Annons

Bildstöld - ännu en tråd...

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonathan Johansson

Aktiv medlem
Hej!

Jag vet att det redan finns många trådar på forumet om bildstöld, jag har sökt och funnit massor men det är hur mycket som helst att leta igenom och det är svårt att applicera på specifika fall.

En polare SMS:ade mig idag och berättade att han sett en bild som jag har tagit i en företagsannons på Blocket.se.

Bilden är tagen utav mig 2002-07-11 för ett reportage till en medlemstidning. Bilden har även funnits på klubbens hemsida, där den förmodligen har stulits.

Här hittar ni annonsen:
http://www.blocket.se/vi/7746775.htm?ca=15_s

Jag har F-skatt och avser att fakturera företaget samt bifoga ett brev där jag förklarar hur det ligger till.
Har idag beställt BLF:s prislista.
Någon som vet vad basbeloppet är 2006? På BLF:s hemsida står det att det år 2004 är 40.100:- är det samma idag år 2006?

Tycker ni att detta är allvarligt då företaget har använt min bild utab lov i deras marknadsföring. I en del trådar föreslås det att man i princip skall ringa och "gulla" med företagen.

Anser ni att jag bör göra en polisanmälan direkt eller skall jag vänta och se om dom betalar.
 
De får väl först få en chans att betala för sig. Sen förtsår jag inte alls varför de har använt sig av din bild. Den har ju egentligen inte något att göra med deras produkt.
 
Jeppe skrev:
De får väl först få en chans att betala för sig. Sen förtsår jag inte alls varför de har använt sig av din bild. Den har ju egentligen inte något att göra med deras produkt.

Det jag tänkte är att om man gör polisanmälan på en gång så är kanske risken mindre att dom avfärdar fakturan som blufffaktura.

Kan hålla med om att det är ett lustigt bildval, eller att dom ens har en bild överhuvudtaget i annonsen.
 
Tycker inte att man ska gulla med företag men precis som Jesper skriver ska de väl få en chans att rätta till misstaget så det är väl bara att ringa och förklara läget samt säga att du skickar en faktura!

Du får gärna hålla oss underättade om hur det går - tycker det är intressant att se hur upphovsrätt fungerar i praktiken.

Lycka till!
 
Ursäkta så hemskt mycket

Hejsan bilden är borttagen från blocket
Jag fick den i ett mail av en Kompis
Ber så hemskt mycket om ursäkt
För att den pubilcerades
Han tyckte att den var så fin så även jag
Men som sagt ber så hemskt mycket om ursäkt
För att den kom ut där
Mvh Mp
 
Tråkigt

Hej igen tråkigt att det blev så med bilden
Fick som sagt den av en kompis men jag har ändrat annonsen så bilden försvinner inom kort
Ps: bilden var ju väldigt fin


Mvh Mp
 
Öhmm är det någon som sett att "Blocket" annonsören har varit här och bett om ursäkt? Sedan är det ju upp till Fotografen att komma fram till något!
 
Privatpersoner brukar jag låta hållas, men eftersom det är ett företag ser jag ingen anledning att vika sig.
 
FILM) (Caffe skrev:
Privatpersoner brukar jag låta hållas, men eftersom det är ett företag ser jag ingen anledning att vika sig.

Håller med ser ingen anledning att backa om det är ett företag bakom .. tyckte mer att det verkade som om man ignorerade det lite. Men jag utgår från att du har någon form av kontakt som inte vi ser !

Lycka till!
 
Tråkigt

Hejsan igen som sagt är ledsen för att bilden kom ut men min kompis hittade den på google inte på nån tidningssida och det stog ej nåt om copyright ? eller vem som tagit bilden
Det var text på engelska ?
Tråkigt bara ändå
Har ej stulit bilden har fått den sänd till mig från en kompis som som sagt hittade den när han sökte på 740 turbo på google
Mvh Magnus
 
Fungerar inte riktigt så. Bara för att det inte stog något om copy right betyder inte att man kan använda bilden hur man vill. Och att man hittat bilden på google är knappast en förmildrande omständighet heller.

Tyvärr alldeles för få personer på nätet som vet vad som gäller men som företag bör man åtminstonde ha den kollen.

/H
 
Re: Tråkigt

Biten76 skrev:
Hejsan igen som sagt är ledsen för att bilden kom ut men min kompis hittade den på google inte på nån tidningssida och det stog ej nåt om copyright ? eller vem som tagit bilden
Det var text på engelska ?
Tråkigt bara ändå
Har ej stulit bilden har fått den sänd till mig från en kompis som som sagt hittade den när han sökte på 740 turbo på google
Mvh Magnus
Hej!

Jag anser att gjort är gjort, brottet är redan begått och är inget man kan göra ogjort.

Söker man på "740 Turbo" på Googles bildsök och klickar på min bild (andra bilden i sökresultatet) och läser på sidan (www.turbobircks.com) där bilden ligger så kan man läsa att bilden har vart med i en fototävling arrangerad av Turbobricks och att bilden är tagen utav mig.

Vad gör det att texten är på engelska?
 
Re: Tråkigt

Biten76 skrev:
Hejsan igen som sagt är ledsen för att bilden kom ut men min kompis hittade den på google inte på nån tidningssida och det stog ej nåt om copyright ? eller vem som tagit bilden
Det var text på engelska ?
Tråkigt bara ändå
Har ej stulit bilden har fått den sänd till mig från en kompis som som sagt hittade den när han sökte på 740 turbo på google
Mvh Magnus

Konstigt att du som driver ett företag inte har bättre koll än så. Det första vi fick lära oss innan vi ens fick tillgång till webservern i skolan var en massa lagar om copyright mm.

Om trådskaparen vill ha pengar är det inte så mycket annat att göra än att betala, han har ju lagen på sin sida...

Alla kan göra misstag, men ett tips kan vara att kolla igenom din sida så att det inte finns fler stulna bilder där.
 
Tråkigt

Ok jag ber om ursäkt som sagt
Är ett litet nystartat företag
Har nu lärt mig att ej mottag tips och ideer av kompisar o dyligt
Mvh Magnus
 
Att ta emot tips och idéer från kompisar ska du absolut fortsätta med. Däremot måste du ha koll på vad det är för bilder du publicerar. Precis som att du inte använder stöldgods i resten av din verksamhet. Svårare än så är det inte.

Greven
 
Re: Tråkigt

Biten76 skrev:
Ok jag ber om ursäkt som sagt
Är ett litet nystartat företag
Har nu lärt mig att ej mottag tips och ideer av kompisar o dyligt
Mvh Magnus

Det där är ju bara dumt. Klart att du ska ta emot tips från kompisar, men om de säger saker som "sno hans bil" och "slå ner tanten" så måste du ju själv fatta beslutet att inte göra det.
 
Re: Re: Tråkigt

FILM) (Caffe skrev:
Det där är ju bara dumt. Klart att du ska ta emot tips från kompisar, men om de säger saker som "sno hans bil" och "slå ner tanten" så måste du ju själv fatta beslutet att inte göra det.

sant..
det enda du bör undvika då är att sno bilder.. du gör bäst i att kolla upp vilka lagar och regler som gäller för användning av bilder.

Ett bra argument för att inte sno bilder är att det kan kosta dig massa tid. massa pengar och massa jobb


Peace!
 
ANNONS