Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt och korta slutartider med Nikon D90 och SB900

Produkter
(logga in för att koppla)

Byråkrat

Aktiv medlem
Hur bär man sig åt för att få bort rörelseoskärpan vid blixtfotografering med en Nikon D90 och en blixt SB900? Jag sätter på blixten och kameran sätter in en 60:e del för slutaren, vilket inte funkar bra när jag ska plåta folk som studsar runt på ett dansgolv?
Kan man få kameran att synka på kortare tider? Hur gör man? Jag har provat att sätta kameran i "sport-läge" men det hjälper inte.

Då har du nog ganska mycket övrigt ljus eftersom brinntiden på blixten är rätt kort.
Du kan ställa ner slutartiden till 1/200 som jag tror är blixtsynktiden på D90. Antingen kör du manuellt på ett eller annat sätt eller också ställer du om vilket tid kameran ska använda med blixt i menyn.

Det går att ha kortare tid än 1/200 också, men då måste du slå på High FP Sync eller vad det nu är det heter. Blixten kommer att elda upp extra batterier och inte bli lika kraftig dock.

Var du ändrar detta står garanterat i manualen.

Hur bär man sig åt för att få bort rörelseoskärpan vid blixtfotografering med en Nikon D90 och en blixt SB900? Jag sätter på blixten och kameran sätter in en 60:e del för slutaren, vilket inte funkar bra när jag ska plåta folk som studsar runt på ett dansgolv?
Kan man få kameran att synka på kortare tider? Hur gör man? Jag har provat att sätta kameran i "sport-läge" men det hjälper inte.

Man ställer in blixt och kamera på att använda Auto FP, därefter kör man kameran i A/S/M-läge.

Jag rekommenderar även att du experimenterar med längre slutartid och Slow/Rear-blixtsynk.

Enklast att använda kamerans manuella läge (M) och ställa blixten på iTTL.

Börja med att ta några bilder utan blixt för att hitta ett läge där bidraget från bakgrundsbelysningen blir lagom stor. Ampassa då slutartiden så att den bli tillräckligt kort för att rörelse stoppas tillräckligt mycket. Du bör nog inte gå över 1/80s här. Men ju kortare tiden är desto bättre stoppas rörelse (men vid blixt sync speed omkring 1/200s blir bakgrundsbidraget inomhus väldigt liten). För tillräckligt skärpedjup bör förmodligen bländaren inte vara allt för stor (bländare på f/2.8 eller större ger nog för litet skärpedjup). Justera till sist iso för bakgrundsbidrag skall bli rätt (att öka iso ökar också blixtens räckvidd och batteriernas hållbarhet). OBS använd inte auto iso eftersom den då med stor sannolikhet använder maximal iso.

Om taket är vitt och om takhöjden inte är alltför hög är det lämpligt att rikta blixten upp mot taket för att ”mjuka” upp ljuset från blixten. I detta fall bör ingen diffusator användas på blixten eftersom detta sänker blixtens output. Dra även fram det vita bounce card som finns i sb900 för att få en mer framåtriktad effekt från blixten (ger även ögonblänk då detta tillfälle uppstår). Här kan det vara nödvändigt med positiv exponeringskompensation på blixten eftersom bounce ber ett visst ljusbortfall.

Om blixten istället riktas rakt mot det fotograferade objektet bör istället exponeringskompensation på blixten vara negativ (för ett mer naturligt utseende). Även bra att ”mjuka” upp ljuset med diffusator här.

Tänk också på vilken färgtemperatur det omgivande ljuset har. Kan vara lämpligt att använda gel filter för att ljuset från blixten bättre ”smälter” ihop med bakgrundsbelysningen.

Antingen försöker du överrösta den befintliga belysningen med en kraftig blixt i taket och nedbländat, eller så gör du en avvägning mellan de två med blixten på 2:a synk och full bländare får en skarp blixtbild med eftersläp. Annars så kan du köra med HSS-blixt och lagom kort slutartid/full bländare och du får ungefär samma resultat som om du inte hade blixt och belysningen var kraftigare = "normal" rörelseoskärpa. Blixten tappar styrka med HSS så takstuds kanske inte funkar.

Snåla inte på ISO:n!

Som tidigare sagts så kan det se lustigt ut om du har glödbelysning blandat med blixtljus. Ett färgfilter på blixten fixar detta.

Hej!

Alla har givit bra svar men här kommer ett annat att tänka på:

Det bästa och billigaste sättet att få kort slutartid är att köpa en beggad D50/D40. Kör manuellt eller S-läge välj ner till 1/500s, då har du "full effekt" på din SB-900. Du slipper alla former av FP high sync osv.

Hans

Hej!

Det bästa och billigaste sättet att få kort slutartid är att köpa en beggad D50/D40. Kör manuellt eller S-läge välj ner till 1/500s, då har du "full effekt" på din SB-900. Du slipper alla former av FP high sync osv.

Hans

Bra idé bara man låter bli D40x för den har tydligen "bara" 1/200 i blixtsynk. Jag hade hoppats på att de nya spegellösa kamerorna även skulle ha ersatt slutaren mot en snabb elektronisk men tji fick jag. Jag får visst vänta ett tag till.

Hej!

Hans

Är det här något som min D90 inte klarar av?

Hej!

Ja, D40/D50/D70/D70s alla dessa kameror har 1/500s som äkta kortaste blixtsynk. Detta beror på att under 1/125s så används en elektronisk slutare i kombination med den mekaniska slutaren. Detta innebär att blixten är mycket mer användbar som upplättningsblixt än exempelvis din D90 och i princip alla andra kameror på marknaden.

Hans

ANNONS
Götaplatsens Foto