Annons

Billig superzoom vs kompaktkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

gingpa

Aktiv medlem
Anser ni att en kompaktkamera typ Sony RX10 III, Lumix FZ1000/1000 II kan vara ett bra/bättre alternativ än Tamron 18-400mm/D7100 om jag ska använda den som allroundalternativ?

Tamrons 18-400mm har både fördelar och nackdelar om jag förstått det rätt och jag blir mer och mer konfunderad ju mer tester jag läser.

De kompaktkameror jag nämner ovan har fått fantastiska recensioner.

Vad anser ni proffs?
 

BeBest

Aktiv medlem
Jag har endast använt småsyskonen till Lumix FZ1000. För mig är systemkamera inget alternativ. Superzoom-kameror är en kompromiss som ger rätt bra användbarhet i alla situationer med som i samma situationer ofta underpresterar jämfört med en systemkamera med bästa tillgängliga objektiv. Jag godtar dessa premisser för jag vill kunna fota en hjort på avstånd och sekunden efter ta en närbild av en humla i blomman intill mitt byxben. Min nästa kamera blir troligen någon av dem du nämner.
 

mickecrown

Aktiv medlem
Hej,
Jag har inte 18-400, däremot 16-300 som jag tycker är ett helt ok allroundobjektiv på min D7200. Naturligtvis inte den riktiga toppskärpan om jag jämför med mina Sigma 24-105/4 Art eller Tamron 70-210/4.
Men det är ju inte heller en rättvis jämförelse.
Jag använder 16-300 som rese- eller promenadobjektiv om jag vill kunna täcka ett stort omfång utan objektivbyte.
Min fru är så förtjust i 16-300 att hon ofta annekterar det till sin D3400.
Men det är klart, det blir skarpare bilder med mina Fuji X100F eller XT-30 med 18-55/2.8-4.
Men ibland är det bra skönt att ha omfånget!
Jag antar att 18-400 håller ungefär samma kvalitet som 16-300.
För mig var de 2 extra mm vidvinkel viktigare än 100 mm i teleänden.
Jag har Sigma 150-600 om jag behöver långt tele.
Men visst, ibland är det skönt med en liten och lätt kompakt.
Lycka till vad du än väljer.
Mikael
 

gingpa

Aktiv medlem
Hej,
Jag har inte 18-400, däremot 16-300 som jag tycker är ett helt ok allroundobjektiv på min D7200. Naturligtvis inte den riktiga toppskärpan om jag jämför med mina Sigma 24-105/4 Art eller Tamron 70-210/4.
Men det är ju inte heller en rättvis jämförelse.
Jag använder 16-300 som rese- eller promenadobjektiv om jag vill kunna täcka ett stort omfång utan objektivbyte.
Min fru är så förtjust i 16-300 att hon ofta annekterar det till sin D3400.
Men det är klart, det blir skarpare bilder med mina Fuji X100F eller XT-30 med 18-55/2.8-4.
Men ibland är det bra skönt att ha omfånget!
Jag antar att 18-400 håller ungefär samma kvalitet som 16-300.
För mig var de 2 extra mm vidvinkel viktigare än 100 mm i teleänden.
Jag har Sigma 150-600 om jag behöver långt tele.
Men visst, ibland är det skönt med en liten och lätt kompakt.
Lycka till vad du än väljer.
Mikael
Tack för svar.
Jag har också ett Tamron 70-210/F4 men önskar en kamera eller ett objektiv som täcker allt så jag slipper dra med mig en massa objektiv i en väska. Jag är amatör men önskar trots det att bilderna blir skarpa.
Att kolla allt för många reviews blir förvirrande. Trots det ger många Tamrons 18-400 gott omdöme. Det blir not ett sådant trots allt, men efter att läst Ken Rockwells recention av Sony RX10 iii blev jag även sugen på den.

Däremot svarar Cyberphoto så här på samma fråga:
"Det beror helt på vem man ställer den frågan till och handlar väldigt mycket om personligt tycke och smak, samt vilka krav och förväntningar man har.
Men eftersom dessa kameror har mycket mindre sensorer än systemkameror så blir det givetvis inte lika bra bildkvalitet som med 18-400:an på en bra systemkamera. Vilket också blir väldigt tydligt när man behöver öka ISO."
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Rent bildmässigt för pengarna är det nog svårt att slå t ex FZ1000/2000/1000 II eller Sony RX10, RX10 II eller RX10 III (IV erbjuder mer och kostar mer men ger inte mer zoom). Men beakta att vill man ha mekanisk zoom finns inte detta hos kompaktkamrorna. Detta irriterar mig så pass mycket att De inte kan ersätta superzoomar på systemkameror då jag vill ha dessa även om jag varit riktigt nöjd f ö med min dåvarande FZ1000.

Skall man dessutom ha bra följande AF blir superzoomen riktigt dyr då man får pröjsa för RX100 IV för närmre 20.000kr kontra en relativt enkel systemkamera med superzoom till.
 
ANNONS