Annons

Billiga kompaktkameror

Produkter
(logga in för att koppla)

Hoggeman

Ny medlem
Jag antar att fler än jag har barn och ansträngd ekonomi. För att dokumentera mina barns uppväxt har jag köpt mig en ganska billig kompaktkamera (Sanyo Xacti VPC-E60EX). Jag är väldigt intresserad av fotografering, skulle vilja ha en digital systemkamera, men har inte råd.
Det jag är ute efter är att lära mig hur man tar så bra bilder som möjligt med billiga kompaktkameror, vad är de vanligaste "do's and dont's"?

Mmmm, men sen var det ju det där att jag inte är den klarast lysande stjärnan när det gäller att ta kort (ännu...) :eek:)

Gillar och behöver nästan möjligheten att ta jättemånga kort för att få ett som är hyfsat, och därfär är det nog digitalt som gäller för mig. Leker också en hel del med bildbehandling i datorn...

Jag skulle säga att det vanligaste är att inte använda blixten tillräckligt mycket. Även om inbyggda blixtar ger ett väldigt hårt och otrevligt ljus föredrar jag det framför en suddig bild.

En annan sak är att bara fotografera det man är intresserad av, även om det ofta är frestande att försöka få med allt i en bild. Försök att fråga dig innan du tar en bild vad det är du vill fotografera, och koncentrera dig på det.

Hmmm, blixten ja...

Jag tycker att min kamera verkar vara extremt "känslig" för svagt ljus, kanske gör jag fel? Det blir ju jättefina bilder om man använder stativ och tar kort på nåt som är stilla (utan blixt då...), men annat är svårt. Öka ISO ger väldigt korniga bilder, och när jag använder blixten blir området nära kameran jätteljust medan resten blir kolmörkt. Nån som har en idé om vad jag gör "fel"? Jag använder inte blixt då motivet är närmare än 1,5 meter.
Gissar att den bästa lösningen är att använda en "extern" ljuskälla?

Tja, det är nog tyvärr något man får leva med...
små kompakter är väldigt brusiga vid sämre ljusförhållanden (läs: allt utom solsken) Enda boten på det är riktigt ljusstarka objektiv och det har ju inte kompaktkameror.

Prova kamerans olka "scenmodes" eller vad de kan heta och ta många bilder.

Blixt kan hjälpa, men den är väldigt liten och sitter väldigt nära objektivet.
En extern slavblixt kan nog hjälpa men då är frågan om din kamera kan exponera den rätt? Finns möjlighet till manuella inställningar?

Har full förståelse för att det finns annat att lägga pengar på än teknik när man har barnfamilj, men om du är genuint intresserad, kanske det kan budgeteras för en begagnad D40/D40X/D70 350D/400D med tex en fast 50mm F1.8 då har du alla möjligheter för jättefina bilder och plats att växa.

Tack för alla svar!

Jag tackar för alla svar jag fått på mina frågor. Idag har jag skaffat en Nikon D40, det blev faktiskt en sprillans ny (4.750 spänn).
Eftersom jag fick igenom detta framträder ju då nästa problem...min fru är förmodligen otrogen ;o)

ANNONS
Götaplatsens Foto