Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Billigt i Gran Canaria! Äkta vara?

Produkter
(logga in för att koppla)

Knolpak

Aktiv medlem
Tjena!

Är på gran canaria och såg här en butik (serös "prylbutik") en Eos 350D med 18-55 objektivet för 3200 euro. Det är strax under 2900kr som kursen står nu. Dvs halva priset mot för hemma i Sverige. Reseledarn varnade lite för piratkopior. Jag kände aldrig på kameran (har aldrig kännt på en sån förut heller för den delen) men den såg mycket äkta ut. Blänk, logga, kartongen osv. Kan detta vara en piratkopia? Jag är jävligt sugen. Sen är det ju det där med garanti också. Men för halva priset, om det är en äkta, då är det nästan taget ändå känns det som.

Soliga hälsningar!

/Andreas
 
Är det inte nåt med skatterna på kanarieöarna? Typ att de inte har några eller nåt. Jag vet att bilar var ruskigt billiga där för några år sen iallafall.
 
Hej

iochmed eu försvann skattebefrielsen, men skatten är låg.

Prova kameran och håll den sen i handen då du köpt den, låt dem inte packa ner den etc, kan sluta med en tegelsten i kartongen.

Jag har varit på tennerifffa 16 år i rad o priserna jag sett är bra, men oftast är det som i detta fallet en utgående modell, men det jag köpt har funkat.

Minneskorten har dock aldrig varit state of the art eller särskilt prisvärda. Solinor o sigmaobjketiv relativt billiga

Roine
 
det är INTE skattefritt, men låg skatt, så du har betalt skatt i annat eu land, men du får äl inte ta in varor för mer än ett visst belopp pga undantaget nedan just från tex Tenneriffa:

Citat från (http://www.tidningen.aland.net/se/debatt/ledaren/nyhet.asp?newsID=8247):
PRECIS SOM ÅLAND HAR Kanarieöarna ett undantag från EU:s indirekta skatter. Men där Åland uteslutande utnyttjat undantaget för att sälja skattefritt på färjor har Kanarieöarna också använt det för att gynna den landbaserade näringen.

Hur då?

Helt kallt genom en mervärdesskatt på varor på 4,5 procent. Det ska jämföras med mervärdesskatten på Åland och i Finland som i dag ligger på 22 procent. Det är inte en liten del av förklaring till att priserna på våra breddgrader ibland kan få utländska gäster att höja på ögonbrynen. På Kanarieöarna har den låga beskattningen av varor i stället gett låga priser som i sin tur får folk att öppna plånböckerna.
 
Åland är inge skattefritt handelsområde... 22% moms är det som gäller på Åland.

Däremot är det skattegräns ex. mellan Sverige-Åland därav kan du hadla taxfree på båtarna. Men det är inte konstigare än att du ex. reser till Brasilien som inte är med i EU.
(kanske lite konstigare...)
 
Det finns mycket piratkopior av allt möjligt. Men att de skulle ha börjat tillverka Canon kameror som kopior är väl ändå att ta i.
Inte ens i Kina, Thaland eller Ryssland har jag hört talas om något liknande.
Det finns enklare sätt att lura pengar av folk.
 
Jag menar 320 euro, ja. Hade lite brådis då "internet-café-tiden" höll på ta slut.

Precis vad jag misstänkte. Varför göra en kopia av denna kamera? Det verkar ju sjukt. Det låter nästan dyrare...

Svärfar åkte fast i tullen en gång då dom var på kanarieöarna och dök. Då hade dom en dyr dykarkamera med sig. Det var när dom skulle in i Sverige igen som dom blev stoppad av tullen som ville se kvitto på att kameran var köpt i Sverige. Men då rörde det sig om tio gånger mer pengar. Så jag tror att jag går ganska fri på tullen. Jag menar, dels kostar den nästan ingenting (som vilken liten kamera som helst) och dels har väl 90% av svenskanrna med sig en kamera när dom åker utomlands...

Aja. Tack för alla svar. Om det blir en hyrbil i detta molniga väder så åker vi nog förmodligen till köpcentret och kollar en extra gång på den. Känns den bra blir det nog en affär på den.

Sista frågorna:

Vet någon om dom gör olika modeller för olika land? Alltså; finns det Svenska på menyerna eller åtminstone Engelska?

Och lite kort; Är det någon anledning att vänta in en kanske 450D i Sverige för den är så mycket bättre för dom massa massa tusenlappar det kommer bli emellan?

/Tack
Andreas
 
Knolpak skrev:
Vet någon om dom gör olika modeller för olika land? Alltså; finns det Svenska på menyerna eller åtminstone Engelska?

En modell finns, med bl.a. svenska menyer.

