Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Bildvisningsprogram som använder färgprofiler

Produkter
(logga in för att koppla)

Goldfish

Aktiv medlem
Jag undrar om det finns något program som använder profiler för att presentera bilder med de rätta färgerna. Att behöva öppna upp PS kan vara lite segt.

Kan man inte aktivera så att ex. ACDSee använder färgprofiler eller liknande?

Jag söker alltså ett snabbt och stabilt bildvisningsprogram som kan hantera färgprofiler.

Minns inte vilket operativsystem du kör med men i XP visas bilderna med profiler aktiva.

På bilden kan du se en och samma bild (med medvetet felaktig profil tilldelad) som den visas i Photoshop och XP på samma dator.

Pshp till vänster och XP (som bilden visas i mappen) till höger.

Bilagor

• xp2.jpg
    xp2.jpg
    23.1 KB · Visningar: 466
Senast ändrad:
Ahhh.. så XP visar bilderna med profiler aktiverat?! Jag använder Windows XP, men har använt ACDSee, fast en äldre version och där används inte profiler. Det vore kanon om programmet gjorde det.

Antingen få jag använda XP:s bildvisare eller så får jag väl läsa om vad som ingår i den nyaste versionen av ACDSee.

Jag har för mig att jag slutade att använda XP:s inbyggda bildvisare pga att den inte kunde visa vissa bildformat, eller av någon annan anledning.

Finns det plugins till XP:s bildvisare så att den klarar de "vanligaste" bildformaten: psd osv...

Förresten Micke, är det för sent så att jag inte ser någon skillnad på de två bilderna som du sammanfogat till en?

Just nu tycker jag att de båda bilderna till vänster resp. till höger ser likadana ut...

satt också just och kisade och försökte se någon skillnad på bilderna.

är väl mitt otränade öga som inte ser så subtila skillnader (ännu).

Kanske missförstår jag er (har rest rätt mycket de närmsta dagarna och är trött) men poängen är alltså att visningen skall vara lika.

Om jag tilldelar en och samma bild olika profiler, Adobe RGB, skärmprofilen, en skrivarprofil (hugaligen) kommer visningen alltid se lika ut mellan Pshp och XP.
Det är ju själva vitsen med att XP hanterar profiler.

På bilden kan ni se hur samma bild (med olika namn) visas olika i XP när de tilldelas olika profiler.

Bilagor

• xp.jpg
    xp.jpg
    9.9 KB · Visningar: 424
De två bästa bildvisningsprogrammen enligt mitt tycke är Iview MediaPro (http://www.iview-multimedia.com) och Photo Mechanic (www.camerabits.com). Båda programnen hanterar färgprofiler. Photo Mechanic är supersnabbt och underbart att jobba med. Iview är lite långsammare, men är bra katalogprogram som är bra för längra arkivering, har även många bra funktioner med att leta duplikat, konvertera filer och skapa hemsidor mm. Båda programen finns för Mac OS X/Mc OS 9 och Windows.

ANNONS
Götaplatsens Foto