Annons

Billig 10D i Sverige

Produkter
(logga in för att koppla)
Mycket av kostnaden ligger i storleken på sensorn, inte i antalet MP och huset. Jämför med 1D, 1Ds och kodaks DCS 14n. Kiselchip kostar i area och komplexitet.

Det var någon som skrev detta!
Det var jag som skrev det ja... och det som nämns efteråt med att dSLR aldrig skulle gå ner så långt är kortsiktigt, klart att dom går ner, men inte hur långt som helst. Max ner till matrialkostnad + minimal vinst. Men man får tänka på att priset påverkas delves också av vilken yeild, altså att X antal av 1000st är användbara. Är det 100% är det ren matrial kostnad. Sen blir det billigare när det tillverkas i större skala.

Hur många 300D beräknar dom sälja mot t.ex hur många D30. En nischvara är alltid dyrare då i princip samma kostnad för distibution, reklam, utveckling fortfarande måste göras.

Men, man får väl aldrig ha använt en vara vid öppet köp? Om du köper en tex en tröja får du lämna igen den och får pengarna tillbaka så länge du INTE använt den. Är varan använd gäller aldrig öppet köp. OM du inte avtalat det särskilt förstås.
Visst, men det är i butik och är helt upp till butiken om du överhuvudtaget ska få en chans till öppet köp. I butik gäller ingen ångerrätt utan är bara upp till butiken. Reklamationsrätt har du alltid i 2år, men då måste varan vara undermålig samt kunna bevisas vara felaktig från fabrik.

Ångerrätt gäller via postorder och internet handel och är lagstadgad, oberoende av öppet köp och vad handlaren säger. Och jag kan bara anta att ångerrätten togs fram för att man ska ha en chans att titta på varan i egen person och skicka tillbaka om man är missnöjd. Och hur kan man titta på en vara om man inte får ta upp den ur förpackning. Programvaror och media undantaget såklart. Men en kamera.

Här är ett citat från konsumentverket.
Om varan pga sin beskaffenhet inte kan återlämnas så gäller inte ångerrätten.
Tvivlar på att en digitalkamera faller under samma rätt som programvara, ljudupptagningar och sånt som kan kopieras. Den blir varken obrukbar eller försämrad av att ha blivit testad, vilket du normalt gör på plats i butik men inte kan göra över nätet. Men så länge allt är i oskadat, inklusive emballage har man ångerrätt.

Det verkar inte helt övertygande. Vem vill beställa en 300D nu?...och alla som förhandsbeställt den..?? Har också lite svårt att se hur en 'förbättrad' 10D skulle se ut om den inte ska likna en 1D helt.
Det ryktas om plasthus etc. och ett pris närmare 300D, men jag tycker priset och skillnaden 300d/10D (10Kkr vs. 16Kkr.) är idag ganska vettig. Canon kommer helt säkert att svara på ryktet i dagarna.
Byter Canon modell alltför ofta kommer förtroendet för dem att urholkas. Många kanske går över till mer stabila Nikon.

Glock skrev:
Jag antar att det var MIG som du riktade ditt inlägg åt Björn?

Japp det var det

Har du nåt bra förslag på hur man kan testa en kamera, eller vilken produkt som helst för den delen, som man beställer via postorder/internetorder/telefonorder?

Prova någon polares, gå till en butik och be att få känna lite på den, t.ex... Nej det finns inget bra system eftersom postorderverksamhet inte baseras på att man kan klämma innan man bestämmer sig för att köpa

Hur ska man veta om det man beställt är det man verkligen vill ha?
Det får man ta reda på INNAN man beställer

Om man köper i butik så brukar det oftast finnas ett demoex, som buriken sen säljer till ett lägre pris, men det är ju stört omöjligt för postorder/internetorder/telefonorder.

Hur ofta beställer man nåt och låter det ligga kvar i kartongen under en vecka för att sedan skickas tillbaka? Jag vet att detta är ett svårt problem att lösa. Har du nåt konkret tips?

Nu var det ju iofs inte det som detta handlade om, utan mer om frågan hur priskompensation ska bemötas när priset sänks inom tiden för Ångerrätten och/eller Öppet Köp. Det finns ingen riktig praxis för detta. Inte ens Konsumentverket vet. Detta kanske måste avgöras i domstol, vad vet jag? Då har man ju iaf ett prejudikat i frågan. :)

Ärligt talat tycker jag att du kan ta och sluta gråta över att du råkade köpa kameran alldeles innan dom sänkte priset.. shit happends..
Visst, det är jättesurt för dig.. men nu är det så det är..

