Annons

bilxt tillbehör?

Produkter
(logga in för att koppla)

pola

Aktiv medlem
Har just skaffat en Canon Speedlight 420 Ex och funderar på att skaffa
något tillbehör, några tips?
Per-Olof Nordin

TTL-kabel

En TTL-kabel som separerar blixten från kameran med bibehållen TTL-ljusmätning. Användbart i många sammanhang. Originalkabeln från Canon är dock oförskämt dyr (som vanligt). Jag har inte sett några piratvarianter.

Walle skrev:
OmniBouncer?

För att diffusera blixljuset så att det blir ett mer naturligt ljus.

Kostar 270 på scandinavianphoto.se
http://www.scandinavianphoto.se/goto.asp?artnr=41545

Hej

spara pengarna! Jag skaffade dylik till min Nikon Sb28 blixt. Onödigt utgift skulle det visa sig då diffusorn bara stjäl ljus, någon avgörande skillnad ser jag inte mellan att använda resp köra utan.

Med vänlig hälsning
Johan

Re: TTL-kabel

acke skrev:
Jag har inte sett några piratvarianter.
Det finns på Jessops i England om nu någon har vägarna förbi det landet någon gång. Säkert bara en tidsfråga innnan sladdarna dyker upp här, det måste ju finnas hur många fotografer som helst som inte är förtjusta i idén att pröjsa 1500 för en telefonsladd med ett par specialkontakter på.

Någon som testat Pocketbouncer?

Jag har en Omnibounce och tycker den funkar utmärkt. Dock så ska man dela ledtalet med 2.5 om jag föstått det hela rätt. Väldigt tjock plast.

En sak jag är nyfiken på är Lumiquests pocketbouncer: http://www.lumiquest.com/lq871.htm

Är det någon som testat den? Jag fick hicka när jag hörde att Scandinavian Photo vill ha 590:- för den så jag avstog men den ska tydligen minska ljuset med ca 1 1/3 steg. Finns även testbilder på sidan. Om den är något att ha borde den gå att beställa från USA.

Du kan nog utgå från att den där ger ett mycket bättre resultat än en Omnibouncer. Och användbar utomhus är den också. I motsats till Omnin som funkar genom att sprida lite ljus till omkringliggande väggar och öka storleken på ljuskällan marginellt så ökar den där varianten storleken på ljuskällan ganska rejält. Jag har experimenterat med en hemgjord variant i papp i A4-storlek med rätt bra resultat. Prova det så ser du om det är värt att punga ut för äkta vara.

Pocketbouncern verkar ju inte så dum. De flesta blixtbilder tar jag med blixten rakt upp och vidvinkelskivan uppdragen för att kasta lite ljus direkt på modellen. Detta verkar ju vara samma princip, men ger lite mer ljus rakt på. Verkar inte dumt som sagt...

Jag har också en annan, lite större variant från Lumiquest (tror den heter big bounce eller nåt). Den är som en liten softbox fram på blixten (15x20cm?), vilket inte är dumt. Mest nytta gör den när blixten är nära modellen (på långt avstånd blir ju ljuspuntken ganska liten igen).

ANNONS
Götaplatsens Foto