Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

bilduppbyggnad i CS

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniell Fherm

Aktiv medlem
HEj

jag undrar hur man ska lägga upp sin bild... med det menar jag att ,, ska man först förstora upp bilden till den storleken man vill ha den till..och sen börja redigera...osv..vad ska man tänka på ..några bra svar? eller hemsida? / D

Daniell Fherm skrev:
HEj

jag undrar hur man ska lägga upp sin bild... med det menar jag att ,, ska man först förstora upp bilden till den storleken man vill ha den till..och sen börja redigera...osv..vad ska man tänka på ..några bra svar? eller hemsida? / D

Jag brukar redigera bilderna i den storlek originalfilerna har. Detta för att inte i något läge missa kvalité. När redigeringen är klar sparar jag bilden som ett nytt redigerat original. Därefter beskär jag bilden, ger den önskad storlek och skärper den för önskat ändamål, samt sparar denna som en kopia. Ibland gör jag även beskärda oriiginal i olika utföranden. Jag sparar alltid original som TIFF.

okey.....

men när du beskär.säg att du vill förstora bilden från tex 10x15 till 20x30 förstörs inte kvaliteten.om du förstorar den.. om du redan har fixat hela bilden i photoshop i den lilla storleken som 10x15 ???? är ny på cs

Daniell Fherm skrev:
okey.....

men när du beskär.säg att du vill förstora bilden från tex 10x15 till 20x30 förstörs inte kvaliteten.om du förstorar den.. om du redan har fixat hela bilden i photoshop i den lilla storleken som 10x15 ???? är ny på cs

Du jobbar med bilden i den storleken den är i orginal, sen kan du göra olika storlekar o spara som olika filer, då har du kvar orginalet och slipper förstora små bilder :)

Daniell Fherm skrev:
okey.....

Mina bilder är ca 3000x2000 pixlar stora ut frånkameran. De kan sedan skrivas ut med valfri täthet.

Exempel

Tryckverket host fotolabbet klarar 10 pixlar per mm, så ger det en bild 30x20 cm utan att någon pixel kastas eller läggs till.

Önskas bilden bli fyra gånger så stor (60x40 cm), skriver fortfarande fotolabbet med 10 pixlar per mm, vilket innebär att varje pixel smetas ut ööver fyra positioner i fotolabbets skrivare. alternativt förstorar du bilden fyra gånger med någon smart algoritm i lämpligt bildbehandlingsprogram till 6000x4000 pixlar.

Omvänt om du önskar en bild 15x10 cm som är en fjärddel av ursprungliga storleken i exemplet, skriver fortfarande tryckverket med 10 pixlar per mm, vilket innebär att endast var fjärde pixel behövs. Fotolabbets maskin kommer att kasta tre fjädedelar av inforamationen genom att slå samman fyra pixlar till en. En anna variant är att du förminskar bilden til 1500x1000 pixlar i ett bildbehandlingsprogram.

Vissa program jobbar med täthet pixlar/längdenhet. Effekten blir dock den samma, att man skriver storlek i t ex cm och baserat på tätheten uppstår en resulterande storlek av bilden.

ANNONS
Götaplatsens Foto