Annons

Bildkvalitet systemkamera vs kompaktkamera...?

Produkter
(logga in för att koppla)

ÅkeK

Aktiv medlem
Det beror ju på, det går inte att komma ifrån att en kompaktkamera är mycket enklare att ta med sig, och därför alltid kan finnas till hands. Ofta väljer jag att lämna systemkameran hemma just pga otympligheten, då får jag fota med mobilen istället om det skulle dyka upp något, men dom bilderna är ju inga under av optisk och teknisk briljans. Men visst, om man bortser från vardagen, och har möjligheter att ta med den, så vinner ju i princip alltid systemkameran.
Visst är kompakten smidigare, men hur man väljer är säkert olika från person till person.

Exempel:
När jag går ut med hunden har jag alltid NEX3 med mig om det skulle dyka upp något.
När jag går ut för att fotografera tar jag 5DII och hunden får oftast också hänga med.

Nex3:an är i mitt tycke så pass liten att den bekvämt kan följa med i de flesta situationer.
Min gamla IXUS 700 ligger mest och samlar damm i en hylla.
Lånar ibland en S90 då jag måst prioritera storleken ändå mer och det är acceptabelt med dess begränsningar, men tyvärr räcker den inte alltid till.
Mobilen är för mig en sista utväg om jag missat att ta med någon kamera och jag absolut måste ha en bild ändå.
 

hehepalsigen

Ny medlem
Kamera

Hmmm...tycker att du borde ta systemkamera om du nu ska till CR me din pal (hehe pals igen)

Bra att ta kort när ni har kul osv, fetbra kvalle också

Den Olympus som ser ut som en kompaktkamera men är en system borde du satsa på

/Pals igen
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Kan man inte se skillnaden på bilder med en kompaktkamera vs systemkamera så behöver man ingen systemkamera. Så enkelt är det.
Kan man se skillnaden och behöver ta bättre bilder så har man inget annat val än att skaffa en systemkamera.

Förmodligen har väldigt många både kompakt och system.

Själv gick jag på en nit och uppdaterade min gamla Fuji F20 till en Canon Ixus 110 IS.
Canonen har fler finesser men så här i efterhand så håller Fujis bilder lika hög kvalitet.

Vilken DSLR som helst är klart överlägsen den mest avancerad kompakten som också kostar lika mycket eller mer.

MVH J O
 

Poteta

Aktiv medlem
En annan viktig sak är hastigheten på kameran. En kompakt tar ju en evighet från det man trycker ner till bilden tas. Värt att tänka på.

(Jag har iof inte testat med de nyare kompakterna så det kanske inte är så längre. Rätta mig gärna om jag har fel!)
 

White and Black

Avslutat medlemskap
Evigheten är inte alltid langsam.......

En annan viktig sak är hastigheten på kameran. En kompakt tar ju en evighet från det man trycker ner till bilden tas. Värt att tänka på.
Men det kan ta för lång tid att plocka fram en nedbagad systemare ;-)

Jag har alltid en ficka reserverad för min Finepix F 10. Jag fipplar ine med några inställningar djupt i menyerna, men låter den köra automatik. Och det funkar faktisk bra.

Jag tycker den är snabb och kommer att vara lika snabb.........långt inn i evigheten........

/ Emil
 

White and Black

Avslutat medlemskap
I gamle dager..........

......kunde man köpa med en engångskamera UTAN blixt när man dro på fest..

Inte ville man komma hem med något fra nattens aktiviterer...............
 
ANNONS