Annons

Bildstöld - ännu en tråd...

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag pratade med Magnus Pettersson över telefon igår, han var mycket trevlig och jag är övertygad om att vi kommer att komma överens om en skälig ersättning på ett eller annat vis.
 
lite fånigt

Han tog ju bort bilden så fort det påpekades att han inte hade rätt att använda den. Är det att förhindra bildstöld eller att till varje pris pressa till sig ersättning det handlar om?
Jag tycker fotografer också har en skyldighet att märka sina bilder om de nu är så oerhört protektionistiska om dom.
Webben är som den är och det blir kontraproduktivt att jaga upphovsrätt. Det kanske känns annorlunda om man har fotograferande som yrke. Men då har man å andra sidan ett egenintresse av att inte lägga ut högupplösta bilder utan märkning.
 
En följdfråga blir naturligtvis, varför?
Du har ju som ljusmålare automatiskt upphovsrätt på ditt verk, så det är ju inget man behöver skriva eller uppge.

Mvh
 
Söderlund skrev:
En följdfråga blir naturligtvis, varför?
Du har ju som ljusmålare automatiskt upphovsrätt på ditt verk, så det är ju inget man behöver skriva eller uppge.

Mvh

Varför låsa bilen? Du har ju automatiskt skydd i lagen där stöld av din bil är förbjuden.
 
Har sett en skylt på en bil med samma innebörd:

"This vehicle is protected by Smith & Wesson" :eek:
 
Söderlund skrev:
Enl. dig så skall jag behöva sätta upp en skylt på bilen där det står "Stjäl mig ej!" :)

Mvh

Well, jag vill inte diskutera för diskussionens skull. Jag kände att jag ville tycka till och gjorde det - väl medveten om att det finns de som inte skulle hålla med. Analogin med bilen kanske haltar en smula på båda benen men speciellt det högra.

Jag tror inte att man kan räkna med att alla internetanvändare är införstådda med upphovsrätten och vilka regler som gäller. En stor del kanske t.o.m. högaktningsfullt skiter i reglerna.
Har man egna ekonomiska intressen i upphovsrätten, kanske man ska göra det där lilla extra för att tillvarata dom.

De flesta som stjäl bilder tjänar ju inget på det. Dom bara tycker att "Wow - vilken snygg bild. Den vill jag ha på min webbsida".
Anton 13 år är kanske en hejjare på JavaScript men upphovsrätten kan han inte så mycket om. Och när Foto-Ruben kräver 40 000 kronor av honom får han spara veckopeng en långt tid framåt.

Har man något att skydda tycker jag att man ska göra åtminstone en ansats för att visa det. Inte sitta och invänta människor som gör fel för fröjden att få kräva dom på pengar.
 
mar_wal skrev:
De flesta som stjäl bilder tjänar ju inget på det. Dom bara tycker att "Wow - vilken snygg bild. Den vill jag ha på min webbsida".
Anton 13 år är kanske en hejjare på JavaScript men upphovsrätten kan han inte så mycket om. Och när Foto-Ruben kräver 40 000 kronor av honom får han spara veckopeng en långt tid framåt.

Jag tror att de flesta skulle behandla Anton 13 år annorlunda än ett vinstdrivande företag som stjäl bilden för sin marknadsföring. Jag har själv låtit de flesta som frågat först använda mina bilder kostnadsfritt så länge det inte rör sig om just vinstdrivande företag.
Lagen behandlar alla lika men jag behöver inte göra det ;)
 
jag håller med till 100 %. Själva lagen om upphovsrätt är så urlöjlig att det knappt är sant. Det är min egen åsikt såklart och jag förstår om folk blir förbannade när företag på flit snor bilder för att tjäna egna pengar på det.

Men om nån mot alla odds tar en bild av mej och lägger upp den i god tro oavsett om det är för att göra sin websida fin eller för att kanske sälja något så skulle jag aldrig i livet ens tänka mej att kräva nåt oavsett om jag har sveriges löjliga lag på min sida eller inte. Alla gör ju misstag!
 
Henrik_L skrev:
jag håller med till 100 %. Själva lagen om upphovsrätt är så urlöjlig att det knappt är sant.

På vilket sätt är den urlöjlig? Den syftar till att de som skapat/tillverkat något är de som ska få avkastningen på det de gjort, är det löjligt?

Sen är det självklart frivilligt hur mycket man vill hårddra saker. Bara för att lagen finns måste man inte kräva sin rätt...
 
mar_wal skrev:

Jag tror inte att man kan räkna med att alla internetanvändare är införstådda med upphovsrätten och vilka regler som gäller. En stor del kanske t.o.m. högaktningsfullt skiter i reglerna.
Har man egna ekonomiska intressen i upphovsrätten, kanske man ska göra det där lilla extra för att tillvarata dom.

[...]

Har man något att skydda tycker jag att man ska göra åtminstone en ansats för att visa det. Inte sitta och invänta människor som gör fel för fröjden att få kräva dom på pengar.

"Ignorantia juris nocet" = (lat.) Okunnighet om lagen skadar.

Det finns goda skäl till att okunnighet om de regler som gäller i samhället inte är någon ursäkt för att bryta mot dem.

Jag har hittils inte hört något hållbart argument för att man inte ska tillämpa principen på upphovsrätt online. Tvärtom är det faktum, att gemene man verkar se allt som ligger på nätet som fritt, ett tecken på att det behöver beivras så att kunskapen om att det kan kosta sprids.
 
Själv tycker jag mest att det är lite märkligt att Magnus (som gjort "fel") blev medlem här samma dag som tråden skapades...
 
sveriges lag är urfjantig eftersom den skyddar copyright mer än vad den skyddar våldtäckt, knarkbrott, rattfylla, misshandel djurplågeri osv. ersättningen en fotograf har rätt att kräva av nån som av misstag tagit och använt en bild är bara fjantig tycker jag. jag tycker sverige skyddar grova brottslingar och ser till att klämma åt "vanligt folk" istället
 
erro.se skrev:
Själv tycker jag mest att det är lite märkligt att Magnus (som gjort "fel") blev medlem här samma dag som tråden skapades...
Tycker inte det är märkligt! Förmodligen har en bekant till honom gjort honom uppmärksam på tråden!
Han valde att bli medlem och förklara sig!
Jag hade nog gjort likadant...
 
JojjoGbg skrev:
Tycker inte det är märkligt! Förmodligen har en bekant till honom gjort honom uppmärksam på tråden!
Han valde att bli medlem och förklara sig!
Jag hade nog gjort likadant...

samma här! jag vill passa på att säga att jag inte alls tycker att fotografen den som den här tråden berör gjort nåt fel. Det är bara lagarna och bestämmelserna som är helt åt helsicke
 
Henrik_L skrev:
sveriges lag är urfjantig eftersom den skyddar copyright mer än vad den skyddar våldtäckt, knarkbrott, rattfylla, misshandel djurplågeri osv. ersättningen en fotograf har rätt att kräva av nån som av misstag tagit och använt en bild är bara fjantig tycker jag. jag tycker sverige skyddar grova brottslingar och ser till att klämma åt "vanligt folk" istället

Ta gärna reda på fakta innan du häver ur dig sådana påståenden.

En våldtäkt t.ex. ger minst två års fängelse.

Upphovsrättsintrång däremot kan bara ge böter eller högst två års fängelse. I praktiken är det endast böter som gäller.
 
ANNONS