Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Bildspel på duk, storleksfråga?

Produkter
(logga in för att koppla)

lottawe

Aktiv medlem
Jag vet storleken om man kör på tv, men om jag ska visa bildspel via en via projektor på jätteduk? Räcker den lilla upplösningen om 720x576px för god bildkvalite då, eller hur annorlunda bör jag tänka?

Hm, frågan kanske var dum? men eftersom jag fortfarande inte har klarhet i den lyfter jag tråden som ett försök till att ev. kunna bli klokare med er hjälp.

Det beror väl på vad projektorn har för upplösning, det är ju ingen idé att ha mer än så. De flesta projektorer har nog 800x600 eller 1024x768.

Ok, tack.

Om bildspelet ska användas i olika konfernslokaler där projektorerna är olika borde jag alltså behöva bilder som är 1024x768px?
Eller påverkar den högre storleken i så fall negativt ifall bildspelet körs i en projektor med 800x600px?

Hur illa tror ni det skulle se ut att köra ett bildspel som är gjort i 720x576px om ni gissar på en skala 1-5 (dåligt till bra)?

lottae skrev:
Om bildspelet ska användas i olika konfernslokaler där projektorerna är olika borde jag alltså behöva bilder som är 1024x768px?
Eller påverkar den högre storleken i så fall negativt ifall bildspelet körs i en projektor med 800x600px?

Det beror nog på vilket bildvisarprogram du använder. Om programmet kan skala ner bilden till den lägre upplösningen funkar det ju, men bildkvaliteten försämras ju säkerligen. Det bästa är ju att skala om bilden till fullskärmsstorleken direkt i Photoshop där du kan skärpa upp den.
Om du fixar en Action går det snabbt och enkelt att skala om/skärpa upp de bilder du ska använda.
Så det bästa är nog då att göra två bildspel, ett för 800x600 och ett för 1024x768.

lottae skrev:
Ok, tack.

Hur illa tror ni det skulle se ut att köra ett bildspel som är gjort i 720x576px om ni gissar på en skala 1-5 (dåligt till bra)?
'

Det kommer hålla samma kvalité som en ideal tevebild i och med att det är med en upplösningen tevebolagen i Europa sänder ut sina bilder.

RolandM skrev:
'

Det kommer hålla samma kvalité som en ideal tevebild i och med att det är med en upplösningen tevebolagen i Europa sänder ut sina bilder.
Det är det jag vet och det var ett sånt bildspel jag gjort från början (för att jag inte räknade med duk och projektor.)

Fast för projektorn blir den upplösningen inget vidare om jag förstod rätt?

Sitter och pillar ihop två nya upplösningar nu. Hoppas det inte är onödigt jobb.

ANNONS
Götaplatsens Foto