Annons

Bländare

Produkter
(logga in för att koppla)

lord_fantiz

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag har ett litet problem vad gäller bländaren på min EOS 300 (tror jag). Under dagsljus vill jag ibland fota med lite längre slutartider utan att överexponera bilden, detta gör man väl då enklast genom att ställa in en så stor bländare som möjligt (dvs t.ex. f22) eller är det så liten som möjligt, jag blandar alltid ihop detta. Men jag har märkt att det ibland inte räcker till, man kan sitta där med bländare f22 och fortfarande ha en slutartid på 1/250s vad gör man då? Är det en begränsning hos EOS300 eller objektivet?

Har även börjat fundera på vilket kamera jag skall gå vidare med efter EOS300 som jag tycker är en helt ok nybörjar kamera, har någon något förslag? EOS30 kanske?

Dessutom undrar jag om man skall satsa på bättre gluggar till kameran hellre än att köpa en ny kamera?

Det är varken fel på gluggen eller kameran.

Vill du ha långa slutartider i starkt ljus finns det tre ganska lätta alternativ.

1. som du själv skrev är nog det lättaste att blända ner till en mindre bländare dvs 16, 22 eller ibland ännumer.

2. Långsammare film. Lägre Iso/asa tal.

Om en 400 film ger dig 1/500 sek blir det 1/250 sek med 200film och 1/125 med 100film.

3. Det finns filter du kan använda för att mörkaner och förlänga slutartiderna.

Om du har en begränsad budget och väljer mellan en ny kamera eller en ny glugg tycker jag du skall lägga pengarna på gluggen.
Själva huset påverkar inte bilden i lika stor utsträckning som objektivet.

lord_fantiz skrev:
Hejsan!

Jag har ett litet problem vad gäller bländaren på min EOS 300 (tror jag). Under dagsljus vill jag ibland fota med lite längre slutartider utan att överexponera bilden, detta gör man väl då enklast genom att ställa in en så stor bländare som möjligt (dvs t.ex. f22) eller är det så liten som möjligt, jag blandar alltid ihop detta. Men jag har märkt att det ibland inte räcker till, man kan sitta där med bländare f22 och fortfarande ha en slutartid på 1/250s vad gör man då? Är det en begränsning hos EOS300 eller objektivet?

Har även börjat fundera på vilket kamera jag skall gå vidare med efter EOS300 som jag tycker är en helt ok nybörjar kamera, har någon något förslag? EOS30 kanske?

Dessutom undrar jag om man skall satsa på bättre gluggar till kameran hellre än att köpa en ny kamera?

Hej,

Om du ställer ratten på 'M' kan du ju själv ange vilken bländare och slutartid du vill ha... Men genom att du vill fota i dagsljus med längre slutartider så är ju risken stor att du får överexponerade bilder.

Är bländare 22 det minsta du har på din glugg? Annars kan du välja en ännu mindre...

mvh
Darren

Hej

På canonkamror är det bekvämt att använda P läge och sedan tumhjulet för att välja det man vill ha med bibehållet förhållande.

Dock tror jag, som ni andra, att ett gråfilter ND är att föredra

objektiv

Ett tips kan vara ett polfilter som stjäl ett par bländarsteg. Annars kan man köpa ett gråfilter för att få bort lite ljus.

EOS300 räcker långt, satsa på optik till att börja med.

Det bästa alternativet kan vara ett gråfilter (ND-filter) vilket finns i så täta som 8 steg.. dvs. om du får 1/125 på bländare 22 (väldigt ljust) så får du 2 sekunder med ett sånt filter..

Jag tycker det låter lite konstigt att du får 1/250 vid bländare 22. Det skulle motsvara 1/2000 f/8. Normalt sett så är det på en ljus solig dag f16/slutartid=ISO..

Dvs att om du har en ISO 100 film i så borde du få runt 1/90 f/16.. eller 1/250 f/11.

Hursomhelst....på din andra fråga är svaret ganska klart. Behåll din 300..Med den kunskapsnivå du besitter just nu så kommer den kameran att räcka en bra stund till. (Baserat på din ursprungliga fråga)

ANNONS
Götaplatsens Foto