Annons

Blixt hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skall skaffa en Blixt till min Canon EOS D60.

jag behöver en blixt för allround fotografering..

I prisklassen 1000-3000:-.. tacksam för tips och råd av nån som vet vad de pratar om..

Canon Speedlite 420EX. Jag har en själv och använder den bl a till min PowerShot G1. Den behöver naturligvis kompletteras med en OmniBounce.

Eller en begagnad 380 EX, köpte en själv hos Scandinavian Photo igår. 1200:-

Skillnaden är bara ledtalet, möjligheten att vrida huvudet åt sidan och sedan priset.

Det är iallafall vad jag lyckats komma fram till.

Ja och möjligheten att vrida blixthuvudet i sidled är ju inte alls användbart, speciellt inte om man ska ta högformatsbilder....... ;-)

Nejdå, Fredrik. Det skrev du inte. Men jag bara påpekade att just det kunde vara användbart i vissa lägen. Sen är det klart att man får fråga sig själv om det är värt pengarna. 1200:- för en begagnad 380 var ett bra pris. Lite jobbigt om man hamnar i den situationer där man vill bounca den i taket och inte kan..men å andra sidan får man ju pengar över till en off-shoe sladd :)

Förresten.. Sync på 2:dra ridån klarar inte 380. Men vissa kameror klarar ju den inställningen själv.

Ett användbart tillbehör är TTL-kabeln, den heter Off-camera shoe cord 2 (spiralkabel). Då blir man oberoende av att kunna vinkla blixten.

ANNONS
Götaplatsens Foto