Annons

Bisarrt fel på diafilmer

Produkter
(logga in för att koppla)

HenrikP2

Medlem
Jag har ett problem med (endast) analog diafilm. Jag har fotat 3-4 rullar hittills (annars bara negativ) och på alla rullar utom 1 har det blivit ett märkligt fel. Felet består i att 1-2 bilder på rullen är perfekta vad gäller exponering, resten är svarta. Kolsvarta. Alltså inte underexponerade utan som om linslocket varit på, om ni fattar. Fast det har det inte. Det är alltid de första 2-3 bilderna som är bra också, resten svarta. Filmerna har fotats under 6 månaders tid förresten, de första runt jul och den sista nu i juli.

Utrustningen har varierat, jag har använt 2 olika och nyservade kameror som annars fungerar perfekt. En Nikon F2 med blandade gluggar och en Olympus 35sp. Båda kamerorna funkar alltså perfekt till negativ, och jag brukar gissa exponeringen ganska bra. På dessa dia har jag kört en blandning av gissa och mäta externt med en Minolta spotmeter. Inte fan kan exponeringen vara så off att alla bilder är kolsvarta.

Labbet, ett mycket respekterat sådant i Sthlm, har ingen aning om vad problemet är.

Vad kan det vara? Första rullen som fuckades upp var utgången sedan 4-5 år, så jag tänkte det kanske var fel pga det. Men senaste rullen var en splirrans ny Provia. Har aldrig problem annars, varken med kameror eller handhavande. Jag vet vad jag gör.

Det känns som ett bisarrt problem och jag är less på att slösa pengar och, framförallt, föreviga ögonblick som sedan visar sig vara förstörda.

PS Det sjukaste av allt, kanske, är att den enda rulle som inte blev helt svart blev gudomligt bra; hade säkert 10 keepers på den och jättefina färger.
 
Senast ändrad:

Gamle Svarten

Aktiv medlem
Jag är verkligen ingen expert, men ........
Ifall du tar en provfilm (dia) och skickar den till ett annat lab., så kan du kanske eliminera en tänkbar felfaktor.
 

HenrikP2

Medlem
Jag är verkligen ingen expert, men ........
Ifall du tar en provfilm (dia) och skickar den till ett annat lab., så kan du kanske eliminera en tänkbar felfaktor.
Sant, och det får jag nog göra. Även om det känns konstigt det med ... all film ligger ju i samma bad, så att säga. Och 1 bild blev ju okej. Men ja, jag är ingen expert heller, helt lost faktiskt. Tack
 

Ventures

Aktiv medlem
Konstigt om det blir samma fel med båda kameror och olika batcher film.
Felet borde rimligen ligga hos labbet då. De säger förstås inte om andra kunder råkat ut för samma sak.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Jag tycker att det är svårt för ett labb att misslyckas med framkallningen på ett sånt sätt att det konsekvent skulle drabba alla bilder på rullen utom de första två. jag tycker det vore långt mer sannolikt att det drabbar alla bilder på rullen, utan undantag.

Vad gäller att filmerna är gamla så borde det vara ett långt mindre problem. Jag gissar att du kan få problem med att färgerna blir lite fel, men kemikalierna borde fortfarande vara ljuskänsliga.
 

HenrikP2

Medlem
Jag tycker att det är svårt för ett labb att misslyckas med framkallningen på ett sånt sätt att det konsekvent skulle drabba alla bilder på rullen utom de första två. jag tycker det vore långt mer sannolikt att det drabbar alla bilder på rullen, utan undantag.

Vad gäller att filmerna är gamla så borde det vara ett långt mindre problem. Jag gissar att du kan få problem med att färgerna blir lite fel, men kemikalierna borde fortfarande vara ljuskänsliga.
Nej precis, ingenting här ger mig nån indikation åt nåt håll. Klart jag kan göra fel, gör det hela tiden, men det är ju skillnad på ett stopps över/underexponering och TOTALT KOLSVARTA bilder, 34 st på raken, särskilt när 1 i början är klockren och minst 5-6 bilder till efter den var på samma motiv och vid samma tillfälle. Kamerorna funkar perfekt också som sagt, skjuter ju negativ genom dem hela tiden. Nej, det är helt sjukt detta. Fattar ingenting.
 

