Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

blixt för makro

Produkter
(logga in för att koppla)

nabbor

Aktiv medlem
Jag är sugen på att skaffa en makroblixt nu inför sommaren. Har aldrig använt en sån förut och skulle vilja ha lite råd och tips från er som testat.
En av de främsta anledningarna till att jag funderar på blixt är att jag vill kunna ta mer makrobilder på fri hand. Kommer blixten hjälpa mig med det?
Jag fotar idag med 40D.

De blixtar som jag funderar på är:
Canon MR-14EX
Canon MT-24EX
Sigma EM-140 DG

tacksam för alla synpunkter.
/robban

Ingen som har några synpunkter kring macroblixtarna?
Vad är fördelen med att välja den betydligt dyrare MT-24EX mot den billigare Sigman?

Blixtarna måste väl ha någon närgräns, har inte hittat någon info om det, någon här som vet?

Hur fungerar det med blixtsync och slutartider, kommer jag att komma ner på tillräckligt korta tider för att undvika skakningsoskärpa?

En makroblixt gör att du lätare kan handhålla vid makrofotografering.
Sen beror det på hur du vill blanda blixtljus/tillgängligt ljus. Kör man med 1/200s och bländare 16-22 så blir det nästan bara blixtljus och bakgrunden blir mörk/svart. Vilket kan vara snyggt. Med längre slutartid syns mer av bakgrunden. Blixten kommer att frysa bilden men det kommer inslag av rörelse oskärpa om du handhåller.

När det gäller ringblixtarna så är de ganska lika i prestanda. om du har en annan Canmon blixt skulle jag föreslå att du kör med Canons ringblixt eftersom du då kan använda den som slavblixt till ringblixten för att t ex lysa upp bakgrund.

Canons MT-24EX är en riktig goding med ännu bättre inställnings möjligheter (och möjligheter att göra "fel"). ljusstarkare, större avstånd från motiv och man slipper "problemet" med ringformade reflexer.

Men kort har du en Canon blixt som kan vara slav och inte är van med ljussättning så är mitt tips att Canons MR-14EX räcker långt.
Har du en Sigma blixt så köp Sigma.
Vill du ha den "bästa" makroblixten och vill satsa på att lära dig använda den och ev är beredd på att behva laborera en del så är MT-24Ex för dig.

Såg att du hade en 430EX så Canon då.

Ringblixten funkar även mkt bra till porträtt eftersom de ger ett mjukt ljus som släpar över små rynkor och defekter i huden..

Tack för mycket bra svar. Det ser ut som om sigman är ute ur matchen.
De känns som om MR14-EX ligger i en hälsosammare prisklass =) Vill dock inte investera x antal tusen och sen ångra mig för att jag inte satsade lite till.

Är samtidigt lite rädd att inlärningströskeln blir för hög med MT-24. Måste det bli mer laborerande med 24 jämfört med 14 eller är det så att den öppnar möjligheter för mer laborerande.

På ringblixten kan du ställa styrka mellan de två blixtrören och vrida blixten.
På MT-24 så är det två mindre blixt aggregat på armar som kan vridas, vinklas och effektjusteras dvs den ger väldigt stora möjligheter.
Sen behöver man ju inte använda alla dom möjligheterna ;-) Men mitt råd är fortfarande att man kommer väldigt långt med en ringblixt och när man lärt sig den och man behöver fler möjligheter i sin reativitet så kan man ju alltid byta upp sig...

Ringblixtar kan ge ett ganska flackt ljus som inte alltid är snyggt vid makrofoto. Om du fotar högreflekterande föremål (t ex vissa djurs ögon) så ger ringblixten en karakteristisk cirkelrund reflex. Huruvida detta är fult eller cool är upp till fotograf och betraktare.

Hur var det med närgräns då?
Kan man gå hur nära motivet man vill. Funderar på hur de går att kombinera ringblixt med mellanringar om man nu skulle vilja ha ännu större avbildningsskala.

zuukit skrev:
Hur var det med närgräns då?
Kan man gå hur nära motivet man vill. Funderar på hur de går att kombinera ringblixt med mellanringar om man nu skulle vilja ha ännu större avbildningsskala.

Eeeh...? Hur menar du då?

Närgräns för blixt: menar du att blixten skulle ha en minsta möjlig ljusstyrka, eller? (På min blixt kan jag bara programmera den ned till 1/64 av max ledtal. Men i praktiken har jag aldrig haft något problem med att blixten överexponerar vid korta arbetsavstånd. Möjligt att detta teoretiskt skulle kunna vara ett problem om man fotar med väldigt hög ISO-inställning, men i praktiken, knapapst...)

Objektivet styr hur nära du kan gå. Om du överexponerar dina bilder får du helt enkelt dra ner på ISO och eventuellt blända ner något snäpp på objektivet.

Ringblixt + mellanringar: vad är det du förväntar dig för problem? Vissa mellanringar överför inte objektivinformation till kameran, vilket eventuellt kan påverka blixautomatiken (om man kör med blixtautomatik, vill säga). Men vad detta har att göra med ringblixtar speciffikt grappar jag inte. Förtydliga dig gärna i dina frågor.

Efter att ha läst Tonys svar och kikat runt på lite bilder inser jag att det inte är något problem.
Det jag funderade kring var om man skulle komma så nära att blixtljuset skulle hamna bakom motivet.
Nu verkar blixten sprida ljuset så mkt att detta inte är något problem. Har med blixtens spridningsvinkel att göra.
Jag har svårt att förklara exakt hur jag menar men jag jämför lite med att fota med en vanlig blixt och vidvinkelobjektiv, då gäller det att blixten har tillräcklig spridningsvinkel på ljuset.
Ett extremfall för att försöka förklara min tankegång:
Tänk dig att jag smackar på massa mellanringar så att närgränsen förkortas så att skärpan hamnar preciis framför objektivet, eller tom på frontlinsen. Då borde inte blixten klara att lysa upp motivet, det är helt enkelt för nära.

ANNONS
Götaplatsens Foto