Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Blixtögon på hund??

Produkter
(logga in för att koppla)

Rind

Aktiv medlem
När man fotar hundar (och även andra djur) så får man då och då blixtögon som inte är så kul.

Jag har två frågor om detta:
Dels hur man kan fixa till detta på bästa sätt i efterhand i photoshop?

Dels om någon vet hur man kan undvika att få dessa blixtögon (röda ögon varianten på blixten verkar inte fungera)

Titta på hunden nedan så ser ni två varianter på blixtögon i samma bild. Bra gjort va?

Bilagor

• eye.jpg
    eye.jpg
    55.8 KB · Visningar: 284
Tyvärr så är detta svårt at lösa.
Hundar och många andra djur har ett ljusreflekterande skikt i ögat som hjälper till med mörkerseendet, men sabbar för oss fotografer.
Indirekt belysning är det enda som möjligen hjälper. Hr någon annan ett tips så blir jag evigt tacksam.

Det är precis som Gunnar säger. Om du kollar in din hund kan du se att den ibland har "blixtögon" även när kameran ligger ihoppackad i väskan.

Jo, det var allt två fina varianter av ögon. Djur som har god mörkersyn har det av en anledning. Som sagt är det som avslöjas här. Slå inte blixten i nosen på voffsingen och inte i ögonen heller :) Ping pong med ljuset så går det bättre.

Bilagor

• eyeett.jpg
    eyeett.jpg
    33.1 KB · Visningar: 190
Ok.. då vet jag lite mer. Hon ser dock lite väl förskrämd ut på bilden ovan ;-)

Lite Rudolf över henne liksom.

ANNONS
Götaplatsens Foto