Smw

Aktiv medlem
Hej !
Texten utanför bilden, finns den på hla filmen ?
Finns det nnågra skador på perforeringen ?

//MW
 

Stonos

Aktiv medlem
Har du texten på filmen så låter det som om filmen har släppt i kameran. Diafilmen har säkert en annan bas som kanske är styvare och lite trögare att dra fram och därför släpper den. Kolla så att vredet med veven åker runt när du matar fram nästa ruta. Om den inte snurrar så har filmen släppt. Det kan vara bökigt att få fast filmen ordentligt i äldre kameror.
 

HenrikP2

Medlem
Har du texten på filmen så låter det som om filmen har släppt i kameran. Diafilmen har säkert en annan bas som kanske är styvare och lite trögare att dra fram och därför släpper den. Kolla så att vredet med veven åker runt när du matar fram nästa ruta. Om den inte snurrar så har filmen släppt. Det kan vara bökigt att få fast filmen ordentligt i äldre kameror.
fan du det låter som du knäckt det. låter väldigt rimligt med tanke på att första bilden/bilderna är de som blivit bra (blivit något alls). skumt att det dock verkar funka 1-2-3 bilder och sen inte? att det släpper först då och sen inte? men det låter rimligt som sagt, för när jag fotat dia med en helautomatisk point-and-shoot nån enstaka gång, har jag faktiskt märkt att kameran låtit annorlunda när den dragit fram filmen, särskilt mot slutet av rullen. som att den kämpade mer.
 

HansG

Medlem
Har du texten på filmen så låter det som om filmen har släppt i kameran. Diafilmen har säkert en annan bas som kanske är styvare och lite trögare att dra fram och därför släpper den. Kolla så att vredet med veven åker runt när du matar fram nästa ruta. Om den inte snurrar så har filmen släppt. Det kan vara bökigt att få fast filmen ordentligt i äldre kameror.
Borde inte det resultera i en överexponerad (= flera exponeringar) bild mellan de som blir bra och de svarta?
 

HenrikP2

Medlem
Borde inte det resultera i en överexponerad (= flera exponeringar) bild mellan de som blir bra och de svarta?
I detta scenario bör ju filmen isf aldrig ha vevats fram efter ruta 3-4 nånting. Men det är skumt också, även om det är den mest rimliga förklaringen så långt. Jag märkte aldrig att det kändes konstigt när jag vevade hem rullen, att det liksom släppte och gick lätt så som det gör när filmen är tillbakarullad, tidigare än normalt.
 

apersson850

Aktiv medlem
Det brukar gå att se på manuella kameror (alltså sådana där filmen inte dras fram och tillbaka med motor) att filmen faktiskt följer med bakåt. Min sista handjagade kamera har en blank knapp att frikoppla frammatningsrullen med, när man ska veva tillbaka filmen. I knappen sitter det, assymetriskt, en lite röd prick. Den kan man titta på för att se att frammatningsrullen snurrar baklänges när man vevar.

Likaså kan man se att veven snurrar när man drar fram filmen, och på så sätt se att filmen följer med framåt.

Och om filmen hoppar av finns inte tre bra bilder i början. Det har hänt mig en gång, så jag vet. Det finns max en överexponerad (vit) ruta, där man överlagrat alla 36 bilderna, om man inte förstod problemet tidigare.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
(En fantastisk finess i min gamla Zeiss Ikon Contessa är att slutaren inte spänns av frammatningshjulet. Istället spänns den av små kuggdrev när den perforerade filmen dras fram förbi hjulen. På så sätt blir det uppenbart ifall filmen dras fram eller inte)

Men så fint är det ju inte på en F2.
Hoppas att det löser sig för dig!
 

Snuddas

Aktiv medlem
Jag har ett problem med (endast) analog diafilm. Jag har fotat 3-4 rullar hittills (annars bara negativ) och på alla rullar utom 1 har det blivit ett märkligt fel. Felet består i att 1-2 bilder på rullen är perfekta vad gäller exponering, resten är svarta. Kolsvarta. Alltså inte underexponerade utan som om linslocket varit på, om ni fattar. Fast det har det inte. Det är alltid de första 2-3 bilderna som är bra också, resten svarta. Filmerna har fotats under 6 månaders tid förresten, de första runt jul och den sista nu i juli.

Utrustningen har varierat, jag har använt 2 olika och nyservade kameror som annars fungerar perfekt. En Nikon F2 med blandade gluggar och en Olympus 35sp. Båda kamerorna funkar alltså perfekt till negativ, och jag brukar gissa exponeringen ganska bra. På dessa dia har jag kört en blandning av gissa och mäta externt med en Minolta spotmeter. Inte fan kan exponeringen vara så off att alla bilder är kolsvarta.

Labbet, ett mycket respekterat sådant i Sthlm, har ingen aning om vad problemet är.

Vad kan det vara? Första rullen som fuckades upp var utgången sedan 4-5 år, så jag tänkte det kanske var fel pga det. Men senaste rullen var en splirrans ny Provia. Har aldrig problem annars, varken med kameror eller handhavande. Jag vet vad jag gör.

Det känns som ett bisarrt problem och jag är less på att slösa pengar och, framförallt, föreviga ögonblick som sedan visar sig vara förstörda.

PS Det sjukaste av allt, kanske, är att den enda rulle som inte blev helt svart blev gudomligt bra; hade säkert 10 keepers på den och jättefina färger.
Jag vet inte om detta kan vara relevant för ditt problem?
Men, för många år sedan hade jag ett likadant problem, de första bilderna blev som de skulle, sedan var det svarta (ej exponerade) rutor. Det visade sig vara så, att efter några frammatningar av film stannade resten kvar i kassetten, trotts att kameran visade frammatning som vanligt! Detta märktes inte när filmen vevades åter in i kassettrullen men framkom förstås efter framkallning. Felet berodde på slitage i kamerans frammatningskuggar vilket gjorde att frammatningsrutorna i filmen inte passade tillräckligt till kuggarna.
 

HenrikP2

Medlem
Jag vet inte om detta kan vara relevant för ditt problem?
Men, för många år sedan hade jag ett likadant problem, de första bilderna blev som de skulle, sedan var det svarta (ej exponerade) rutor. Det visade sig vara så, att efter några frammatningar av film stannade resten kvar i kassetten, trotts att kameran visade frammatning som vanligt! Detta märktes inte när filmen vevades åter in i kassettrullen men framkom förstås efter framkallning. Felet berodde på slitage i kamerans frammatningskuggar vilket gjorde att frammatningsrutorna i filmen inte passade tillräckligt till kuggarna.
låter ju onekligen som samma problem. märkligt att det inträffat på 2 olika kameror dock. antar att diafilmen är lite styvare och mer trögböjlig och att det är det som framkallar problemet isf, för med negativ är det aldrig problem, i någon av kamerorna.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Att det finns kuggar i filmbanan som garanterar att frammatning sker med exakt en ruta är ju en sak. Men filmen måste ju slira i spolen också ifall det ska bli tvärstopp. Hur är det med F2, kan den spolen slira? Vad händer om du öppnar bakstycket och håller emot spolen med ett finger samtidigt som du matar fram med frammatningsarmen?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det där med att kameran inte matar filmen var ett problem jag hade lite slumpmässigt på en Pentax-kompakt när det "begav sig". Dock märktes detta rätt snabbt. Möjligen var det så att räkneverket stannade. Jag minns inte riktigt, för det var inte alldeles igår... 🧐
 
ANNONS