Knolpak skrev:
Och lite kort; Är det någon anledning att vänta in en kanske 450D i Sverige för den är så mycket bättre för dom massa massa tusenlappar det kommer bli emellan?

400D kom ut nyligen. Det dröjer minst ett år innan nästa modell kommer - ett år med missade fotomöjligheter om du väntar..
 
Se bara till att alla "tillbehör" såsom laddare och batterier ingår i priset. Oseriösa affärer finns, och det vanligaste knepet är att locka in dig med en billig kamera, och inte släppa iväg dig med den förrän du lagt en jäkla massa pengar på dåliga minneskort och batterier.
 
Det låter lite skumt. Normalt ligger priserna på Kanarieöarna nuförtiden precis på samma nivå som de flesta Nätbutikerna.Motsvarande utrustning kostar ca 1000 eur hos AC-Foto.
 
Se upp!
Det finns väldigt många lurendrejare på Kanarieöarna. Var helt säker på din sak! Oftast får man inte med sig det man tittat på utan bara ett tomt skal. Jag vill inte låta fördomsfull men det konstiga är att de flesta fotobutiker tycks drivas av invandrare från Indien/Pakistan och man kan misstänka det är organiserat.
Så var det åtminstone för några år sedan. Förhoppningsvis bättre nu.

mvh
 
Ok. Jag ska tänka över det noga. Det finns ett annat alternativ kvar. Saken är den att den ska vara till firman (helt nystartad reklambyrå/grafisk designbyrå som inte har några stora pengar att lägga på denna utrustning. Så det andra alternativet skule vara att leasa eller betala av en kamera i Sverige. Är det någon som har några bra tips där? Det positiva med det, förutom säkerheten är att vi kan köpa på oss extra kort och batterier samtidigt utan att behöva binda upp en massa pengar.

Antar att någon vet någon bra firma i Sverige som har en lösning för mig? Det står och pendlar mellan detta två alternativ...

Hade dock gärna haft en kamera nu när det är en vecka kvar på denna vackra semester ^__^


/Adde
 
då är momskvitto viktigt ju.

De flesta stora websiterna i se har leasing (men då hanteras väl momsen annorlunda), scandinavianphoto, cyberphoto mm är rätt stora. Finns fler
 
Är precis hemkommen från just Cran Canaria och självklart har man traskat runt i kamerabutikerna lite.
Priserna varierar ganska ordentligt beroende på vilken dag man frågar dom, ena dan kan det kosta 150 euro och andra 300... ( 400D hittade jag från ca 400-600 euro inkl kitglugg).
Praxisen är som andra säger att locka in kunder med de mer välkända kamerorna i montrarna för att sedan påpeka alla den kamerans brister, sedan tar dom fram nåt plastigt skräp som bara kostar lite lite mer men är sååå mycket bättre enligt dom själva. Oftast ligger det priset på minst det dubbla mot vad skräpet skulle kosta här hemma så man får mycket rabatter på skräpet innan man går ur butiken.
Var även ut för ett fall av piratkopia då jag kikade på en Sony hårddisk.videokamera, den såldes för 600 euro normalt men denna kostade bara 140. Allt såg helt ok ut, loggor, menyer, linsen m.m. men det var väldigt lätt och plastig på nåt sätt. Hade inte kännt på kameran här hemma innan men gjorde det när jag kom hem och det var nog tur att jag började ana oråd där... =)
Skulle vara kul att höra om någon köpt en mer känd kamera billigt där nere på sista tiden då det verkar ganska svårt att prångla ut dom ur butikerna, verkar alltid vara nåt fel när man vill ha de bra grejorna, fel garanti eller att dom inte passar windows XP m.m. =)
 
Det är rätt vanligt med kopior som hete Sonny, Panasoanic, Hitichi, Nikinon osv osv.
Givetvis är det rent skit och jag skulle tro att antalet seriösa fotohandlare pâ Gran C kan räknas pâ enaa handens tumme.
 
Det är nästan alltid något skumt när en vara säljs så mycket billigare.
En bekant till mig frågade om en viss minoltamodell (det här var några år sedan) var bra. Jag sa att det var samma som jag jobbade med. Priset var hälften jämfört med Sverige. Nästa dag kom han med en össtysk skräpkamera som försäljarna på Kanarieöarna lurat på honom; för dubbla svenska priset.

En annan gång lockades jag in för att köpa en Sony Walkman. Försäljaren sa att den bara spelade metallband (!?) och när jag bad att få prova med mitt eget band så lät det skit. Dom hade satt en tejpbit på tonhuvudet(!?) När jag insiterade på att få köpa den ändå kastade dom ut mig...
 
ANNONS