Annons

Billigt & bra makroobjektiv till D90

Produkter
(logga in för att koppla)

RockAlgot

Aktiv medlem
Jag behöver ett Macroobjektiv men har i princip noll koll på vad jag ska leta efter. 40,50, eller 60?
— Ska fotografera objekt med 3-5cm avstånd ungefär. Upp till 1 decimeter kanske.

Är fattig student så funderar på om det brukar gå att köpa billigare under mellandagsrean?
Vilket pris bör vara rimligt för ett begagnat macroobjektiv?
Är det någon kvalitetsskillnad mellan märkena?
 
Jag behöver ett Macroobjektiv men har i princip noll koll på vad jag ska leta efter. 40,50, eller 60?
— Ska fotografera objekt med 3-5cm avstånd ungefär. Upp till 1 decimeter kanske.

Är fattig student så funderar på om det brukar gå att köpa billigare under mellandagsrean?
Vilket pris bör vara rimligt för ett begagnat macroobjektiv?
Är det någon kvalitetsskillnad mellan märkena?
Hade samma "problem" för ett tag sedan; efter många vändor fram och tillbaka så föll valet på ett Nikon AF-S DX Micro NIKKOR 85mm f/3.5G ED VR, och jag har inte ångrat det en sekund.

Köpte mitt begagnat här på FS, så jag kom undan med 2900, tror jag det var.

Annars så finns det ju Nikons nya 40mm som ligger på 2290 hos godisbutiken

Listan kan nästan göras hur lång som helst; allt handlar om vad du vill ha fota och hur när du är beredd att gå.
 

MatteH

Aktiv medlem
Jag behöver ett Macroobjektiv men har i princip noll koll på vad jag ska leta efter. 40,50, eller 60?
— Ska fotografera objekt med 3-5cm avstånd ungefär. Upp till 1 decimeter kanske.

Är fattig student så funderar på om det brukar gå att köpa billigare under mellandagsrean?
Vilket pris bör vara rimligt för ett begagnat macroobjektiv?
Är det någon kvalitetsskillnad mellan märkena?
Båda de två makro-gluggar som det pratas om här är helt perfekta för ditt ändamål!
Den nya makro 40mm är enormt bra till ett väldigt lågt pris. Nackdelen som jag kanske kan se med den gluggen är att du måste själv vara väldigt nära motivet eftersom brännvidden är 40mm (x1.5 på din D90) så man får inte hjälp av omkringliggande ljus så mkt. Om du kör en 85mm makro så kan du "fysiskt" vara längre från motivet men få samma resultat eftersom brännvidden är längre.
Hoppas du hajar lite vad jag menar annars kan jag försöka förklara lite bättre/mer ingående!
Bara att höra av dig om du har fler frågor!
Mvh
Nikon-Matte
 

RockAlgot

Aktiv medlem
Båda de två makro-gluggar som det pratas om här är helt perfekta för ditt ändamål!
Den nya makro 40mm är enormt bra till ett väldigt lågt pris. Nackdelen som jag kanske kan se med den gluggen är att du måste själv vara väldigt nära motivet eftersom brännvidden är 40mm (x1.5 på din D90) så man får inte hjälp av omkringliggande ljus så mkt. Om du kör en 85mm makro så kan du "fysiskt" vara längre från motivet men få samma resultat eftersom brännvidden är längre.
Hoppas du hajar lite vad jag menar annars kan jag försöka förklara lite bättre/mer ingående!
Bara att höra av dig om du har fler frågor!
Mvh
Nikon-Matte
85 kanske är bättre alternativ för mig då...

Till exempel ska jag fotografera en pennspets, då bakgrunden ska vara vit (ej grå) så antar att ljuset osv är ganska viktigt där.
Även textur på produkter (exempel: http://cafemakeup.com/wp-content/uploads/2010/12/Giorgio-Armani-Platinum-Palette-1-1024x680.jpg)

fast just exemplet här är något sämre kvalitet än vad jag vill åstadkomma!
 

MatteH

Aktiv medlem
85 kanske är bättre alternativ för mig då...