Det är ju så att oftast är det till ett lägre pris som man får varan, när man handlar över postorder/internet.

Hur man ska veta om varan verkligen är den man vill ha?

- Enkelt, man tar reda på vad kameran klarar och jämför de specifikatoner, med sina egna kravspedar. Om man är osäker på om man vill ha varan, får man ju då försköka att känna på den och leka med den hos sin lokala handlare och kanske då betala ett högre pris..om man nu inte bara känner på den hos sin lokala handlare.... :|

Köper man en kamera för 18000:-...ja då lär man ha tagit reda på om varan uppfyller ens kravspec.

Att sedan priset sänks på varan efter en vecka händer.. det har hänt mig när jag köpte en filmscanner.. Priset sänktes med 22% två veckor efter att jag köpt den. Inte mycket att gnälla om..

Dessutom är det förmodligen så att Cyberphoto har köpt in just din 10D till ett visst pris. När sedan Canon gör en prissänkning så får cyberphoto den tillgodo på de kameror som finns kvar i lager och kan därmed sänka priset på de som finns kvar i lager.. Så cyberphoto kan förmodligen inte bevilja dig en kompensering, för att de sålt dig kameran strax innan prissänkningen.

Egen erfarenhet när jag jobbade med försäljning över butik & postorder är att.

* Kunden köper vara till bestämt pris
* kund har rätt till konsumentlagen men detta innefattar INTE att ge kunden kompensation för eventuella prissänkningar som sker efter köp.

men om man är ett litet företag som ska överleva så justerar man sina priser efetrhand som inköps priserna faller och kan rekomendera kunden att vänta ett antal dagar om man vet att mna komemr sänka priserna.

* sorry *

Jag skulle vilja se det företag som ber sina kunder vänta för att de ska få sälja till en vara till ett lägre pris, det företaget lär inte gå runt efter ett tag. Vem vill tjäna mindre???

Har en kompis som frågade, dagen innan Canon släppte att 10D skulle komma, om det var nåt nytt på G. Han fick svaret Nej, inte på en lång tid nu. Du tror inte att företagen ville sälja ut sitt lager av "gamla" D60 då? Så jävla lömskt gjort av dem. Förstå nu att man kan förlora förtroendet för svenska handlare.

Glock skrev:
Har en kompis som frågade, dagen innan Canon släppte att 10D skulle komma, om det var nåt nytt på G. Han fick svaret Nej, inte på en lång tid nu. Du tror inte att företagen ville sälja ut sitt lager av "gamla" D60 då? Så jävla lömskt gjort av dem. Förstå nu att man kan förlora förtroendet för svenska handlare.
Svenska handlare? Är de så oerhört mycket ärligare i andra länder?
Det är väl bara Canon själva som vet när de släpper nya modeller?

Och vadå "förtroende"? Alla borde vid det här laget fatta att så är läget när det gäller digitalkameror, ja överhuvudtaget allt som har med data att göra.

Glock skrev:
Förstå nu att man kan förlora förtroendet för svenska handlare.

Handla istället hos en näthandlare i t.ex USA, och se hur bra förtroende du får för dem när dom lurar på dig diverse försäkringar och tillbehör om du överhuvudtaget ska få köpa kameran till ett bra pris där..

Vilka handlare är då bättre än de Svenska?
Skulle vara roligt att veta..

Glock skrev:
Jag skulle vilja se det företag som ber sina kunder vänta för att de ska få sälja till en vara till ett lägre pris, det företaget lär inte gå runt efter ett tag. Vem vill tjäna mindre???
Faktum är att det är nog exakt vad många butiker gör, och dom tjänar på det. Helt enkelt därför att kunden blir nöjd och får förtroende för säljaren, vilket ger merförsäljning. Det är dock inte alla säljare som bryr sig utan prioriterar istället mer kortsiktigt sin egen provision.

müsli skrev:
Faktum är att det är nog exakt vad många butiker gör, och dom tjänar på det. Helt enkelt därför att kunden blir nöjd och får förtroende för säljaren, vilket ger merförsäljning.
Sant, där jag handlar resonerar man så.

