Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
BIlligt men bra minneskort
- Trådstartare chewie
- Start datum
Camerans
Aktiv medlem
Chewie,
there are so many. I have only used Sandisk and Lexar, but check out www.dpreview.com They have many comparison tables and tests there.
Best, Duncan
there are so many. I have only used Sandisk and Lexar, but check out www.dpreview.com They have many comparison tables and tests there.
Best, Duncan
oee
Aktiv medlem
www.digitalnytt.com har Transcend kort billigt, drygt 1000:- för 256 MB. Har ett antal kort från denna tillverkare, alla har fungerat mycket bra i diverse prylar.
Det enda kort jag någonsin har haft problem med var ett Sandisk-kort, så enligt mig behöver dyrt absolut inte alltid vara bättre än billigt.
Det enda kort jag någonsin har haft problem med var ett Sandisk-kort, så enligt mig behöver dyrt absolut inte alltid vara bättre än billigt.
froderberg
Aktiv medlem
Jag kör bland annat med Scandinavian Photos egna kort som är snabbt. Mitt dyra Sandisk-kort är jobbigt långsamt.
Fredrik80
Aktiv medlem
Om din kamera tar microdrive sa ar IBM's 1Gb bland det mest prisvarda du kan kopa. Du kan hitta det for runt 2500 kr.
Fredrik,
www.worldsphotos.com
Fredrik,
www.worldsphotos.com
mjonsson
Aktiv medlem
Fredrik80 skrev:
Om din kamera tar microdrive sa ar IBM's 1Gb bland det mest prisvarda du kan kopa. Du kan hitta det for runt 2500 kr.
Inget fel på priset eller själva funktionen i IBM:s microdrives. Men, dom är helt fantastiska på att äta batteri. Väljer du detta alternativ vill du ha massor av milliampere i dina batterier.
/Mattias
Fredrik80
Aktiv medlem
dilbert skrev:
Inget fel på priset eller själva funktionen i IBM:s microdrives. Men, dom är helt fantastiska på att äta batteri. Väljer du detta alternativ vill du ha massor av milliampere i dina batterier.
/Mattias
Ok. Kände inte till detta eftersom jag inte har något annat minneskort att jämföra med.
Med min D60 har batteriet räckt tillräckligt länge för att jag inte ska reagera i varje fall. I förrgår var jag ute och fotade i 6 timmar, tog drygt 300 bilder och tankade sedan ner allt till datorn. Behövde aldrig byta batteri.
Fredrik,
www.worldsphotos.com
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
Hej
Kör enbart med Microdrive, har 9stycken, till min EOS D60, inga som helst problem med batterierna.
Roine
Kör enbart med Microdrive, har 9stycken, till min EOS D60, inga som helst problem med batterierna.
Roine
dilbert skrev:
/Mattias
tager
Aktiv medlem
dilbert skrev:
/Mattias
Ansluter sig till skaran smått oförstående D60-ägare.
Har inte heller märkt att en microdrive ska äta speciellt mycket batteri?
mjonsson
Aktiv medlem
tager skrev:
Ansluter sig till skaran smått oförstående D60-ägare.
Har inte heller märkt att en microdrive ska äta speciellt mycket batteri?
Canon är med andra ord mycket bättre på att göra kameror än Fuji. I den S1 Pro jag använder har jag en Microdrive, när jag använder den försvinner batterierna mycket fortare än om jag använder ett "vanligt" minneskort. Sen, att S1:an äter batteri mer än andra kameror är jag med på, men med Microdriven så ökar ameretuggandet än mer.
Det är kanske idé att köpa sådana här saker från ställen som tillämpar öppet köp - fast det gör väl alla en viss tid enligt lag.
/Mattias
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
Hej Mattias
Det jag läst på andra formun, fakta eller ej, är att bla Canon D30 och D60 är speciellt optimerade för Microdriven, som exempel angas där att tex Nikons D100 inte är det.
Det gällde då framförallt skrivningssättet och hastigheten, men de kan ju gjort nått med att de inte kör motorn i onödan etc.
Bara en ren spekulation från min sida. Dock såg jag ingen rasande skillnad på min Canon S90 Pro heller då jag hade den kvar.
Men mäter man pris per ladrad bild så är nog 1GB Microdriven i särklass ännu, och tar kameran mer kraft så kostar ju et extra batteri ändå mindre än skillnaden mellan tex 1GB CF statiskt mot Microdriven.
Det lär nu finnas 4GB dito, men då har man tydligen problem med att filsystemet som klarar över 2GB inte är implementerat i alla kameror, vet ej hur det är med Canons kameror.
Roine
Det jag läst på andra formun, fakta eller ej, är att bla Canon D30 och D60 är speciellt optimerade för Microdriven, som exempel angas där att tex Nikons D100 inte är det.
Det gällde då framförallt skrivningssättet och hastigheten, men de kan ju gjort nått med att de inte kör motorn i onödan etc.
Bara en ren spekulation från min sida. Dock såg jag ingen rasande skillnad på min Canon S90 Pro heller då jag hade den kvar.
Men mäter man pris per ladrad bild så är nog 1GB Microdriven i särklass ännu, och tar kameran mer kraft så kostar ju et extra batteri ändå mindre än skillnaden mellan tex 1GB CF statiskt mot Microdriven.
Det lär nu finnas 4GB dito, men då har man tydligen problem med att filsystemet som klarar över 2GB inte är implementerat i alla kameror, vet ej hur det är med Canons kameror.
Roine
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
Japp
Dock inte alltid via kameran, men har du extern CF läsare är det som en vanlig hårddisk.
Dock inte alltid via kameran, men har du extern CF läsare är det som en vanlig hårddisk.