Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt eller ej?

Produkter
(logga in för att koppla)

SantaPola

Aktiv medlem
Jag har börjat fundera på hur viktigt det är att satsa på en riktig blixt till kameran. Äger en Canon EOS 450D och använder mig aldrig av den inbyggda blixten då jag tycker den bara förstör bilderna och ger skarpa skuggor. Är inte så insatt i det här med blixtrar och tänkte därför höra med er på fotosidan vad ni har att säga om det?

Vore tacksam för svar!

Extern blixt och fulblixt(inbyggd) är som natt och dag. Med extern kan du oftast slå ljuset i taket eller i en vägg så det bli mycket mjukare.

Köp en blixt som du inte behöver ha på kameran utan kan ha vid sidan om, jättekul att ha.

Edit: nu har jag glömt hur det var med canon om dom nyare kamera modellerna har inbyggt stöd för trådlös blixt, dom borde ju ha det när alla andra har det tycker jag.

Köp en blixt som du inte behöver ha på kameran utan kan ha vid sidan om, jättekul att ha.

Edit: nu har jag glömt hur det var med canon om dom nyare kamera modellerna har inbyggt stöd för trådlös blixt, dom borde ju ha det när alla andra har det tycker jag.

Nu hade jag inte tänkt mig släpa runt på en blixt att ha på sidan om, utan jag hade tänkt ha en som man sätter på kamerahuset.

Nu hade jag inte tänkt mig släpa runt på en blixt att ha på sidan om, utan jag hade tänkt ha en som man sätter på kamerahuset.

Tror han menade blixt som är på- och avtagbar. Men visst är en extern blixt ett oerhört viktigt tillbehör. Du bör dessutom skaffa en liten bouncer till den.

Som tidigare skrivits i denna tråd är det viktigt att blixthuvudet kan vridas i olika ledder så att ljuset kan studsa mot reflekterande tak/väggar eller andra föremål för att skapa en mjuk och fin balans i bilden.

Det är en svår konst att plåta riktigt snyggt med blixt. Dagens blixtar har jättemånga funktioner och de flesta verkar inte läsa instruktionsboken för hur exv en Canon 580EX kan programeras. Att bara smälla på med blixt rakt fram i s k ETTL-läge blir sällan snyggt. Kan också rekommendera 430 EX

Mvh/Lennart

Eftersom jag aldrig förr jobbat med en extern blixt som sitter på kameran lär jag ju behöva öva ganska mycket innan jag får in tekniken. På cyberphoto har de ju ett värdepaket där det ingår omnibounce och ett laddset:) Om jag ska köpa en blixt hade jag nog tänkt mig Canons 430 EX.

Men ni tycker alltså att jag borde satsa på en extern blixt?

Eftersom jag aldrig förr jobbat med en extern blixt som sitter på kameran lär jag ju behöva öva ganska mycket innan jag får in tekniken. På cyberphoto har de ju ett värdepaket där det ingår omnibounce och ett laddset:) Om jag ska köpa en blixt hade jag nog tänkt mig Canons 430 EX.

Men ni tycker alltså att jag borde satsa på en extern blixt?

Ja! Och 430EX är en utmärkt extern blixt!

Mvh/Lennart

Och när är inom kort? En vecka? Två månader?
Cyberphoto skriver att den skall komma 9/9 men det är ett ungefärligt datum. Mitt tips är att den kommer finnas tillgänglig under september månad. Tror den är lite snabbare i uppladdning och något batterisnålare. Finns en del annat som skiljer också. Du kan nog läsa om skillnaderna på Cyberphoto eller på Canons hemsida. Gamla 430 är en mycket kompetent blixt.

Cyberphoto skriver att den skall komma 9/9 men det är ett ungefärligt datum. Mitt tips är att den kommer finnas tillgänglig under september månad. Tror den är lite snabbare i uppladdning och något batterisnålare. Finns en del annat som skiljer också. Du kan nog läsa om skillnaderna på Cyberphoto eller på Canons hemsida. Gamla 430 är en mycket kompetent blixt.

Oj. Då måste det varit den jag kollade på på Cyberphotos hemsida. Det var ju inte så länge att vänta och det är säkert värt det :)

Kom just att tänka på att det finns ju andra märken än canon. Finns det någon blixt som är ännu bättre än Canon Speedlite 430EX II men som håller samma prisklass?

Kom just att tänka på att det finns ju andra märken än canon. Finns det någon blixt som är ännu bättre än Canon Speedlite 430EX II men som håller samma prisklass?

Jag har kört den större Sigma EF-500 DG-blixten på Canon och den var okej. Storleksmässigt jämförbar med 580 och i princip ledatalsmässigt också. Även Metz och Sunpakblixtar har testats, men jag tror inte det finns någon bättre blixt dedicerad för Canon än 430 EX II sett till pris, prestanda och kompabilitet.

Mvh/Lennart

Jag är fantastiskt nöjd med min 430, sällan jag tar av den från kameran om jag ska vara ärlig.
Grymt köp!

Såg nu att du kan få den för neråt 1800:-. Köpte min för 2 månader sen för 2600 och tyckte det var prisvärt :)

Senast ändrad:
Jag har förutom en 580EX även en Nissin di622, och det är absolut inget fel på den, bortsett från att den kanske är lite plastig, samma styrka som originalblixten.

Nu vet jag inte vilken original blixt du syftar på men bara man är medveten om att Nissin av någon rolig anledning mäter sina på ISO 200 istället för ISO 100 som övriga tillverkare...

Till Allemyr. Jag syftade förstås på originalblixten det handlar om, 430EX. Vad gäller sättet att mäta ljusstyrkan så vet jag inte vilken Nissin du syftar på då du säger att de mäter på ISO 200, men di622, som jag talar om, redogör för ljusstyrkan på ISO 100 i sin bruksanvisning, och det på alla brännvidder. Ljusstyrkan på Canons udda brännvidd att ange ljusstyrka, 105 mm, är ledtal 44 för Nissinblixten, dvs aningen starkare än Canon 430EX, som har ledtal 43 på ISO 100 vid 105 mm brännvidd. Har jag missat något?

Till Allemyr. Jag syftade förstås på originalblixten det handlar om, 430EX. Vad gäller sättet att mäta ljusstyrkan så vet jag inte vilken Nissin du syftar på då du säger att de mäter på ISO 200, men di622, som jag talar om, redogör för ljusstyrkan på ISO 100 i sin bruksanvisning, och det på alla brännvidder. Ljusstyrkan på Canons udda brännvidd att ange ljusstyrka, 105 mm, är ledtal 44 för Nissinblixten, dvs aningen starkare än Canon 430EX, som har ledtal 43 på ISO 100 vid 105 mm brännvidd. Har jag missat något?

Nix det har du icke:) Det var jag som tänkte vs 580ex.

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=5929402

Här har du en länk angående blixtstyrkan på ISO 200, har sätt det på väldigt många ställen att just att det som säljer Nissin iallafall skriver blixtstyrkan vid ISO 200.

Hur fungerar dte att fota med blixt utomhus? När man är inomhus går dte ju att låta ljuset studsa upp i taket men utomhus har det ju som inget att studsa mot?:/

ANNONS
Götaplatsens Foto