga fall.
Tackar för en kommentar är också lätt:
Man ser allt utan krångel på Min sida.

Men botanisera i poolerna, fundera över en bild och skriva ngt vettigt - det hinner man knappt medan man håller på att ladda upp eget. Jag markera ofta bilder på kvällen med "kommentera senare" och tar dem när som helst, kanske kl. 6 på morgonen.

Varför är det så viktigt att kommentarer skrivs just när man laddar upp bilder? Viktigt är ju att de skrivs överhuvudtaget. Och då är vi ändå tillbaka till ratiofrågan som du egentligen ville undvika.
 
Kan inte annat än hålla med Katja. Det viktiga är väl att man skriver kommentarer. Själv sätter jag mig då och då och kommenterar okommenterade bilder, finns under menyn Bilder. Brukar dessutom börja bakifrån just för att dessa bilder allt som oftast blir kvar. Synd att de inte är sorterade med de äldsta först. Att jag börjar med dessa är för att det oftast blir kvar av en anledning, det är bilder som är lite mer besvärliga eller allt för alldagliga, alltså bilder som ger en utmaning bilder som man får tänka till lite på.

Men det var inte därför tråden skapades utan varför man kommenterar bilder under olika tider. Att kommentera en bild eller två på lunchen på jobbet eller om det blir lite "dödtid" går rätt fort, något man kan ta sig tid till. Men att sitta om kommentera på kvällarna känns nog för många som slöseri med tid, man har nog fullt upp med annat. Tycker dock man borde kunna ta sig tid till detta ibland, det utvecklar om inte annat sitt eget bildseende.
 
bildkritik

Jag gik med på fotosidan med det söfte att få kritik. Man lär jo från den kritik man får. Nu fundera jag på att stänga ner minn konto. Jag kommentera och kommentera och får inte en enda kommentar själv. 6 stycken har det blivit tills nu. Kanske mina bilder inte är bra nog eller interessante nog.
 
Jag ser det som att det viktiga är att bilder får kritik, sedan gärna så objektiv och konstruktiv som möjligt. Tiden på dygnet, vilken dag etc spelar för mig inte så stor roll. Varken i givandet eller tagandet. Det viktiga är att det sker!
Jag är nöjd med min "ratio", och tycker att det är kul att titta runt bland bilder här på FS. Ibland, kan man behöva suga på en bild en stund, låta den "mogna". Andra hittar man en känsla och kommentar till direkt.

Sedan är det väl så att man har sina fotografiska intresseområden, och det är väl de jag då fokuserar på primärt. Även om jag också ibland dyker ner i "Bildkrtik" eller "Mjukstart". Men, jag förstår helt klart din känsla för mängden okommenterade bilder!! Mvh, /Peter-L
 
ANNONS