Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

bildsensorers specifikationer

Produkter
(logga in för att koppla)

supinum

Medlem
1. Vad finns det för typer av bildsensorer i digitala kameror?

2. Hur mycket varierar bildsensorer i storlek mellan olika typer och fabrikat?

3. Vad menas med 'effektiva pixlar'? (Finns det ineffektiva pixlar?)

4. Finns det typer (eller fabrikat) av bildsensorer man bör undvika?

Bra fråga, finns det ingen som kan svara? Säkert många som är intresserade av det här! Kanske någon som skulle kunna skriva en artikel om detta?

Jag besvarar så gott jag kan

1. CMOS, CCD, Foveon

2. Från mellanformat till webcam (några millimeter).

3. Effektiva pixlar är väl vad som kommer ut ur kameran. Antalet pixlar på sensorn är lite eftersom det går åt minst 3 pixlar för att skapa en pixel.

4. Antagligen. Fast det om du tittar på dagens 8Mpixel kompakter så använder alla samma sensor.
Det finns nog inte så många olika tillverkare och det är mycket annat som spelar roll för hur bra resultatet blir.

supinum skrev:
1. Vad finns det för typer av bildsensorer i digitala kameror?

2. Hur mycket varierar bildsensorer i storlek mellan olika typer och fabrikat?

3. Vad menas med 'effektiva pixlar'? (Finns det ineffektiva pixlar?)

4. Finns det typer (eller fabrikat) av bildsensorer man bör undvika?

1.
Som redan sagts: CCD, CMOS, Foveon
CCD är den vanligaste med 3 sensorpunkter (RGB) per pixel, men i Canons systemkameror sitter CMOS istället. Sigma har Foveon, vilket är tre sensorer (RGB). Men se denna länk för förklaring vad som skiljer dem åt: http://www.dpreview.com/learn/?/Glossary/Camera_System/Sensors_01.htm

2.
Storleken har betydelse. En Canon 1Ds har fullstor sensor, vilket betyder att den är lika stor som filmrutan i en vanlig film. En Canon 10D har en sensor som är 22.7x15.1mm medan de bästa icke-spegelreflexkamerorna har så kallade 2/3" sensor, vilket är 8.8x6.6mm. Läs mer här:
http://www.dpreview.com/learn/?/Glossary/Camera_System/Sensor_Sizes_01.htm

3.
Effektiva pixels är t.ex hur många pixels bilden innehåller, vilket inte alls är lika med hur många punkter som finns i sensorn. T.ex Sigma SD10 med Foveon har 3st 3.3Mpixel sensorer, vilket ger 10Mpixel men den har bara en bildupplösning om 3.3Mpixel för det.

4.
Undvika? Nej, men att tänka på är att ju större sensor desto bättre dynamiskt omfång i bilden och desto mindre påverkan av diffraktion från objektivet. Större sensor ger även mindre brus. Antalet pixels är verkligen inte allt.

supinum skrev:
3. Vad menas med 'effektiva pixlar'?
Jag blev inte klok över den termen förrän jag hittade PDF-filer från Sony för deras sensorer.

I dem kan man också hitta en tabell som heter "Image Sensor Characteristics". Värdena i den vore det kul om någon kunde förklara hur man ska tolka.

Siffran för "G Sensitivity" hos sensorn ICX406 (4MP 1/1.8") är 220 och för ICX413 (6MP DSLR) 1000. Är det en slump att den skillnaden ungefär motsvarar känslighetsskillnaden mellan 50 och 200 ISO eller är jag på rätt spår? Det stämmer nämligen med Canon G2 som har 4MP-sensorn och Nikon D100/D70 som har den andra...

ANNONS
Götaplatsens Foto