Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bländarautomatik Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

Kolon

Aktiv medlem
Så hadde jag då köpt mig en kamera. Verkar fungera bra och så, men jag blir inte klar över en sak. Kan inte få något vettigt ut instruktionsboken heller. Kameran är en AE-1 Program med 50/1.8 objektiv.

Kameran har som sagt bländarautomatik. Om jag ställer tiden X vid ett visst bestämt tillfälle så visar ju displayen vilken bländare som är lämplig. Instruktionsboken beskriver att bländare 1.8 markeras med "2" i displayen (stegen som kan lysa är 1, 1.4, 2, 2.8 osv).

Vad markeras då den faktiska bländaren 2 (bör vara ett halvt steg mindre?) med? Gissningsvis också med 2. Hur gör jag om jag kör manuellt och vill använda bländare 1.8? Kameran kan ju lika gärna ha föreslagit den egentliga bländaren 2 vilket borde leda till ett lätt felexponerad bild.

Eller så är jag helt ute och cyklar. Hjälp mig.

Nu har jag visserligen ingen Canon men om du är ute efter att använda en viss bländare, ska du inte använda tidsautomatiken (bländarförval) istället då? Ratta in den bländare du vill ha och låta kameran välja slutartid istället för att skruva på slutartidsratten tills du får den bländare du vill ha?

Men som sagt. Jag vet inte alls hur en AE-1:a fungerar så ta mitt inlägg med en lagom stor nypa salt :)

/Tomas

Nu är det måånga år sedan jag fotograferade med en AE-1.. Men är det inte så att kameran visar någon mer indikering än just 2, vid f1.8?

Skillnaden mellan 1.8 och 2 är ju 1/3-steg. Jag har för mig, dock inte helt säker, på att detta indikeras med en liten blipp i sökaren någonstans?

f2 markeras med 2 och 1.8 markeras med 2 + ett (-) någonstans i sökaren ?

Jeppe skrev:
Nja.. Bländarautomatik är ju ett läge där du anger vilken bländare du vill använda och kameran ställer tiden. Om du anger tiden och kameran själv ställer bländaren så är detta tidsautomatik.

Nu blev det nog lite fel i tankebanan Jeppe.. ;=)

Bländarautomatik (Tv) innebär att man själv ställer in slutartiden och kameran ställer in lämplig bländare för "korrekt" exponering. Man kan också kalla det här för slutartidsförval.

Tidsautomatik (Av) däremot innebär att man själv ställer in önskad bländare och att kameran sedan automatiskt ställer in lämplig slutartid för "korrekt" exponering. Kan också kallas för bländarförval.

Ingen fara på taket Jesper! Hoppas bara att du snart blir fri från dina besvär så att du åter kan skapa läsvärda foruminlägg.. ;=)

Hej Anders ( och Jesper)

Sökardisplayen i Canon AE1 och AE1p visar tyvärr bara dom fasta bländarvärden och inga mellansteg. Det finns inte heller någon följevisning med +/- tecken på de här modellerna.
Jag utgår ifrån, att konstruktörerna hade inte tänkt på att den här kameran skulle användas helt manuellt. Målgruppen var ju egentligen inte dom, som köpte manuella kameror som Canon F1.

Det blir tyvärr lite bökig, men exponeringsfelen är ju inte stor heller, så i stort sett borde det inte vara nån problem.

Vill Du lita på allvar på en manuell följevisningskamera borde Du skaffa Dig en Canon F1, eller en gammal FTb. Canon AT1 är också manuell, men den har jag inte provat än.

Canons FD-Objektiv har förresten otroligt bra optisk prestanda, Du borde satsa på det här systemet.

hälsningar
Volker

volker skrev:
Canon AT1 är också manuell, men den har jag inte provat än.

Har en AT1 som jag har använt flitigt. En mycket trevlig och lättanvänd kamera. Ljusmätaren med följevisare gör att man har mycket bra kontroll på exponeringen. En mycket prisvärd kamera på begagnatmarknaden. Den brukar kosta 800 - 1000 kr på Tradera och liknande. Och då har man som Volker skrev tillgång till en mycket bra objektivserie som man också får för relativt små pengar./Göran

Å andra sidan VET jag inte om det finns någon bländare 2 på objektivet ifråga. Finns det alltid?

De markerade stegen på objektivet är 1,8 och sedan 2.8. Innebär detta att det är ett "riktigt" bländarsteg därimellan eller blir det fel? Det finns ju även ett omarkerat steg mellan dessa.

Bländaren kan Du alltid ställa "steglös" mellan dom där markerade stoplägen. Det finns med andra ord alla mellanvärden som t ex 2,2 eller 5,3.
Du kan kolla, hur blädaren beter sig, när Du skjuter in avbländningsknappen på kameran och vrider sedan bländarringen fram och tillbaka medan Du tittar in i objektivet.
Det omarkerade stopläget efter 1,8 motsvarar bländare 2 tror jag.

volker skrev:
Det omarkerade stopläget efter 1,8 motsvarar bländare 2 tror jag.

Nja... det är lite konstigt där, för mellan de andra markeringarna 2.8-4-5.6-8 är det precis ett halvt steg mellan (således 3.5-4.5-6.7). Men mellan f1.8 och 2.8 skiljer det bara 3/4 steg, så frågan vilken bländare på ½ steget det är, är inte helt lätt att besvara.. Men det är ju ändå såpass "lite" som 1/3 i vilket fall som (vilket iofs kan vara avgörande med dia).

Noga ska det vara ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto