Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt för en nybörjare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Typisk

Ny medlem
Hejsan igen, efter att fått så många bra synpunkter förra gången jag postade här så tänkte jag att jag försöker igen.

Jag är sugen på att skaffe en bättre blixt till min D60, då jag tycker att den som sitter på inte är mysig på något sätt, och svår att ta bra bilder med.

Om ni som hänger på detta forumet skulle rekommendera någon blixt för en glad amatör, som ändå man kan ha med sig för det mesta vilken skulle det vara?

och vad säger ni om att köpa en blixt beg. nått man bör hålla sig ifrån?

Hejsan igen, efter att fått så många bra synpunkter förra gången jag postade här så tänkte jag att jag försöker igen.

Jag är sugen på att skaffe en bättre blixt till min D60, då jag tycker att den som sitter på inte är mysig på något sätt, och svår att ta bra bilder med.

Om ni som hänger på detta forumet skulle rekommendera någon blixt för en glad amatör, som ändå man kan ha med sig för det mesta vilken skulle det vara?

och vad säger ni om att köpa en blixt beg. nått man bör hålla sig ifrån?

Att uttala mig om att köpa begagnad låter jag vara. Jag skulle föreslå att du tittar på SB-400, mycket prisvärd och framför allt enkel att använda, den går att vrida uppåt 90 grader men inte åt sidan vilket kan vara en begränsning. Nästa steg är SB-700 som är en mycket kompetent blixt men samtidigt enkel att använda men förstås dyrare. Skall du köpa begagnat så undvik SB-800, inte för att den på något sätt är dålig utan för att den är litet svåranvänd, förstår inte Nikon hur de tänkte när de konstruerade menysystemet men jag har en själv och är väldigt nöjd. Om du ändå skulle hitta en till ett bra pris funkar den otroligt bra att bara sätta på kameran, fotografera och strunta i inställningarna. En varning till förresten, den är stor och relativt tung för att vara en blixt.

Alltså är mitt förslag en SB-400. Otroligt smidig, liten, lätt och som sagt väldigt enkel att använda. Jag har en sådan också :) /Frode

Jag håller med om rådet att skaffa en SB400. Den är rätt billig att köpa begagnad, och den går inte sönder om den inte är misshandlad fysiskt, så det är nog bara att titta på den före köp.

Per.

ANNONS
Götaplatsens Foto