Till exempel ska jag fotografera en pennspets, då bakgrunden ska vara vit (ej grå) så antar att ljuset osv är ganska viktigt där.
Även textur på produkter (exempel: http://cafemakeup.com/wp-content/uploads/2010/12/Giorgio-Armani-Platinum-Palette-1-1024x680.jpg)

fast just exemplet här är något sämre kvalitet än vad jag vill åstadkomma!
Japp, då är ljuset rätt viktigt och framför allt den belysningen som är runt om :D

Jag kan testplåta en pennspets med en D7000+ 85 makro gluggen mot en vit bakgrund så får du se..
Spelar det nån roll hur stor spetsen ska vara?

/Matte
 

RockAlgot

Aktiv medlem
Japp, då är ljuset rätt viktigt och framför allt den belysningen som är runt om :D

Jag kan testplåta en pennspets med en D7000+ 85 makro gluggen mot en vit bakgrund så får du se..
Spelar det nån roll hur stor spetsen ska vara?

/Matte
Ja gärna! Har du gråkort också? Behövs det alltid eller skulle man kunna ändra inställningar, om man fotograferar mot vit bakgrund vid ett stort fönster?
 

MatteH

Aktiv medlem
Ja gärna! Har du gråkort också? Behövs det alltid eller skulle man kunna ändra inställningar, om man fotograferar mot vit bakgrund vid ett stort fönster?
Tjena,

Vitbalanserade bilden men hade kanske lite dåligt ljus runt om men det funkar kanske ändå :D
Plåtar du i NEF så kan man ändra vitbalansen i efterhand.

Här är 2 filer, den ena plåtad med 40 makro och den andra med 85 makro,
http://matte.izopix.se/Foto/

/Matte
 

stregnil

Aktiv medlem
Jag kör Nikon 60mm och är mycket nöjd. Planen var den hyllade 70mm från Sigma (ska vara något av de skarpaste som finns)... men efter 3 felfokuserande exemplar gav jag upp.
 

RockAlgot

Aktiv medlem
Tjena,

Vitbalanserade bilden men hade kanske lite dåligt ljus runt om men det funkar kanske ändå :D
Plåtar du i NEF så kan man ändra vitbalansen i efterhand.

Här är 2 filer, den ena plåtad med 40 makro och den andra med 85 makro,
http://matte.izopix.se/Foto/

/Matte
Tack för hjälpen!
Är det DSC_8657.JPG taget med 85?
Jag försöker alltid fota så som jag vill ha det i slutändan och slippa ändra vitbalansen för mycket i photoshop, men har svårt att ställa in rätt i kameran överhuvudtaget just nu.
Men är NEF att föredra framför RAW om jag vill ha bakgrunden så vit som möjligt?
 

horvendile

Aktiv medlem
Jag har dålig syn och ser suddigt på längre avstånd än så!
Ah, det kan förstås vara en anledning så god som någon. I alla fall om vill titta på kameran och objektet samtidigt. Fast tittar du genom sökaren eller på kamerans skärm borde det, tycker jag, kvitta om man har ett 40 mm objektiv med 4 cm objektsavstånd eller 90 mm objektiv med 9 cm objektsavstånd.
 

MatteH

Aktiv medlem
Tack för hjälpen!
Är det DSC_8657.JPG taget med 85?
Jag försöker alltid fota så som jag vill ha det i slutändan och slippa ändra vitbalansen för mycket i photoshop, men har svårt att ställa in rätt i kameran överhuvudtaget just nu.
Men är NEF att föredra framför RAW om jag vill ha bakgrunden så vit som möjligt?
Tjena igen,

DSC_8657.JPG bilden är tagen med 40 makrot!

Om man ska fota nåt med vitt bakgrund är nog det viktigaste att man har mkt ljus runtomkring så att bakgrunden verkligen blir vit (om man inte korrigerar den i efterhand för att få det att stämma 100%)

NEF och RAW är samma sak, bara olika benämningar på det. Fördelen med att fota NEf är att du förlorar ingen information i bilden. En JPEG fil är alltid komprimerad på ett eller annat sätt så vill man få ut så mkt info som möjligt i sin bild är RAW/NEF att föredra men då krävs det att man jobbar med bilden i efterhand. Kör man NEF fil så kan man även ställa om vitbalansen i efterhand om man säger så, alltså bestämma/välja om vitbalansen utan att det förstör eller påverkar bilden. (Förstör ingen info i bilden)
Kan varmt rekommendera Nikon Capture NX2 för att hantera sina RAW/NEF filer, kostar dock ca 1500:- men är sjukt bra!

/Matte
 
ANNONS