Annons

Bildskärm för bildbehandling

stefohl

Aktiv medlem
Köp så stor du bara kan så du drar nytta av den höga upplösningen.
Ju större skärmen är desto lägre blir ju upplösningen. Du sprider ut samma antal pixlar över en mycket större yta. Ska du ha en hög upplösning på en skärm som är 4K (3840x2160 pixlar), då kan den ju inte vara större än ungefär 32".
 

Per_Eisele

Avslutat medlemskap
Hej!

Här kommer en hel uppsats ... Jag avslutar med lite konkreta råd :)

Främsta tipset är att undvika de allra billigaste skärmarna och de som riktar sig till spelare. Bra färghantering kostar och är svårt att kombinera med snabba svarstider (som spelare vill ha).

För att tala teknik, det finns några olika paneltyper. Skillnaden mellan typerna består starkt förenklat i hur de flytande kristallerna är uppbyggda och hur de styrs.

Försök i första hand hitta en skärm med så kallad ips-panel (s-ips och andra beteckningar). Ips-skärmar är bra på färger rent allmänt, en bra ips-panel kan visa ett större omfång av färgtoner och verkligen skilja på dem (så att inte likartade toner flyter ihop). Ips-paneler har ofta bra kalibreringsmöjligheter. Dessutom påverkas de knappast alls av betraktningsvinkeln, dvs färgtonerna förändras inte även om du ser på skärmen i lite vinkel -- det här är extra viktigt med en stor skärm där det är ofrånkomligt att få olika betraktningsvinklar på olika delar av en bild. Enda större svagheten med ips-paneler är att de ibland har lite svårt att hålla isär riktigt mörka nyanser.

I andra hand, kika efter skärmar med va-paneler (pva, mva och andra beteckningar). Modena va-paneler är nästan lika bra på färger som den med ips-teknik, men har något mindre färgomfång och har sällan samma kalibreringsmöjligheter. Om det sedan beror på själva paneltekniken eller att de oftast "bara" är tänkta som kontorsskärmar har jag ingen aning om. Skärmar med va-teknik påverkas lite mer än ips-paneler av betraktningsvinkeln. Generellt ljusnar alla färgtoner en aning (det märks mest i mörka) när du tittar med lite vinkel. Irriterande, men vet man om det funkar det bra. I övrigt håller de färgerna bra även i kraftiga vinklar.

Det du skall undvika är skärmar med tn-paneler. Det här är den äldsta och ursprungliga tekniken att göra lcd-/tft-skärmar. Fördelarna är att den är billig och att det går att få riktigt snabba svarstider. Nackdelarna är ett begränsat färgomfång och att färger påverkas en hel del av betraktningsvinklarna.

Tyvärr är tillverkare dåliga på att tala om vilken panelteknik en viss skärm använder. Samsung, Eizo och Nec har med det i alla nyare produktblad, hos övriga tillverkare varierer det. Står det inget kan man misstänka att det är en tn-panel, ips-panel däremot skyltar man gärna med ... :)

Saker att kika efter:
- "Osymmetriska" (skiljer vertikalt och horisontellt) och generellt dåliga betraktningsvinklar tyder på tn-panel. Värden som 140/160, 130/160, 150/170 osv. När däremot en panel har 170/170 eller mer (ofta 178/178) är det nästan alltid en va- eller ips-panel.
- Mycket högra kontrastvärden (700:1 till 1000:1) har länge varit ett tecken på bra pva-paneler. Nu har det släppts en del skärmar med tekniska lösningar som i teorin (väldigt teoretiskt har det visat sig) skall ge även tn-skärmar 1600:1 och liknande. Undvik de här senare, de har ofta rätt kassa färger ...
- Extremt snabba svarstider (2-3-4-5 millisekunder) tyder på tn-panel
- Det luriga värdet "16,2 miljoner färger" istället för 16,7 miljoner innebär att skärmen har 6-bitara färg istället för 8-bitars = undvik

Så, rent konkret, bra att du är beredd att kosta på upp till 5000, för de pengarna kan du få en ganska trevlig skärm. Mitt tips är att kika i första hand efter skärmar från Eizo, Lacie och Nec.

