Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

BIlligt men bra minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

chewie

Aktiv medlem
jag undrar om nagon kan tipsa mig om ett billigt men bra minneskort runt 512mb?
nagon som harttalas om PQI?

sa det betyder att dom billiga ar usla? oops hur usel snackar vi da? kvalite eller hastighet eller vad? finns det nagot satt att testa eller se om ett minneskort ar bra?

www.digitalnytt.com har Transcend kort billigt, drygt 1000:- för 256 MB. Har ett antal kort från denna tillverkare, alla har fungerat mycket bra i diverse prylar.

Det enda kort jag någonsin har haft problem med var ett Sandisk-kort, så enligt mig behöver dyrt absolut inte alltid vara bättre än billigt.

Jag kör bland annat med Scandinavian Photos egna kort som är snabbt. Mitt dyra Sandisk-kort är jobbigt långsamt.

Fredrik80 skrev:
Om din kamera tar microdrive sa ar IBM's 1Gb bland det mest prisvarda du kan kopa. Du kan hitta det for runt 2500 kr.

Inget fel på priset eller själva funktionen i IBM:s microdrives. Men, dom är helt fantastiska på att äta batteri. Väljer du detta alternativ vill du ha massor av milliampere i dina batterier.

/Mattias

Det finns.
Jag köpte ett Transcend 512Mb 25x för 2100:- hos digitalnytt samt en liten USB2-läsare (350:)
Den tankar ur kortet på 20 sekunder, så nog är det snabbt alltid...

dilbert skrev:
Inget fel på priset eller själva funktionen i IBM:s microdrives. Men, dom är helt fantastiska på att äta batteri. Väljer du detta alternativ vill du ha massor av milliampere i dina batterier.

/Mattias

Ok. Kände inte till detta eftersom jag inte har något annat minneskort att jämföra med.

Med min D60 har batteriet räckt tillräckligt länge för att jag inte ska reagera i varje fall. I förrgår var jag ute och fotade i 6 timmar, tog drygt 300 bilder och tankade sedan ner allt till datorn. Behövde aldrig byta batteri.

Fredrik,
www.worldsphotos.com

Hej

Kör enbart med Microdrive, har 9stycken, till min EOS D60, inga som helst problem med batterierna.

Roine

dilbert skrev:

/Mattias

dilbert skrev:

/Mattias

Ansluter sig till skaran smått oförstående D60-ägare.
Har inte heller märkt att en microdrive ska äta speciellt mycket batteri?

tager skrev:
Ansluter sig till skaran smått oförstående D60-ägare.
Har inte heller märkt att en microdrive ska äta speciellt mycket batteri?

Canon är med andra ord mycket bättre på att göra kameror än Fuji. I den S1 Pro jag använder har jag en Microdrive, när jag använder den försvinner batterierna mycket fortare än om jag använder ett "vanligt" minneskort. Sen, att S1:an äter batteri mer än andra kameror är jag med på, men med Microdriven så ökar ameretuggandet än mer.

Det är kanske idé att köpa sådana här saker från ställen som tillämpar öppet köp - fast det gör väl alla en viss tid enligt lag.

/Mattias

Hej Mattias

Det jag läst på andra formun, fakta eller ej, är att bla Canon D30 och D60 är speciellt optimerade för Microdriven, som exempel angas där att tex Nikons D100 inte är det.

Det gällde då framförallt skrivningssättet och hastigheten, men de kan ju gjort nått med att de inte kör motorn i onödan etc.

Bara en ren spekulation från min sida. Dock såg jag ingen rasande skillnad på min Canon S90 Pro heller då jag hade den kvar.

Men mäter man pris per ladrad bild så är nog 1GB Microdriven i särklass ännu, och tar kameran mer kraft så kostar ju et extra batteri ändå mindre än skillnaden mellan tex 1GB CF statiskt mot Microdriven.

Det lär nu finnas 4GB dito, men då har man tydligen problem med att filsystemet som klarar över 2GB inte är implementerat i alla kameror, vet ej hur det är med Canons kameror.

Roine

gar det att ladda bada vagarna fran och till datorn med cf kort? om man vill annvanda cf kortet for att flytta bilder fran en dator till en annan tex.

ANNONS
Götaplatsens Foto