Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildstöld

Produkter
(logga in för att koppla)

cakon

Aktiv medlem
Jag försökte lyfta blicken en bit bort från diskussionen om film och musiknedladdning och försöka knyta tillbaka det till de flesta av oss här har gemensamt; foto.

Så, du verkade tycka det var ok att kopiera andras bilder för privat bruk (vilket jag också gör. Det är dessutom helt lagligt). Däremot tycker du att en gräns passeras om bilden återpubliceras, även om det fortfarande är helt icke-kommersiellt. Det jag är ute efter att förstå är på vilket sätt man då kan tycka det är ok att ladda ner en artists musik och samtidigt göra den tillgänglig för andra att ladda ner. Det känns som om det är ganska likt fallet att någon kopierar din bild och publicerar den på sin egna sida.

Jag frågar inte för att provocera utan för att jag ärligt vill förstå. Jag har själv laddat ner musik och film, men har samtidigt känt mig snål och lite uslig när det har skett. Så jag skulle gärna hitta ett bra sätt att dämpa mitt egna samvete på.
Det finns tyvärr inget enkelt svar på din fråga. :) Enda sättet att dämpa samvetet är att köpa musiken istället för att ladda ner den samt att köpa eller hyra filmerna. Alternativt kan du beställa båda varianterna på biblioteket. Här där jag bor kan man låna både film och musik på bibblan kostnadsfritt.
 

StefanN

Aktiv medlem
Ok, jag var inte riktigt så oskyldig i min fråga heller :). Jag uppfattade en dubbelmoral i din hållning och var nyfiken på om den fanns där eller om jag missförstod något.
 
ANNONS