Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildmärkning i LR 2

Produkter
(logga in för att koppla)

Khalad

Aktiv medlem
Hur märker jag bilder med mitt namn så att det alltid syns om jag vill på vissa bilder.
På Bildspel går det enkelt att göra också för mig men när jag vill ha det på bilder jag lägger i Facebook tex?

i export fönstret finns en kryssruta för att lägga till Copyright informationen.

Använder du en plug in så får du kanske kolla upp om den fixar det.

Ett plugin som heter Mogrify ger dig möjlighet att enkelt lägga in en "bild" där du vill i bilden. Bilden kan bestå av text eller logga till exempel.

Jag har hittat hur man gör vid exort - dock får jag urtråkigt teckensnitt i minimal storlek. När jag kör Identity Plate i Bildvisningsfönstret kan jag välja teckensnitt och storlek. Går inte det att göra utan att importera en plug-in?

i export fönstret finns en kryssruta för att lägga till Copyright informationen.

Använder du en plug in så får du kanske kolla upp om den fixar det.

Jag har hittat hur man gör vid export - dock får jag urtråkigt teckensnitt i minimal storlek. När jag kör Identity Plate i Bildvisningsfönstret kan jag välja teckensnitt och storlek. Går inte det att göra utan att importera en plug-in vid export?

LR 2 har tyvärr rätt begränsade funktioner för detta. Mogrify brukar vara den plugin alla nämner i sammanhanget. LR 3 som kom ut nyligen har fått betydligt förbättrade funktioner när det gäller märkning.

LR 2 har tyvärr rätt begränsade funktioner för detta. Mogrify brukar vara den plugin alla nämner i sammanhanget. LR 3 som kom ut nyligen har fått betydligt förbättrade funktioner när det gäller märkning.

Är inte van vid plug-ins. Är et bara att ladda ned - hur vet jag att den hamnar i LR?

Björn,

Som redan nämnts har LR version 3 förbättrade möjligheter för att "märka" bilden.

LR3 innehåller också många andra förbättringar som kan göra det värt att uppgradera.

ANNONS
Götaplatsens Foto