Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildstöld - ännu en tråd...

Produkter
(logga in för att koppla)
tja jag tycker man läser rätt mkt om våldtäcktsfall där förövaren blivit frikänd pga en massa löjliga orsaker :)
 
Det beror oftast på kvällspressens oförståelse för två saker:

1) Rättssäkerhet (oskyldig till dess motsatsen är bevisad bortom rimliga tvivel, etc).

2) Att alla olovliga sexuella handlingar inte utgör våldtäkt (= att tilltvinga sig sex genom våld eller hot om våld. Numera även utnyttjande av t.ex. en medvetslös).

Det kan tyckas löjligt beroende på hur media beskriver händelserna, men jag kan lova dig att det inte vore lika löjligt om du själv stod där oskyldigt anklagad och blev fälld för att man inte tog hänsyn till dessa "löjligheter".


Hursomhelst så finns det ingen som helst substans i påståendet att staten, varken genom lagstiftning eller genom faktiska åtgärder, skulle gå speciellt hårt personer som gör sig skyldiga till upphovsrättsbrott. Tvärtom så satsas det ju i princip inga resurser på sånt här och det får väl anses som en rimlig prioritering...

De civilrättsliga sanktionerna är inte heller speciellt hårda. Det är inga megaskadestånd vi snackar om för "bildstöld". I ett sånt här fall handlar det om ganska obetydliga summor (max några tusenlappar om ens det).
 
självklart har du rätt men jag måste ändå påstå att jag tycker att några tusenlappar om ens en tusenlapp är skitlöjligt för att man lagt upp en bild på sin hemsida...
 
JojjoGbg skrev:
Tycker inte det är märkligt! Förmodligen har en bekant till honom gjort honom uppmärksam på tråden!
Han valde att bli medlem och förklara sig!
Jag hade nog gjort likadant...

Jag mailade honom anonymt!

Jag tyckte han som liten företagare kunde få reda på denna diskussion som jag förövrigt tycker är helt snurrig. Varför ringer inte han som ser sin bild till företaget och säger att de använder hans bild, utan istället skriver på detta forum om polisanmälan etc.

Killen har ju faktiskt bett om ursäkt på ett mycket tydligt sätt.

Jag driver själv ett företag och ett litet transportföretag använde en gång olovandes vår logo till sitt företag. Vi ringde bara det företaget och berättade att det faktiskt var vår logo de använde och bad dem sluta med det, vilket de gjorde och därmed var saken ur världen.

Hur svårt kan det vara?

Bland fotograferna här på fotosidan verkar enkla lösningar som att lyfta luren vara avancerad teknik som skall undvikas i det längsta.
Istället gäller det att uppvigla varandra till polisanmälningar, som om polisen inte hade annat vettigare att göra.

/Anders
 
cbr1000 skrev:
Jag mailade honom anonymt!

Jag tyckte han som liten företagare kunde få reda på denna diskussion som jag förövrigt tycker är helt snurrig. Varför ringer inte han som ser sin bild till företaget och säger att de använder hans bild, utan istället skriver på detta forum om polisanmälan etc.

Killen har ju faktiskt bett om ursäkt på ett mycket tydligt sätt.

Jag driver själv ett företag och ett litet transportföretag använde en gång olovandes vår logo till sitt företag. Vi ringde bara det företaget och berättade att det faktiskt var vår logo de använde och bad dem sluta med det, vilket de gjorde och därmed var saken ur världen.

Hur svårt kan det vara?

Bland fotograferna här på fotosidan verkar enkla lösningar som att lyfta luren vara avancerad teknik som skall undvikas i det längsta.
Istället gäller det att uppvigla varandra till polisanmälningar, som om polisen inte hade annat vettigare att göra.

/Anders


well spoken! medmänsklighet och civilkurage är nåt som verkar vara utdöende. jag tror att i många fall det är en en del självförhärligande bakom...typ "jag är fantastisk och värd flera tusen för min talang"
 
Man måste vara smidig.
Välgörenhet till vinstdrivande företag sysslar jag inte med, men om någon annan vill låna en liten bild till en hemsida så går det bra om de frågar först och sätter ut byline.
Copyrightlagen är bra som ger skaparna ensamrätt, men man lär vara lite flexibel iaf.
 
Henrik_L skrev:
well spoken! medmänsklighet och civilkurage är nåt som verkar vara utdöende. jag tror att i många fall det är en en del självförhärligande bakom...typ "jag är fantastisk och värd flera tusen för min talang"

En del försöker leva på att göra bilder och andra upphovsrättsligt skyddade verk. Det blir inte mycket smör på mackorna om allt ska vara gratis. Att sedan en del artister lyckas över hövan tycks göra att många resonerar som att "de klarar sej ändå". Det gör säkert Per Gessle och Bob Dylan, men det finns många som lever på marginalen och behöver varenda spänn. De behöver stöd i lagen.
 
HDFS) (KGS skrev:
En del försöker leva på att göra bilder och andra upphovsrättsligt skyddade verk. Det blir inte mycket smör på mackorna om allt ska vara gratis. Att sedan en del artister lyckas över hövan tycks göra att många resonerar som att "de klarar sej ändå". Det gör säkert Per Gessle och Bob Dylan, men det finns många som lever på marginalen och behöver varenda spänn. De behöver stöd i lagen.

självklart är det så. gessle är en jäkla bara artist och därför klarar han sej utmärkt. visst finns det många medelmåttor som behöver vartenda korvöre dom kan få in och då förstår jag självklart om dom tar chansen att driva in nån tusenlapp extra från nån som klantat sej. jag tycker ändå att man kan strunta i det om det inte är gjort med fullt uppsåt. alla har vi olika åsikter....
 
Ursäkt

Hej igen ja jag har ej haft i uppsåt att tjäna pengar eller något på den bilden som användes.
Använde den endast för att båda jag och min kompis tyckte att bilen var snygg.
Och nu så här i efter hand ångrar jag det grymt,för visste ej att det kunde få såna här stora diskutioner ...
Men jag har ej använt bilden på min hemsida, endast några timmar på blocket och raderade den så fort jag fick det anonyma välkomna mailet
Tack.
Visst det hade varit bra om jag fått reda på det via telefon av ägaren nu blev jag chockad det står ju massa om polisanmälningar etc.
Men har pratat med ägaren så vi får se.
Mvh Mp
 
klart man blir chockad! Det hade jag själv blivit med. Ok om man tar en bild och printar ut och säljer...eller liknande men såna här saker...Själv tycker jag det är mycket väsen för ingenting och ungefär lika allvarligt som att gå mot röd gubbe när det inte är en bil i närheten. Om en månad eller så har du säkert glömt det här! Alla gör fel och du har knappast gjort ett stort.
 
Skillnaden (om jag inte minns fel) är att man inte kan få böter eller liknande för att gå mot röd gubbe. Om du däremot publicerar en bild som inte är din kan det bli fråga om skadestånd o dyl. Så den gämförelsen haltar.
 
Att Magnus P gjort ett fel är klart. Men det är också uppenbart att han inte var medveten om (eller hade tänkt på) detta. Han tog också bort bilden direkt felet påpekades och har gång på gång bett om ursäkt. Räcker inte det?

/ F.
 
jo jag vet....men jag jämförde ungefär hur allvarligt jag tycker "brottet" är. Att sen sveriges löjliga lagar är skrivna på ett annat vis är ju en annan femma
 
självklart hade det räckt för mej! jag hoppas att merparten av alla fotografer håller med. annars vete fasen vart samhället är påväg
 
ANNONS