Glock skrev:
.

Läs gärna mitt inlägg igen... Cyberphoto tjänar förmodligen lika mycket (lite??) på en 10D före som efter prissänkningen.

Om Canon sänker priset på kameran, så får butiker som har den i lager kompensation för osålda kameror för att de ska kunna sälja kameran till det lägre priset.

Alla kameror som är sålda före prissänkningen kom butiken till känna omfattas ju då inte av den kompensationen eftersom affären har köpt kameran till det gamla priset..

Ganska enkel matematik..

Det är ovidkommande vilken återförsäjare som lurade min kompis. Det är mest en massa förbannad pajkastning inom de egna leden här, vilket jag blir oerhört besviken på. Vilken sida står ni på egentligen?

Tyska handlare har jag faktiskt mer respekt för än de svenska numer.

Nu handlar det i mitt fall om en delleverans. Hade jag fortsatt vänta så hade kameran fortfarande legat i Cyberphotos lager och samlat damm, eftersom mitt objektiv ännu inte levererats till dem. De har ännu inte debiterat mig eftersom jag inte fått HELA leveransen/beställningen. Så i princip är kameran ännu inte såld! Hänger ni med nu?

En sak till, Canon blev måttligt roade av att både Scandinavian Photo och Cyberphoto hade gått ut med prissänkningen i torsdags. Den är inte officiell förräns imorgon måndag, första september.

Mycket ruffel och båg, alla lurar alla i den här branschen...för att tjäna pengar. Pengar, pengar, pengar! Stryk skulle de ha! *skrattar*

Glock skrev:
Det är mest en massa förbannad pajkastning inom de egna leden här, vilket jag blir oerhört besviken på.
Pajkastning, var ser du den?
Vilken sida står ni på egentligen?
Va? Där förstår jag nog inte riktigt vad du menar.

Tyska handlare har jag faktiskt mer respekt för än de svenska numer.
Jag har ingen erfarenhet av tyska handlare, köper det mesta på Madeco. De är bra, tycker jag.

Nästan alla som har bidragit till denna diskussion har mer eller mindre rackat ner på en för att man blir besviken istället för att stötta och förstå. Jag tycker det beteendet är rent ut sagt förjävligt.

Det är ju VI konsumenter som köper producenternas varor, så då ska de väl lyssna på oss. Vi måste ju visa vårt missnöje med deras prispolitik, inte bara ge efter för den, eller hur?!

När allt kommer tll kritan så är det PENGAR det handlar om, inget annat!

Står ni på prodcentens eller konsumenten sida? Ska vi acceptera prisändringar som händer inom kort efter köp utan kompensation, NEJ, jag tycker ärligt talat inte det. VEM gör det? Varför tror ni att El-Giganten och dyliga företag har 30 dagars ÖPPET KÖP och PRISGARANTI?

Glock skrev:
Nästan alla som har bidragit till denna diskussion har mer eller mindre rackat ner på en för att man blir besviken istället för att stötta och förstå. Jag tycker det beteendet är rent ut sagt förjävligt.

Det är ju VI konsumenter som köper producenternas varor, så då ska de väl lyssna på oss. Vi måste ju visa vårt missnöje med deras prispolitik, inte bara ge efter för den, eller hur?!

När allt kommer tll kritan så är det PENGAR det handlar om, inget annat!

Står ni på prodcentens eller konsumenten sida? Ska vi acceptera prisändringar som händer inom kort efter köp utan kompensation, NEJ, jag tycker ärligt talat inte det. VEM gör det? Varför tror ni att El-Giganten och dyliga företag har 30 dagars ÖPPET KÖP och PRISGARANTI?
Saken kan vara så att du har en point i vad du säger. Men du låter så aggresiv och pratar om pajkastning om någon ifrågasätter vad du säger, så jag vill inte diskutera med dig mer.

Jag kan ha en väldigt hård ton, speciellt som när jag känner mig orättvist behandlad. Ingen ska kunna köra över mig hur lätt som helst, för att inte säga alls. Så är det bara!

Jag kommer gå till Konsumentverket och SVT Plus om det uteblir kompensation för detta. Hoppas det finns fler stackare som drabbats av samma sak, för jag är med all sannolikhet INTE ensam. Då har vi större slagkraft gemensamt! Inte sant? ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto