Annons

Bildsensorn

Produkter
(logga in för att koppla)

Stebbe

Aktiv medlem
På senare tid har jag undrat vad det är för någon teknisk detalj som gör att vissa kameror tar bättre bilder än andra. Jag har då blivit på det klara med (tror jag) att det har med kamerans bildsensor att göra. Bildsensorn i en digital kompaktkamera är mindre än den i en digital systemkamera vilket gör att bilderna då blir bättre när man använder sig av en systemkamera. Rätta mig gärna om jag har fel.

Jag har då noterat följande mått, när det gäller bildsensorn i följande kameror:

EOS 20D: 22,5x15,0
300D: 22,7x15,1
10D: 22.7x19.1
1D Mark II: 28,7x19.1

Skulle man kunna säga rent krasst att 300D tar generellt bättre bilder än 20D samtidigt som man betalar enormt mycket mindre än 20D? Låt oss även säga att det är samma objektiv.

Du har rätt i ditt resonemang i viss mån. Generellt sett så blir bilderna bättre ju större pixlarna är; d v s större sensor med samma antal pixlar ger bättre bilder än en mindre sensor med samma antal pixlar. Nu är både sensor och mjukvaran i 20D ca 1.5 år nyare än i 300D / 10D (som ju har i princip samma sensor, tror jag), och det gör också sitt till. 20D producerar alltså bättre bilder rent tekniskt än 300D, trots att man klämt in fler (och därmed mindre) pixlar på samma yta.

Sedan handlar priset inte bara om vilka bilder kameran är kapabel att ta; man betalar också mer för:
- Fler inställningsmöjligheter
- Snabbhet
- Tålighet
... och annat som inte direkt syns i bilden.

Så, det beror inte helt på sensorn, kanske till stor del? Det verkar som om det är fler detaljer i kameran som i samverkan med varandra producerar bra bilder?

Stebbe skrev:
Så, det beror inte helt på sensorn, kanske till stor del? Det verkar som om det är fler detaljer i kameran som i samverkan med varandra producerar bra bilder?
Ja, det är ingen enskild del som ensam bär ansvaret. Men inom en teknikgeneration (d v s kameror som lanseras ungefär samtidigt från en tillverkare) så är ditt antagande ganska rimligt, se t ex den här tråden (Gå inte på megapixelbluffen!). Man skulle t ex kunna gissa att den nya Canon IXUS 30 kommer uppvisa lägre brusnivåer än IXUS 40 som också precis introducerats. Deras sensorer är lika stora, 30:an har 3 megapixel, 40:an har 4 mp.

alcedo [E.F.S] skrev:
Ja, det är ingen enskild del som ensam bär ansvaret. Men inom en teknikgeneration (d v s kameror som lanseras ungefär samtidigt från en tillverkare) så är ditt antagande ganska rimligt, se t ex den här tråden (Gå inte på megapixelbluffen!). Man skulle t ex kunna gissa att den nya Canon IXUS 30 kommer uppvisa lägre brusnivåer än IXUS 40 som också precis introducerats. Deras sensorer är lika stora, 30:an har 3 megapixel, 40:an har 4 mp.

Tack för tipset! Mycket intressant läsning må jag säga! Egentligen vill jag ha en 20D och letade ursäkter för att inte skaffa en sådan..men det finns inga ursäkter längre!!

ANNONS
Götaplatsens Foto