Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildskärmsproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

Minirutan

Medlem
Har ett problem då skärmen på min Laptop inte alls överensstämmer med den separat bildskärmen jag använder. På den vanliga blir bilderna mörkare dock med varmare färgton än på Laptopens skärm. Den vanliga har jag försökt att kalibrera med Adobe Gamma. Problemet är vilken skärm ska jag tro på ??!! Bifogar en bild som på laptopen ser OK ut ifråga om ljushet men som på den vanliga ser mörk ut. Måste helt enkelt veta vilken skärm som går att lita på.
Tacksam för hjälp !

Hälsn/Marcus

P.s Bilden är tagen med blixt

Bilagor

• hjälp.jpg
    hjälp.jpg
    33 KB · Visningar: 329
den ser mörk ut.
kika på histogrammet i bilden så ser du.

en laptopskärm går sällan att lita på.
kanske en spyder eller liknande kan hjälpa någotsånär`?

Känns den här bättre ? Har ändrat nivåerna något samt kontrast och intensitet.

Bilagor

• hjälp2.jpg
    hjälp2.jpg
    43.9 KB · Visningar: 302
Ser mycket bättre ut med den senare. Sitter själv på en 19" ViewSonic TFT-skärm och den fungerar faktiskt bra som referens, trots mångas negativa inställning mot TFT-skärmar.

jag skulle nog personligen haft en lite längre slutartid och skippat blixten.
och kört med högre ISO om det var nödvändigt.
iaf kört längre slutartid, för bakgrunden är lite väl mörk tycker jag.
men det är en smaksak.

så här skulle jag vilja se bilden.
(hoppas verkligen att det var okej att jag la nivåer och shadow/highlights på din bild, jag ville gärna illustrera vad jag tänkte)

Bilagor

• hjalp[2].jpg
    hjalp[2].jpg
    16.3 KB · Visningar: 221
Tack Christel

Det var så jag såg bilden i sökaren, även så bilden såg ut på kameran ( har kanske LCD'n för ljus ? )
Helt ok att du mixtrat med bilden, hade jag inte velat detta hade jag inte lagt upp den här.

Jag kör också med en laptop för tillfället och det är verkligen problem med ljuset på den... Bilderna blir ofta för mörka när jag kopierar upp dom. (för att de ser för ljusa ut på laptopen)

Ett annat större problem är vitbalansen på en laptop tycker jag... Med en bra tft har man nog kommit en bra bit på bättre väg.

Testa monitorspyder med optocal. Det ska tydligen funka fint säger de som använder den. Jag tänkte själv köpa en sådan snart. (och en ny skärm)

mvh //Peter

Minirutan skrev:
Det var så jag såg bilden i sökaren, även så bilden såg ut på kameran ( har kanske LCD'n för ljus ? )
Ah. Om du har möjlighet så sänk ljusstyrkan på LCD'n. Det har jag gjort för att den ska ljuga så lite som möjligt.
Kika även gärna på histogrammet. Histogrammet brukar avslöja det som inte syns i bilden på LCD'n.

Nu har jag iofs snott histogrammet rakt av från Photoshop.
Men om histogrammet i kameran visar bottennivå på höger sida (där ligger vitpunkten) så får du exponera tills histogrammet sprider ut sig över större del av linjen (nedre bilden).
Se bara till att du har lite "sömsmån", så inte allt för många ljusa detaljer fräter ut.
Det kan vara skönt att ha lite att jobba med efteråt, eftersom utfrätta områden helt saknar bildinformation.

Bilagor

• histogram.jpg
    histogram.jpg
    6.9 KB · Visningar: 143
ANNONS
Götaplatsens Foto