Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildstorlek med 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

punchline82

Aktiv medlem
hej
jag äger en 7d och den har ju 18mp sensor.
när jag redigerar en bild i ps och ska spara den då kan jag bara förstora upp den i typ 50/30 cm, varför?
som deafult står det så. men frågan är, kan man ändra i bildstorlek över detta värdet?
typ kan jag skriva 80cm * 50cm istället eller förlorar jag kvalite då?
fattar inte riktigt de där..

18 mpix motsvarar drygt 44 x 29 cm med 300 dpi när du skriver ut en bild. Vill du ha dubbel storlek får du sänka dpi med hälften alternativt interpolera bilden.

Har du tittat under Bild......Ändra Storlek.........Bildstorlek?
Där kan du ändra storlek innan du sparar.

Att program varnar för att upplösningen är låg om antalet punkter per tum är lågt har jag varit med om, men aldrig att man inte kunnat gå vidare och säga "skriv ut ändå". Går inte det från ditt program?

Bildstorlek

hej
jag äger en 7d och den har ju 18mp sensor.
när jag redigerar en bild i ps och ska spara den då kan jag bara förstora upp den i typ 50/30 cm, varför?
som deafult står det så. men frågan är, kan man ändra i bildstorlek över detta värdet?
typ kan jag skriva 80cm * 50cm istället eller förlorar jag kvalite då?
fattar inte riktigt de där..

Jag har också en 7d.

Har du fotat i nåt som heter RAW eller JPG? = vad heter din fil xxxx.cr2 eller xxxx.jpg?

Titta på hur du ställer in din kamera för att få maximal bildstorlek.

Detta förutsätter att du fotat i RAW och att filen är 5184*3456 när du börjar.

Om du tar in bilden i ACR, Camera Raw och gör ev beskärning där till exempel 70*50 och sedan öppnar bilden i PS och tittar på image size så har du en bild som är 70*50 med 300 pixlar per tum. Beskär "alltid" i ACR för då har du kvar mest information och kan backa om det behövs.

Du får bra utskrifter med 240 pixlar per tum utan problem om övriga grejor är juste.

Du behöver alltså inte förstora nåt.

ANNONS
Götaplatsens Foto