Ett exempel är Eizos 788, den modellen ska ha en panel med ips-teknik. Ett annat förslag är någon av NEC:s skärmar i NX- eller SX-serierna, de har oftast ips-paneler och ibland mycket bra pva-paneler.

Det blev ett långt och pratigt svar, men kag vet att många funderar i samma banor som du ... :)

Lycka till!
/Martin

Tänkte bara tacka för att du tog dig tid.....
/
 

cukaldo

Aktiv medlem
Ju större skärmen är desto lägre blir ju upplösningen. Du sprider ut samma antal pixlar över en mycket större yta. Ska du ha en hög upplösning på en skärm som är 4K (3840x2160 pixlar), då kan den ju inte vara större än ungefär 32".
Jo, det har du ju helt rätt i. Tänkte att man kunde sitta i TV-soffan och redigera bilderna, men på det avståndet blir den nog väl liten.

Bortsett från det, hur står sig bildkvalitén på en sådan skärm mot Eizos CS-skärmar?
Är det en milsvid skillnad eller är de bara något sämre?
 

iSolen.se

Guest
Ju större skärmen är desto lägre blir ju upplösningen. Du sprider ut samma antal pixlar över en mycket större yta. Ska du ha en hög upplösning på en skärm som är 4K (3840x2160 pixlar), då kan den ju inte vara större än ungefär 32".
Nja, bara om man med upplösning avser pixlar per längdenhet. Menar man som många/de flesta gör inom kamera/datorvärlden m fl gör, antalet pixlar i x- och y-led så är det bortkopplat från skärmstorleken. Dvs upplösningen är samma tex 4K oberoende av antalet tum.

4K TV på en 32" skärm är i princip bortkastat. Man ser ingen skillnad på 2 och 4K när skärmen är så liten med soffavstånd. Obs TV.

Först när skärmen är så stor att du precis kan skymta pixlarna är det lönt att uppgradera från tex 2K till 4K TV.

När det gäller photoshoppande vill åtminstone jag se pixlarna men det är ju ett annat fall. Vill kunna se artifakter och brus tydligt.
 

JerryKallstrom

Aktiv medlem
Hej!

Här kommer en hel uppsats ... Jag avslutar med lite konkreta råd :)

Främsta tipset är att undvika de allra billigaste skärmarna och de som riktar sig till spelare. Bra färghantering kostar och är svårt att kombinera med snabba svarstider (som spelare vill ha).

För att tala teknik, det finns några olika paneltyper. Skillnaden mellan typerna består starkt förenklat i hur de flytande kristallerna är uppbyggda och hur de styrs.

Försök i första hand hitta en skärm med så kallad ips-panel (s-ips och andra beteckningar). Ips-skärmar är bra på färger rent allmänt, en bra ips-panel kan visa ett större omfång av färgtoner och verkligen skilja på dem (så att inte likartade toner flyter ihop). Ips-paneler har ofta bra kalibreringsmöjligheter. Dessutom påverkas de knappast alls av betraktningsvinkeln, dvs färgtonerna förändras inte även om du ser på skärmen i lite vinkel -- det här är extra viktigt med en stor skärm där det är ofrånkomligt att få olika betraktningsvinklar på olika delar av en bild. Enda större svagheten med ips-paneler är att de ibland har lite svårt att hålla isär riktigt mörka nyanser.

I andra hand, kika efter skärmar med va-paneler (pva, mva och andra beteckningar). Modena va-paneler är nästan lika bra på färger som den med ips-teknik, men har något mindre färgomfång och har sällan samma kalibreringsmöjligheter. Om det sedan beror på själva paneltekniken eller att de oftast "bara" är tänkta som kontorsskärmar har jag ingen aning om. Skärmar med va-teknik påverkas lite mer än ips-paneler av betraktningsvinkeln. Generellt ljusnar alla färgtoner en aning (det märks mest i mörka) när du tittar med lite vinkel. Irriterande, men vet man om det funkar det bra. I övrigt håller de färgerna bra även i kraftiga vinklar.

Det du skall undvika är skärmar med tn-paneler. Det här är den äldsta och ursprungliga tekniken att göra lcd-/tft-skärmar. Fördelarna är att den är billig och att det går att få riktigt snabba svarstider. Nackdelarna är ett begränsat färgomfång och att färger påverkas en hel del av betraktningsvinklarna.

