Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildkritikpoolerna.

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik Sundbom

Aktiv medlem
Jag hittar inte riktigt någon bättre plats för den här tråden - någon får väl flytta den ifall den passar bättre någon annanstans.

Jag har nyligen fått svar till mina kommentarer som tackar för ärligheten.
Är det inte förutsatt att man ska vara ärlig när man skriver kommentarer i bk och -mjukstart?
Se detta som en liten tankeställare bara, kommentaren är ju värdelös om man inte menar det som står i den.

henke

Jag har läst några av dina kommentarer, och mitt intryck är att många av dem skiljer sig från hurra-ropen och alla superlativ som dominerar bildkritiken här på FS. Din kritik kanske helt enkelt förvånade fotografen genom att du lyfter fram svagheter som du sett hos bilden, och därför fick du repliken att du varit ärlig.

Men jag håller med dig, visst vore det märkligt om inte alla kommentarer var ärligt menade. Sen önskar jag att fler skulle våga vara kritiska på ditt sätt, i alla fall om det ligger en analys bakom, om kritiken är genomtänkt och formulerad på ett tydligt sätt. Fortsätt i din stil Henrik!

Detta har varit uppe tidigare! Jag kan inget annat än hålla med!
Jag försöker alltid hitta något som går att förbättra i en bild! Men det mottas inte speciellt bra många gånger!
Jag hänger på fotosidan för att utvecklas! Det gör jag inte om jag bara för possitiva kommentarer!

Jag har dock märkt en sak! Det bästa sättet att få många kommentarer på en bild är att kommentera MYCKET själv och då gärna bara snälla och överdrivet possitiva kommentarer! Då får du kommentarkompisar som mer än gärna kommenterar dina bilder framöver!

Det är just detta jag börjar tröttna på här på fotosidan!

En bild kan ha 100 visningar men ingen kommentar! Varför kan man inte skriva varför bilden inte fångar uppmärksamheten?
/M

Det handlar också mycket om hur man framför det, i alla fall om man vill att den som får kritiken ska ta åt sig den konstruktivt. Jag har gett hård kritik flera gånger och alla gånger har jag framfört det med en väldigt trevlig ton, och hittils har jag aldrig stött på någon som reagerat ilsket till min kritik. Visst kan man uttrycka samma kritik fast utan att ha en trevlig ton, men räkna inte med att den mottages lika bra -- för den känslige som lagt ner mycket energi på bilden känns det bara som gnäll och elakt angrepp, och då blir det fel för båda parter ju.

ANNONS
Götaplatsens Foto