Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blänk i glasögon!

Produkter
(logga in för att koppla)

blenda12

Aktiv medlem
Hej finns det några enkla tipps på hur man undviker detta när man fotar modeller med glasögon.

Kör med två blixtar +paraply och en paraplybouncer.

/Magnus

Beakta vinklar.

Ljusblänk från glasögon är inte mycket svårare än biljard. Eftersom glasögonlinser är relativt plana är också den direkta reflexvinkeln ganska liten.

Undrar om han jag fotade hade extra besvärliga glasögon? Hade en blixt ca 45 grader från sidan och den andra grade från andra hållet(90 grader emellan) Fotade flera bilder och alla bilder tagna franifrån syns paraplyerna i glasögonen, fast jag rört mig ca 2 m i sidled..

Är det vanligt att använda polfilter vid porträttfoto??!! Det var inte direkt blänket utan mera spegling av blixtar i glasögonen.

Man kan lyfta upp glasögonen lite bak, så att dom pekar lite nedåt. Det funkar väldigt bra faktiskt. Upp om det kommer blixtar underifrån. Förstog du hur jag menar?

blenda12 skrev:
Undrar om han jag fotade hade extra besvärliga glasögon?

Det kan faktiskt spela in. Jag tog några porträttbilder, med naturligt ljus, på en jobbarkompis med glasögon. Fick både blänk och spegling. Först tänkte jag testa med polariseringsfilter, men eftersom jag inte hade något att förstärka ljuset med så hade det blivit för lång slutartid. Men så visade det sig att han hade ett annat par glasögon och med dem funkade det mycket bättre. Lite spegling fick jag fortfarande, men det blev acceptabelt iallafall.
Vad skillnaden i glasögonen bestod i vet jag inte, för mitt öga såg de likadana ut. Kanske olika behandling av av själva glasen?

Måste glasögonen vara med på bild?
I så fall: Skulle det kunna funka med tomma bågar? I så fall: Ta bort glasen.
Om inte: Shit! Vad jobbigt! Då måste man planera ljuset så att inga blixtreflexer når kameran. Jag tror att jag skulle be någon att gå runt med en ficklampa i lokalen och belysa modellens glasögon medan jag själv stod på kamerans position. På det sättet skulle jag leta upp rimliga platser för ljuskällor. Eller ska jag vara uppriktig så skulle jag inte inse problemet förrän det var för sent att åtgärda. Ovanstående är nog bara ett önsketänkande...

Alternativet "putsa i PS" finns också men problemet med det är att du riskerar att ha ett blänk mitt över iris och pupill och det är inte alls bra. Det går inte enkelt att rädda. Jag har räddat en bild i efterhand en gång och det funkade bara för att blänket satt mitt för ögonlocket. Jag reducerade en utfrätt yta till ett ganska dekorativt litet skimmer i glaset.

Sen kan jag bara göra reklam för antireflexbehandlade glas. Dom lindrar ju problemet en hel del. Eliminierar det inte men lindrar.

Jag har en kvinnlig bekant som är utrustad med otroligt vackra ögon men tills för något år sedan envisades hon med att inte ha antireflexbehandling. Jag sa åt henne att inte dölja de vackraste smycken hon nånsin kommer att äga bakom ett blänkande glas och det tog där det skulle. Numera ser man hennes ögon, och det gör allt annat än ont! Det kanske är nåt att testa på din modell? ;-)

blenda12 skrev:
Undrar om han jag fotade hade extra besvärliga glasögon? Hade en blixt ca 45 grader från sidan och den andra grade från andra hållet(90 grader emellan) Fotade flera bilder och alla bilder tagna franifrån syns paraplyerna i glasögonen, fast jag rört mig ca 2 m i sidled..

Är det vanligt att använda polfilter vid porträttfoto??!! Det var inte direkt blänket utan mera spegling av blixtar i glasögonen.
Spegling av ett helt paraply?! Jisses. Det låter som väldigt konvexa glas i glasögonen. Har du funderat på att använda något annat än paraplyer att reflektera ljuset mot? Två stora lakan, ex.vis. Då kommer fortfarande reflexen att synas men man ser inte det självklara paraplyet? Bara en tanke...

Vinkla blixten och flytta den åt sidan

Har jobbar som skolfotograf och då stötte man ofta på barn med glasögon. Oftast brukade jag vinkla blixten uppåt så att den ljuset faller neråt,fattar ni?De brukar hjälpa.
Annars när de inte funkade så brukade jag istället flytta blixten lite åt sidan.
Problemet med de är att de kan bli lite för mörkt i ögonvrån vilket inte ser så bra ut.
PROVA

Tack för alla tipps. Ska testa vid tillfälle.
Tror att modellen hade ett par extrakänsliga glasögon.

Tog en hel del bilder utan glasögon på, problemet är att han inte kände sig som sig själv utan glasögon, då han aldrig använder linser.

Är ganska svårt att få bort dessa reflektioner helt utan att det syns, då de sitterlite knivigt till. Menar efterbearbetning i datorn. Sedan så tar det ju mycket mer tid än om man lyckas plåta utan reflexer från början.

Mvh

Magnus

Rädda i efterhand?!

Jag sitter just nu med samma problem, men inte fotat i studio. Har fotat flera personer på samma ställe och flera av dem har glasögon, men en tjejs glasögen var heelt hoppplösa att slippa reflexer i! Nu sitter jag och lappar och lagar i Photoshop och gick in här för att läsa om bra tips, så här när skadan redan finns på bild, s.a.s. Har ni det? Jag klonar med stämpeln och försöker "måla" hela ögat med andra delar av ögat. Nog måste det finnas bättre sätt? Snälla berätta för mig.

ANNONS
Götaplatsens Foto