Tyvärr är tillverkare dåliga på att tala om vilken panelteknik en viss skärm använder. Samsung, Eizo och Nec har med det i alla nyare produktblad, hos övriga tillverkare varierer det. Står det inget kan man misstänka att det är en tn-panel, ips-panel däremot skyltar man gärna med ... :)

Saker att kika efter:
- "Osymmetriska" (skiljer vertikalt och horisontellt) och generellt dåliga betraktningsvinklar tyder på tn-panel. Värden som 140/160, 130/160, 150/170 osv. När däremot en panel har 170/170 eller mer (ofta 178/178) är det nästan alltid en va- eller ips-panel.
- Mycket högra kontrastvärden (700:1 till 1000:1) har länge varit ett tecken på bra pva-paneler. Nu har det släppts en del skärmar med tekniska lösningar som i teorin (väldigt teoretiskt har det visat sig) skall ge även tn-skärmar 1600:1 och liknande. Undvik de här senare, de har ofta rätt kassa färger ...
- Extremt snabba svarstider (2-3-4-5 millisekunder) tyder på tn-panel
- Det luriga värdet "16,2 miljoner färger" istället för 16,7 miljoner innebär att skärmen har 6-bitara färg istället för 8-bitars = undvik

Så, rent konkret, bra att du är beredd att kosta på upp till 5000, för de pengarna kan du få en ganska trevlig skärm. Mitt tips är att kika i första hand efter skärmar från Eizo, Lacie och Nec.

Ett exempel är Eizos 788, den modellen ska ha en panel med ips-teknik. Ett annat förslag är någon av NEC:s skärmar i NX- eller SX-serierna, de har oftast ips-paneler och ibland mycket bra pva-paneler.

Det blev ett långt och pratigt svar, men jag vet att många funderar i samma banor som du ... :)

Lycka till!
/Martin
Hej Grevture... eller någon annan med kunskap!

Vad säger du om någon utav dessa bildskärmsalternativ med min budget på någonstans runt 3.000 kr?:


LG 21:9 UltraWide 25UM65 (knappt 1.900 kr inkl. frakt):
http://www.lg.com/uk/monitors/lg-25UM65-P
http://www.pixmania.se/skarm-24-eller-mer/lg-25um65-25-led-skarm/22089816-a.html?ef_id=VQxcwwAABA2RYNa5:20150320174539:d#srcid=910&merch=1

Dell UltraSharp U2515H (knappt 3.000 kr inkl frakt):
https://www.dustinhome.se/product/5010816494/ultrasharp-u2515h?ssel=false&utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.nu&utm_medium=pricecompare&utm_content=5637146247

acer K272HUL (knappt 3.550 kr inkl frakt):
http://datorfixarna.com/catalog/product_info.php?products_id=50989

Asus VX24A (knappt 3.800 kr inkl frakt):
http://cdon.se/hemelektronik/asus/asus-vx24ah-ips-23-6-p31721355?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_term=Asus+VX24AH+IPS+23.6"&utm_content=31721355&utm_campaign=prisjakt_se_home-electronics_Monitor 23-24


 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Tänkte bara tacka för att du tog dig tid.....
/
Det finns ett jättebra verktyg för att sålla agnarna från DE skärmarna, prisjakt.nu.
Välj Bildskärmar under rubriken datorer o delar.
skriv in dina bildstorlekar bildstorlek jag: 27-30
välj upplösning o sålla bort allt under ditt mål, sämre än 1920x1080 njaeee. jag: 2560x1440
välj paneltyp. jag: alla med IPS utom e-IPS(kommer ej ihåg varför)
väj fler sökkriterier
Pekskärm är no-no för mig, jag vill ju inte ha fingeravtryck överallt...

Kvar är 49st skärmar
OBS att om en tillverkare inte har specat en parameter som skärmen egentligen har så kan man ha valt bort den genom sina sökkriterier.
Good Luck
 

Jocce

Aktiv medlem
27" skärm?

Har idag en Eizo Flexscan 2431W (24") som jag haft ett par år. Skaffade den ca 2008-2009.

