Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt + förlängningskabel + stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

infraröd

Medlem
Hejsan,

Jag funderar på att köpa en förlängningskabel till min blixt. Har även ett stativ och undrar om det finns blixthuvuden/förlängningskablar som tillåter att man fäster den kabelkopplade blixten på stativet.

De flesta blixtfötter som sitter på förlängningskablarna ser ut att vara platta på ena sidan, vilket talar emot att det ska gå att fästa dem på ett stativhuvud.

Min orginal-blixtförlängsningskabel från Canon har stativgänga undertill.

Men du har inte funderat på trådlöst? Det finns riktigt billiga och välfungerande trådlösa system idag, kolla t.ex. på kaffebrus.se

Problemet som jag ser det med min förlängningskabel är att den är som en "spiral" med alldeles för stor fjäderkraft. Försöker man sträcka ut den så välter stativet med blixten. Jag kanske kan stå en halvmeter från blixten, max!

Dock använder jag inte kabeln på det viset (jag använder den faktiskt inte alls..inte blixten heller), så det är inget problem för mig.

Hejsan,

Tackar för tipset! Spanade in ett par sladdar på tre meter på Ebay, men då kan jag lika gärna lägga till ett par hundringar och få en radiosändare och slippa allt trassel. =)

Hittade denna som verkar vara vad jag letar efter: www.kaffebrus.com/radiosandare-for-hot-shoe-blixtar-v4-989.html

Blir nog en inhandling snarast.

/Mikael

Den fungerar bra - glöm bara inte att slå av mottagaren efteråt och ta det lite lugnt med mekaniken på dem - det är INTE proffsprylar, men rätt använt fungerar de mycket bra :)

Hejsan,

Jag funderar på att köpa en förlängningskabel till min blixt. Har även ett stativ och undrar om det finns blixthuvuden/förlängningskablar som tillåter att man fäster den kabelkopplade blixten på stativet.

HAMAs blixtadapter kostar en hundring och fäst i en tillbehörssko. HAMA har också tillbehörsskor som man fäster på en normal stativgängan. Har en en sådan på ett bordsstativ till en slavblixt.

Till blixtadapterna fäster du en pc-sladd från kameran. Inte heller särskilt dyrt.

Totalt kommer du undan med 3-4 hundralappar för nya prylar. Du får köra blixten i manuellt läge, men i studiosammanhang är det oftast bara struligt med TTL-automatik som kan göra att blixtstyrkan varieras.

De flesta blixtfötter som sitter på förlängningskablarna ser ut att vara platta på ena sidan, vilket talar emot att det ska gå att fästa dem på ett stativhuvud.

Det kan sitta en stativgänga i.

ANNONS
Götaplatsens Foto