Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Billig mätsökarkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

afrika

Aktiv medlem
Jag har kollat runt lite och sett att man kan hitta billiga mätsökarkameror. Jag ska ju snart åka till Roskilde och tänkte köpa nåt billigt att ta med mig.. nån som har nåt tips?

Minolta Himatic,
Konica 35,
Yashica 35?

Alla de tre bör funka jättebra. Kolla också på Ricoh 500 som är jättetrevlig. Batterier till kamerorna kan vara lite kinkigt så ljusmätaren kan skeva lite men kör du med negativ film så lär det inte vara något problem. Lyckatill o ha det kul på Roskilde.
MVH Erik Å

Himaticen är en trevlig kamera som till och med har autoexponering (i alla fall sjuan som jag hade). Det är en ganska gedigen klump dock, ungefär i klass med en gammal Pentax eller Olympus spegelreflex med normalobjektiv.

Det gör inte så mycket om den är lite större... vill inte riskera att "supa sönder" den riktiga kameran.
Finns det nån mindre modell som är billig?
På Hi-Maticarna kan man väl sätta skärpan? Inte bara bedöma liksom?

Japp, det är riktig mätsökare för bedömningen och en vanlig skärpering på objektivet.

ANNONS
Götaplatsens Foto