Är utan tvekan nöjd med den (förutom hur fotens höjdjustering fungerar...), men känner mig mogen att uppgradera till en 27".

Några tips på en skärm som jag kan bli lika nöjd med och som kan vara med mig under lika lång tid?


/Jocce
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Vga

Noterar till min förfäran att de flesta av de bra skärmar (t.ex. Eizon som nämndes) saknar vga-ingång. Finns det något sätt att koppla in en äldre dator till en sådan skärm? Vill ju ha både den gamla och nya datorn inkopplad till en ny bra skärm.
 

martinot

Aktiv medlem
Noterar till min förfäran att de flesta av de bra skärmar (t.ex. Eizon som nämndes) saknar vga-ingång. Finns det något sätt att koppla in en äldre dator till en sådan skärm? Vill ju ha både den gamla och nya datorn inkopplad till en ny bra skärm.
Det är iofs rätt vettigt och naturligt då VGA inte existerar på många moderna datorer, och inte heller ger samma kvalitet i uppkopplingen till skärmen. Skall du ha en dator för fotoredigering, och dessutom köpa en såpass dyr skärm, så är det ju nästan slöseri att koppla in via ett 30 år gammalt analogt gränssnitt.

Detta sagt; det finns kanske ett par olika lösningar;

1. Det bästa är, att om det är en stationär med inbyggda expansionsplatser, att byta grafikkort till ett med en modern utgång (DP tex).

2. Ett annat, mindre bra, men fungerande alternativ är en konverter/grafikkort ifrån USB->DP (eller HDMI om skärmen stödjer det, eller för ytterligare konvertering).

3. a. Vissa skärmar som har DVI har ibland analog ingång på denna, och då behövs ingen dyr konverterare, utan en enkel mekanisk adapter räcker (följer ibland med).

3. b. En sista utväg, men den klart bildmässigt sämsta, är en konverterare ifrån analog VGA->DP (eller HDMI/DVI om skärmen stödjer det, eller för ytterligare konvertering).

Rent generellt så rekommenderar jag inte alternativ nr 3. Det duger med VGA för att koppla in en kontorsdator till en projektor för att köra PowerPoint på, men annars så är det kanske inte riktigt optimalt att arbeta via.

Hoppas iaf att det löser sig (antingen med något av de alternativen ovan, eller på annat sätt)!
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Ser ingen skillnad

Jag kan då inte se någon skillnad på 2 meter stora bilder med min projektor. (mellan vga och hdmi). Kanske är det annat på nyare skärmar men min gamla dell 19" ger absolut ingen skillnad heller. Får väl kolla med försäljarna vad de har till aktuell skärm då jag absolut inte tänker köpa några nya kort till den gamla datorn som inte används till bildbehandlig. Nu vet jag i alla fall att det finns adaptrar från vga till hdmi.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag kan då inte se någon skillnad på 2 meter stora bilder med min projektor. (mellan vga och hdmi). Kanske är det annat på nyare skärmar men min gamla dell 19" ger absolut ingen skillnad heller. Får väl kolla med försäljarna vad de har till aktuell skärm då jag absolut inte tänker köpa några nya kort till den gamla datorn som inte används till bildbehandlig. Nu vet jag i alla fall att det finns adaptrar från vga till hdmi.
Ja, håller med att till en projektor så ser man nog ingen större skillnad, och skall du inte ha den primärt för bildbehandling så är det nog inte så stort problem alls (trodde du skulle använda VGA-datorn till det).

Här har du tex en på Classe tex (har dock inte testat själv):
http://www.clasohlson.com/se/VGA-till-HDMI-adapter/38-4705

Tar bildskärmen sedan bara DP, så finns även enkla billiga adaptrar HDMI->DP.
 

Jocce

Aktiv medlem
Har idag en Eizo Flexscan 2431W (24") som jag haft ett par år. Skaffade den ca 2008-2009.

Är utan tvekan nöjd med den (förutom hur fotens höjdjustering fungerar...), men känner mig mogen att uppgradera till en 27".

Några tips på en skärm som jag kan bli lika nöjd med och som kan vara med mig under lika lång tid?


/Jocce


Fler tips?


/Jocce
 
ANNONS