Annons

Bildsortering med korrekta färger?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dadigan

Avslutat medlemskap
Finns det sådana program? Efter att ha använt fotostation ett bra tag tröttnade jag på att enbart bilder i s-rgb visades som i photoshop och beslöt mig för att titta på andra program; Acdsee 7.0 och extensis portfolio. Men inte heller dem verkar kunna visa adobe-rgb korrekt, det enda program förutom photoshop som kan det verkar vara nikons egna programvara nikonview...
Acdsee säger i och för sig att om jag köper ett tilläggsprogram kommer jag kunna sköta färgprofiler men jag är tveksam.

Vet Ni några program som kan följande:
-skriva&läsa iptc- och exif-info
-hantera färgprofiler
plus naturligtvis sortera bilder i mappar, visa dem som ljusbord, förhandsvisning med mera.

Eller har Ni några liknande erfarenheter av färgproblem -och hur löste Ni det?

Mvh
Daniel

i IMatch ställer man in vilken skärmprofil man vill visa det med ( ingen aning om varför den inte tar det man ställt in i windows) och man kan där också välja att se alla thumbnails med profilen eller inte.

tack för svaren, vet ni om det går att få portfolio att byta färgprofil? Hur kan det komma sig att det enda program hittills som kan visa adobe-rgb är nikons egna?

Vet inte om det är något sånt här du är ute efter...men Adobe Photoshop Album 2.0, kanske kan vara något.
Den hanterar färgprofiler och kan läsa exif-info. Den är heller inte lika seg att starta upp som photoshop om det är något man bara vill kolla.
Funkar bra ihop med Photoshop gör den oxå.

Jag tror min själ att jag hittat ett nästan perfekt program; photo mechanic är allt jag behöver -hade jag läst artiklarna på Rob Galbraiths sida noggrannare hade jag antagligen redan vetat det men sent ska syndaren vakna -kan passa på att tipsa andra: Photo mechanic är underbart! Korrekt färgvisning, bra lagring, användarvänligt -vad mer behövs?

Mitt förra inlägg verkar ha varit lite övermodigt...det är möjligen inte så att någon här på fotosidan vet varför det inte går att ändra iptc-info i tiff-filer? Jag har skickat ett mail till camera bits men de har inte svarat...vore synd om photo mechanic inte kan göra en så enkel sak, toppenprogram annars.

det ska jag ta mig en titt på:) Att det ska vara så svårt att hitta ett program som gör som man vill...

ANNONS
Götaplatsens Foto