Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildspel på Fotosidan

Produkter
(logga in för att koppla)

growingart.se

Aktiv medlem
Fler fotografer utvecklar sitt bildspråk och deras uttryck. Vore kul att dela med av dessa upplevelser genom en pool för bildspel, eller ett liknande alternativ. Som det är nu så får man ladda upp på hemsida, youtube, myspace eller liknande för att exponera på internet. Fotosidan kan dock vara först som community i världen (??? - har dock inte koll på alla communities) med den utvecklingen.

Jo det är ju helt klart ngt som vi funderat på, men själva uppladdningen har varit lite klurig tidigare med lite olika filer (flashfil + bilder etc). Men kanske att verktygen paketerar snyggare idag. Vi får kolla lite till.

Fler fotografer utvecklar sitt bildspråk och deras uttryck. Vore kul att dela med av dessa upplevelser genom en pool för bildspel, eller ett liknande alternativ. Som det är nu så får man ladda upp på hemsida, youtube, myspace eller liknande för att exponera på internet. Fotosidan kan dock vara först som community i världen (??? - har dock inte koll på alla communities) med den utvecklingen.
Jag antar att du då menar mer avancerade bildspel än de man kan göra med vår bildspelsfunktion på FS; med ljud, inzoomningar, lager mm?

Ja vi har som sagt funderat på detta tidigare men ännu inte sett något "standardiserat" sätt att packa ihop ett bildspel för enkel uppladdning, något som funkar på både Mac, PC och gärna Linux. Antingen skapas flashfil + en massa lösa bilder, eller så genereras en film i något format, men som då blir mycket stor för att få OK kvalitet.

En variant är PDF, som tex Lightroom kan generera men då är man mycket begränsad - det blir inte mer än den bildspelsfunktion vi redan har på FS.

Ett annat mer administrativt dilemma är upphovsrätt till musiken; garanterat kommer många plocka musikt till sitt bildspel som man inte har publiceringsrätt till och vi får troligen hela tiden plocka bort uppladdade bildspel. Ni som gör bildspel, finns det numera gott om fri musik att använda?

Jag känner själv inte till Fotosidans bildspelsfunktion faktiskt, men förmodligen är den till viss del begränsad. Under videos på min myspace sida har jag laddat upp ett bildspel och där tar de alla möjliga filtyper.

I några trådar som diskuterar bildspel så finns länkar till fri musik, så det ökar väl men eftersom jag skriver egen musik så har jag inte kollat upp hur mycket som finns.

Jag känner själv inte till Fotosidans bildspelsfunktion faktiskt, men förmodligen är den till viss del begränsad.
Du kan klicka "Visa som bildspel" när du har ett gäng framsökta bilder, testa tex på Alla nya kritikbilder. Det ger ett vanligt övertonande bildspel utan musik, så det kan ju inte jämföras med egenproducerade, mer kreativa bildspel men kan å andra sidan appliceras på alla slags utsökningar här.

Aha, det har jag sett och använt. Trodde du menade att man kan välja egna bilder (ett urval) och lägga som bilder i ett bildspel.

En tanke om FS vill ha något att börja med. Varje (betalande?) medlem kan ha en bildspelsmapp, max tio bilder eller nåt som man kan lägga sin bilder i. Bildspelsfunktion liknande som FS redan har implementerat (nämnt ovan). Sedan finns en meny hos varje medlem eller nåt, som heter Mitt Bildspel, som besökare kan titta på. Varje fotograf bör kunna göra en beskrivning i text, för de som har ett tema i bildspel.

Ni som gör bildspel, finns det numera gott om fri musik att använda?

Ja, det finns mängder. Likt andra medier finns det "Open Source"-musik. Googla på det eller "royalty free" och få en jädra massa träffar. Det gäller dock att läsa användarvillkoren ibland. Eftersom det rör sig om open source så ser ju villkoren ut olika för olika kompositörer.

Själv har jag använt bl.a http://incompetech.com/

/M

Bildspel ?

Jo det är ju helt klart ngt som vi funderat på, men själva uppladdningen har varit lite klurig tidigare med lite olika filer (flashfil + bilder etc). Men kanske att verktygen paketerar snyggare idag. Vi får kolla lite till.

Hej!
Vad har hänt i frågan under det år som gått?
Kanske jag missat något.
//Eie

Hur ser framtiden ut? Kommer fotosidan erbjuda att man kan ladda upp sina bildspel? Det vore trevligt om det vore så annars får jag se mig om efter andra lösningar istället för portfolion.

Det finns inga standardformat för bildspel där man hanterar bilderna separat så jag tror video eller möjligen PDF-bildspel är vägen att gå. Lightroom 3 kan nu tex exportera båda varianterna.

Det vi gjort hittills är att man kan koppla in filmer man lagt på YouTube eller Vimeo och lägga ut i Filmgruppen. Fn är både filmer och bildspel tillåtna (kolla tex roadmovien Adam & Felicias Gotlandsresa!) men finns intresset kan vi skapa fler sådana grupper, tex en dedikerade för bildspel.

http://wwww.fotosidan.se/groups/video/index.htm

Till hösten bygger vi ut vår serverpark rejält, då kan vi börja fundera på uppladdning och konvertering av filmer direkt på sajten istället för att använda filmsajterna - sådant kräver en hel del extra maskinresurser, som vi inte har idag.

ANNONS
Götaplatsens Foto